ارتقای هتلینگ و افزایش نظارت‌ها؛ پیش شرط توسعه گردشگری سلامت

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نقش نظارت ها در گردشگری سلامت گفت: برای توسعه گردشگری سلامت، نیاز داریم که هتلینگ مراکز درمانی، ارتقا پیدا کند و دامنه نظارت بر ارائه دهندگان خدمات در این حوزه نیز تشدید شود.

دکتر همایون هاشمی در گفتگو با خبرگزاری گردشگری سلامت ایران افزود: اگر می خواهیم که از صنعت گردشگری سلامت که می تواند سود سرشاری را عاید کشور کند، منتفع شویم، می بایست که ارتقای هتلینگ مراکز درمانی را جدی بگیریم تا گردشگر خارجی برای درمان در مراکز درمانی کشور، رغبت داشته باشد.

وی یادآور شد: علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات درمانی، نیاز است که ظاهر و امکانات مراکز درمانی کشور نیز به شکلی باشد که گردشگران سلامت را جذب کند. درواقع باید همانقدر که به ارتقای کیفیت درمان توجه می کنیم، به همان نسبت هم به ظواهر مراکز درمانی توجه داشته باشیم.

هاشمی عنوان کرد: اینکه تصور کنیم برای جذب گردشگر سلامت، داشتن پزشکان حاذق و ارزان بودن هزینه های درمان در ایران، کفایت می کند، تصور غلطی است، بلکه در این حوزه نیاز داریم که سازوکار مناسب و قانونی برای جذب گردشگر سلامت در کشور به وجود بیاید و همچنین وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز برای جذب بیشتر گردشگر سلامت، برنامه ریزی دقیق و هماهنگی انجام بدهند.

این نماینده مجلس با انتقاد از فعالیت گسترده دلالان در صنعت گردشگری سلامت، اظهار کرد: از دستگاه قضا و سایر نهادهای ناظر درخواست داریم که با دلالان غیرقانونی صنعت گردشگری سلامت برخورد کنند و اجازه ندهند که آبرو و اعتبار نظام سلامت، تحت الشعاع فعالیت افراد سودجویی قرار بگیرد که هیچ تخصصی در حوزه گردشگری سلامت ندارند و صرفا به دلیل منافع مالی بالا وارد این حرفه شده اند.

وی با بیان اینکه باید ساختار جذب گردشگر سلامت اصلاح شود، خاطرنشان کرد: بدون اصلاح ساختارهای جذب گردشگر سلامت، نمی توان انتظار معجزه داشت. وقتی فرآیند مطمئن و رسمی برای جذب گردشگر خارجی وجود نداشته باشد، آنگاه دور از انتظار نیست که گردشکر سلامت به سمت دلالان این عرصه، سوق پیدا کند.
همچنین هاشمی اظهار داشت: برای توسعه گردشگری سلامت در کشور، باید از ظرفیت بخش غیردولتی، بیشتر استفاده شود و بخش خصوصی را در این زمینه یاری کرد. علاوه بر بخش دولتی و رسمی، جذب گردشگر سلامت باید از سوی بخش غیردولتی فعال در حوزه درمان پی گرفته شود، زیرا هرچقدر فعالیت قانونی بخش خصوصی در صنعت گردشگری سلامت، پررونق تر باشد، به همان نسبت هم دست دلالان و فعالان غیرقانونی از بازار گردشگری سلامت، کوتاه خواهد شد.

به گفته این نماینده مجلس، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری سلامت و برطرف کردن موانع قانونی و اجرایی که پیش پای فعالان این حوزه قرار دارد، اقدامی است که می تواند صنعت گردشگری سلامت را در کشور ما احیا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یادآوری کرد: بیشترین میزان گردشگران سلامت که وارد کشور می شوند، از شهروندان کشورهای همسایه هستند که باید علاوه بر اینکه مسیر ورود این گردشگران سلامت را تسهیل کنیم و تعداد گردشگران کشورهای همسایه را افزایش دهیم، باید در افق بلندمدت تر، به فکر جذب گردشگر سلامت در نقاط مختلف جهان باشیم و در این حوزه، فقط خود را محدود به کشورهای همسایه نکنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.