توان بالای پزشکان ایرانی در درمان بیماری‌های چشم

ایران در حوزه درمان بیماری‌های چشم، از جمله کشورهای سرآمد منطقه است. با وجود دانش بالایی که ایران در این حوزه درمانی دارد، توسعه گردشگری سلامت با چشم پزشکی می‌تواند براحتی محقق شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، کشور ما در زمره کشورهای پیشروی جهان در حوزه پژوهش‌های چشم پزشکی نیز به حساب می‌آید.

دکتر علی صادقی طاری، عضو هیات مدیره انجمن چشم پزشکی ایران هم با اشاره به جایگاه والای ایران در حوزه چشم پزشکی می‌گوید: ایران در حوزه چشم پزشکی جزو ۱۵ کشور نخست جهان است و از نظر دانش نظری و تکنیک‌ها نیز پیشرفت‌های خوبی داشته است.

صادقی طاری تاکید دارد: ایران جزو کشورهای پیشروی جهان در حوزه چشم پزشکی است و در سطح جهان نیز وضعیت این حوزه از نظر تئوری، دانش و تجهیزات به روز است.

در شرایطی که تا همین چند دهه قبل، بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های چشمی برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما حالا دیگر نیازی به اعزام بیماران چشمی به خارج از کشور نداریم.

چشم پزشکیدکتر خسرو جدیدی، فوق تخصص پیوند قرنیه هم به جهش چشمگیر ایران در حوزه دانش چشم پزشکی اشاره می کند و می‌گوید: قبل از انقلاب به علت نبود متخصص و تجهیزات چشم پزشکی در جراحی قرنیه، پیوند چشم و مشکلات شبکیه، ‏بسیاری از بیماران طبق کمیسیون و تشخیص پزشک به کشورهای خارج از ایران فرستاده می‌شدند. همچنین در حالی که بسیاری از مشکلات چشمی جانبازان جنگ تحمیلی ناشی از ترکش و پارگی ‏قرنیه بود، بسیاری از جانبازان جنگ تحمیلی برای درمان مشکلات چشمی به آلمان و انگلیس می‌رفتند، اما امروزه تمام درمان‌های چشم پزشکی ‏به صورت ایده‌ال و مطلوب در ایران انجام می‌شود. ‎

جدیدی با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری سلامت با چشم پزشکی یادآور می‌شود: هم اکنون بسیاری از بیماران ساکن حاشیه خلیج فارس برای درمان مشکلات چشمی به ایران می‌آیند. این امر باعث شده است که ما هم در دنیا حرفی برای گفتن در علم چشم پزشکی داشته باشیم‎. مثلا در مورد درمان قوزقرینه چشم به جایگاه برترین‌های دنیا راه یافته‌ایم. همچنین هم‌اکنون تمام پیوندهای قرنیه با دستگاه «سنتو لیزر» و بدون بخیه چشم در داخل کشور انجام ‏می‌شود.

هلندی‌ها چشم ایرلندی‌ها را رایگان عمل می‌کنند

باید در نظر داشت که در هر پنج ثانیه یک نفر و در هر دقیقه یک کودک در دنیا دچار نابینایی می‌شود و در همین بازه زمانی نیز حدود ۱۳۵ نفر دچار کم بینایی می‌شوند. بنابراین می‌بینیم که تقاضا برای درمان بیماری‌های چشمی در دنیا بسیار بالاست.

هم اکنون به ازای هر ۳۰ هزار نفر یک چشم پزشک در ایران وجود دارد که همین تعداد قابل اتکا از چشم پزشکان مجرب ایرانی می‌تواند یک فرصت ایده آل برای توسعه گردشگری سلامت با چشم پزشکی باشد.

دانش چشم پزشکی ایران در جایگاه نخست منطقه

کشور ما نه تنها در حوزه درمان بیماری‌های چشمی توانسته است که به موفقیت‌های چشمگیری برسد، بلکه در حوزه جراحی‌های زیبایی چشم نیز دستاوردهای متعددی داشته است که همه این تلاش‌ها می‌تواند به جذب گردشکر سلامت کمک کند.

دکر غلامحسن آقایی، جراح و متخصص چشم هم با اشاره به موفقیت‌های ایران در حوزه جراحی‌های زیبایی چشم، خاطرنشان می‌کند: در سال‌های اخیر می‌توانیم بگوییم که بیشترین پیشرفت ما در حوزه چشم پزشکی مربوط به عمل زیبایی چشم است.

آقایی تاکید دارد: در حوزه درمان قرنیه و بازسازی شبکیه چشم نیز ایران به موفقیت‌های چشمگیری رسیده است که این موفقیت‌ها می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی به جذب گردشگران سلامت از کشورهای مختلف نیز منجر شود.

با توجه به اینکه هیچ کدام از کشورهای منطقه از نظر دانش چشم پزشکی در سطح علمی ایران نیستند، می‌توان با برنامه‌ریزی علمی و تبلیغات هدفمند، بیماران خارجی از کشورهای همسایه را برای درمان بیماری‌های چشمی به ایران جذب کرد و از این مسیر به توسعه گردشگری پزشکی با چشم پزشکی امیدوار بود.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.