رشد گردشگری تندرستی در خاورمیانه و آفریقای شمالی

موسسه بازار سفر عربی (ATM) در دبی و موسسه جهانی تندرستی (GWI) به تازگی داده‌هایی در مورد رشد گردشگری تندرستی در خاورمیانه و آفریقای شمالی و بازارهای اسپا منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، به رغم نگرانی‌های امنیتی برای کشورهایی نظیر مصر، اردن، مراکش و تونس، گردشگری تندرستی منطقه خاورمیانه/ آفریقای شمالی از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ سالانه به اندازه ۶ درصد (یعنی از ۷٫۳ میلیارد دلار به ۸٫۳ میلیارد دلار) رشد کرد؛ چیزی که دقیقاً همگام با نرخ رشد جهانی است.

این درحالی است که بازار اسپای این مناطق سریع‌تر از این رشد را تجربه کرده است؛ درآمدهای سالانه از ۱٫۷ میلیار دلار به ۲٫۱ میلیارد دلار یا ۱۰ درصد رشد سالیانه افزایش یافت که ۵ برابر سریع‌تر از نرخ ۲ درصدی متوسط رشد جهانی است.

این پژوهش نشان می‌دهد که منطقه منا (MENA) از بازار بسیار منحصر به فردی در زمینه گردشگری تندرستی برخوردار است: برای مثال، از نظر جهانی تنها ۳۳ درصد از درآمدهای مسافرت‌های تندرستی از گردشگران ورودی حاصل می‌شود، اما در این منطقه گردشگران ورودی ۶۸ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند و امارات متحده عربی همچنان به عنوان موتور محرکه منطقه شناخته می‌شود؛ به طوری که بازار گردشگری تندرستی امارات اکنون حدوداً دو برابر بزرگتر (۲٫۷ میلیارد دلار) از نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی مراکش (۱٫۵ میلیارد دلار) و یک بازار اسپایی که تقریباً سه برابر بزرگتر (۷۴۲ میلیارد دلار) بزرگتر از بازار دوم یعنی عربستان سعودی (با ۲۵۵ میلیارد دلار) است.

یکی از سریع‌ترین بازارهای تندرستی جهان که اکنون از ارزش ۱۱۹ میلیارد دلاری برخوردار است، به جز بازار «زندگی سالم» خاورمیانه و آفریقای شمالی همین حالا درحال رشد است (با ارزش ۵۰۰ میلیون دلار)  رشد در پیش رو قرار دارد و تمرکز عمیقاً کاربردی مختلط دارد: بخشی به مهمان نوازی مربوط است، بخشی به مفاهیم اقامت سالم مانند شراکت MAG og Life با DELOS برای آوردن Creek Resort در دبی که شامل اقامتگاه‌های تندرستی و یک هتل تندرستی می‌شود. یک نمونه دیگر Six Senses Gammarth در تونس است جایی که در آن هم فرهنگ بربری، عثمانی و عربی و تاریخ تندرستی را می‌توانید یکجا تجربه کنید.

تندرستی لوکس ۲٫۰

برای برند گردشگری سلامت منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی، لوکس بودن همواره اصلی اساسی است اما فصل بعدی «تندرستی لوکس» از طراحی خیره‌کننده و صرفاً انسانی عمیقتر می‌رود و تمرکز بیشتری بر هرچیزی دارد که مربوط به افراد متخصص و آموزش دیده در زمینه تغییر سبک زندگی، کاهش استرس، تندرستی روانی و سنت‌ها/ طب‌های بومی می‌شود تا تمرکز خاص بر آگاهی محیط زیستی و اجتماعی. زوایای تندرستی خلاق‌تر و معنادار‌تر می‌شوند: مانند Oasis Eco Resort که تا سال ۲۰۲۰ در ابوظبی آماده می‌شود و به عنوان سبزترین اقامتگاه جهان معرفی شده است و هرچیزی از دپارتمان زیست شناختی حیات وحش گرفته تا مهمان‌هایی که به دنبال تولیدات ارگانیک هستند را شامل می‌شود.

شادی؛ نقطه تمرکز کانونی

مردم کشورهای مختلف به طور روزافزون نگاهی ورای رشد اقتصادی با شاخص تولید ناخالص داخلی دارند. آنها بیش از هرچیز به شادی روی آورده‌اند به طوری که رفاه کلی شهروندان را از ارتباط اجتماعی گرفته تا دسترسی به خدمات بهداشتی اندازه گیری می‌کنند.

امارات متحده عربی در این میان پیشگام است به طوری که طراح شادی ملی و دارنده اولین وزارتخانه شادی جهان است. این موضوع می‌تواند هاله‌ای مثبت برای گردشگری تندرستی این کشور رقم بزند و کشورهای منطقه و همچنین سراسر جهان به این موضوع توجه خواهند کرد که چطور طرح‌های شادی می‌تواند بر همه چیز از هزینه‌های مراقبت سلامتی گرفته تا اعتماد اجتماعی اثرگذار باشد.

تکامل مقاصد پزشکی-تندرستی

مؤسسه GWI معمولاً معتقد است که مفاهیم گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی باید جدا از هم مورد ملاحظه قرار گیرند. اما خاورمیانه موردی خاص است؛ چرا که هر دو پتانسیل را دارد. یک مثال بارز Dubai Healthcare City است که درحال حاضر یک منطقه سلامتی چندین هکتاری را شامل می‌شود و بر عمل‌های زیبایی و غیرفوری تمرکز دارد. فاز دوم این طرح می‌خواهد به «بزرگترین مرکز تندرستی جهان» تبدیل شود.

رشد تندرستی در محل کار

درحالی‌که تندرستی در محل کار اکنون یک بازار جهانی ۴۳ میلیارد دلاری دارد و به طور متوسط ۹ درصد از کارمندان سراسر جهان، تحت پوشش نوعی برنامه‌ تندرستی هستند، منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی از قافله عقب مانده است؛ تنها ۷ درصد از کارمندان (۹۱ میلیون نفر) در برنامه تندرستی شرکت دارند که نشان دهنده بازار نوظهور ۱٫۱ میلیارد دلاری است.

پیش بینی می‌شود در آینده، شورهای حاشیه خلیج فارس نظیر عربستان سعودی، قطر و امارات- جاهایی که چاقی و بیماری عروقی رو به افزایش است- تمرکز بیشتری بر سلامت کارمندان معطوف شود. این اقدام همه بخش‌های تندرستی را رونق خواهد داد: از تناسب اندام و غذای سالم گرفته تا جلسات، گردهمایی‌ها و بازارهای مسافرتی مربوط به سلامت.

پتانسیل بالا برای چشمه‌های آب گرم

کشورهایی نظیر تونس، مراکش، الجزیره و ایران، همگی چشمه‌های طبیعی معدنی و آب گرم دارند اما از زیرساخت مستحکمی از نظر گردشگری و مهمان پذیری برخوردار نیستند. با رخداد یک رنسانس در چشمه‌های آب گرم واقعی سراسر جهان، می‌توان نسبت به رونق و سرعت توسعه در این کشورها امیدوار بود.

رشد مسافرت تندرستی در درون مرزها

مجموعه‌ای از عوامل مانند پایین آمدن قیمت نفت، کاهش بهای رز و ممنوعیت مسافرت از آمریکا (و برداشت‌های مرتبط با آن) همگی به کند رشد رشد مسافرت برون مرزی از خاورمیانه و منطقه منا منجر شده است.

این درحالی است که کاهش رشد اقتصادی در کشورهای مهمی چون عربستان، روسیه و چین و نگرانی‌های امنیتی در جاهایی مانند مصر، اسرائیل، اردن، مراکش و تونس نیز درحال اثرگذاری منفی بر مسافرت داخلی است.

درحالی که گردشگری تندرستی از نظر بین المللی در منطقه منا رو به رشد است، خدمترسانی به گردشگری داخلی و منطقه‌ای این نوع از مسافرت‌ها و نیز توجه به حساسیت‌های فرهنگی و مذهبی آنها روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

منبع: insidersguidetospas

ترجمه: تمنا منصوری

نظرات بسته شده است.