تاثیر گردشگری سلامت بر اقتصاد مکزیک

هر ساله میلیون ها گردشگر برای یافتن خدمات سلامتی مورد نظر خود به سراسر جهان سفر می‌کنند. اتفاقی که گردشگری سلامت را به یکی پر سودترین صنایع دنیا بدل کرده است. یکی از کشورهای صاحب نام در بازار گردشگری، مکزیک است که پیشرفت اقتصادی خود را مدیون آن است. تاثیر گردشگری سلامت بر اقتصاد مکزیک بسیار قابل توجه بوده است و این صنعت را به پرسودترین راه‌های درآمد این کشور تبدیل کرده است.

سال ۲۰۱۷ اوج درآمدزایی از گردشگری سلامت در مکزیک

مکزیک یکی از ۵ کشور جهان از نظر بهترین خدمات مراقبت بهداشتی برای بازنشستگان است. بر اساس مطالعه ای که از سوی International Health Tourism Dynamics انجام شد، این بخش در مجموع ۸۴ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۱۷ داشته است و برآورد می شود که هر ساله ۱۴ میلیون نفر به خارج از کشورشان به دنبال خدمات بهداشتی سفر می‌کنند، که هزینه‌اش به طور میانگین به ازای هر سفر، بین ۳ هزار و ۸۰۰ دلار و ۶ هزار دلار متغیر است. این هزینه‌ها شامل خدمات حمل‌ونقل و اقامت می‌شوند.

ریشه گردشگری بین المللی سلامت را باید در بحران اقتصادی کشورها در میانه دهه ۶۰ و ۸۰ میلادی و عمدتاً در ایالات متحده جستجو کرد؛ این رخداد، بازنشستگان و کهنه سربازان را ترغیب کرد تا به دنبال درمان‌های پزشکی در کشورهایی مثل کوبا و مکزیک باشند. اما دلیل اصلی مردم برای رفتن به مکان‌های دیگر برای دریافت خدمات بهداشت درمانی چیست؟ درست است، هزینه پایین! کافی است مثالی بزنیم، مقدار پس‌انداز در مکزیک در مقایسه با آمریکا برای روندهای درمانی مشابه از ۳۶ درصد به ۸۹ درصد می‌رسد.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، خدمات دندانپزشکی، حراجی‌های زیبایی، جراحی‌های اختیاری و درمان‌های باروری پرمخاطب‌ترین خدمات پزشکی مورد علاقه گردشگرها هستند. همچنین تعریف مشترکی برای «گردشگری سلامت» وجود ندارد و این اتفاق باعث شده که هر کشوری بر اساس تعریف خودش مدل توسعه‌ای مورد خود را بر آن پیاده کند.

تاثیر گردشگری سلامت بر اقتصاد مکزیک
مؤسسه تندرستی و زیبایی VIDA در مکزیک نقش بسزایی در جذب گردشگران پزشکی دارد.

 

با این حال وزارت اقتصاد مکزیک، این گردشگری سلامت را به دو قسمت تقسیم می کند:

• گردشگری پزشکی یا medical tourism (روال‌ها و درمان‌های جراحی با دارو؛ فرایندهای سرپایی بیماران، خدمات دندانی، چشم‌پزشکی و برخی تغییرات زیبایی)
• گردشگری حال خوب یا wellness tourism (فعالیت‌های مرتبط با آرامشبخشی، سبک زندگی، درمان‌های زیبایی، اسپاها و خدمات ماساژ، درمان‌های معنوی، خانه‌های بازنشستگی برای سالمندان)

مکزیک؛ دومین مقصد پربازدیدکننده جهان

صنعت گردشگری سلامت از ۲٫۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ به ۴٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید و در سال گذشته میلادی، این رقم به بیشتر از ۵ میلیارد دلار ارتقا یافت. سال گذشته اولین مرحله از ساخت مجموعه گردشگری Koral Center در منطقه توریستی لوس کابوس در ایالت باجا کالیفرنیا سوربه عنوان یک راهبرد برای توسعه گردشگری سلامت در مکزیک ساخته شد. زیرساخت این مجموعه شامل ۹۵ اتاق هتل، خدمات کامل بیمارستانی، اتاق‌های زایمان، دفاتر دکتر، سه اتاق جراحی و یک اورژانس می‌شود.

مکزیک به لطف اجرای استراتژی‌های خدمات سلامت مکمل با ارائه جاذبه‌های گسترده و مقاصد گردشگری درجه یک، از نشان ۱ میلیون گردشگر سلامت از سال ۲۰۱۲ بالاتر رفت و جایگاه خودش را به عنوان دومین مقصد پربازدید کننده جهان رساند. این درحالی است که تایلند تنها با ۱٫۲ میلیون بازدیدکننده در مقام اول جای دارد.

به طور کلی برخی از پر اهمیت ترین مقاصد گردشگری توریسم کاستا ریکا، هند، اسرائیل، مالزی، مکزیک، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ترکیه و ایالات متحده آمریکا هستند. شرکت‌های بیمه، مؤسسات پزشکی مانند بیمارستان، کلینیک و مراکز بهداشتی و نیز آژانس‌های دولتی و مسافرتی همه بخشی از ساختاری هستند که در کنار هم بخش بین‌المللی سلامت را تشکیل می‍دهند و همسویی میان آنها امکان پیشرفت تدریجی گردشگری پزشکی را فراهم مس‌کند.

گردشگری سلامت نتیجه اولین پویایی‌های جهانی است که سلامت فردی را به عنوان جنبه‌ای بنیادین برای توسعه انسان از نو واجد ارزش می‍کند؛ اتفاقی که با فرایند پر شتاب مدرن شدن زیرساخت سلامت و برنامه های آموزشی و آموزش کادر پزشکی در کشورهای درحال توسعه همراه است.
در دهه های آینده، جمعیت سالمندان در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی افزایش خواهد یافت و بنابراین تقاضا برای این خدمات در مناطقی نظیر آمریکای لاتین و آسیای جنوبی بیشتر می شود.

منبع: Yucatan Times

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.