ضرورت افزایش سازمان های مردم نهاد در حوزه گردشگری سلامت

نایب رئیس انجمن گردشگری سلامت کشور با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد در گردشگری سلامت گفت: نهادهای دولتی و غیردولتی باید تلاش کنند تا تعداد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه گردشگری سلامت افزایش پیدا کند، زیرا این تنها راهی است که می‌توان انحصار این حوزه را شکست و گردشگری سلامت را در کشور ارتقا داد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، محمد پناهی تصریح کرد: شاهد هستیم که هم اکنون بسیاری از آژانس های مسافرتی، اقدام به جذب گردشگر سلامت می کنند، اما از آنجا که تخصصی در این حوزه ندارند، معمولا بیمار با نارضایتی کشور را ترک می‌کند، درحالی که طبق قانون باید فقط آن دسته از آژانس‌های مسافرتی در حوزه گردشگری سلامت فعالیت کنند که مجوز بند «ب» دارند و در این خصوص آموزش دیده اند.

وی همچنین یادآور شد: برای جذب بیماران خارجی، نیاز داریم که بیمارستان های ما مجهز به بخش «دپارتمان بیماران بین‌المللی» یا همان «IPD» باشد. در این دپارتمان، مترجم ها، پزشکان مسلط به زبان های خارجی و کارشناسان خبره در حوزه گردشگری سلامت فعالیت دارند و شرایط اقامت را برای بیمار خارجی تسهیل می‌سازند، اما متاسفانه بسیاری از بیمارستان های کشور، فاقد چنین دپارتمانی هستند؛ به گونه ای که تخمین زده می شود فقط حدود ۲۰۰ بیمارستان کشور از مزایای چنین بخش مهمی بهره‌مند هستند.

این فعال حوزه گردشگری سلامت با بیان اینکه حوزه گردشگری سلامت، این قابلیت را دارد که بخش مهمی از منابع نظام سلامت را تامین کند، یادآور شد: نیاز داریم که تعداد بیمارستان های مجهز به دپارتمان بیماران بین المللی، بیشتر از تعداد فعلی شود. همچنین باید آموزش تخصصی به فعالان حوزه گردشگری سلامت ارائه شود تا با دانش بالا بتوانند در این حوزه فعالیت موثرتری داشته باشند. حتی در حوزه اقامت بیمار خارجی نیز کارکنان صنعت گردشگری سلامت باید آموزش جدی ببینند تا رضایت بیمار، حفظ شود.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت در رونق اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: توسعه صنعت گردشگری سلامت، مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است که می تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد.

پناهی اظهار داشت: برای توسعه گردشگری سلامت در کشور، نیاز داریم که با مراکز درمانی مجهز در کشورهای همسایه نیز در ارتباط باشیم و شبکه ارتباط خود را با آنها حفظ کنیم. این ارتباطات قوی می تواند صنعت گردشگری سلامت در کشور را احیا کند.

وی عنوان کرد: رسالت همه نهاهای دولتی و غیردولتی است که در حوزه گردشگری سلامت، ظرفیت های مغفول مانده ایران را به جهانیان معرفی کنند. همچنین انتظار می رود که مسئولان، فرآیند اعطای مجوزهای لازم و قانونی برای گردشگری سلامت را نیز سرعت ببخشند تا دلالان، جایگزین نیروهای حرفه ای نشوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.