اعتماد به نفس؛ فاکتوری مهم در جذب گردشگران سلامت

در حالی که سطح کیفی بسیاری از مراکز درمانی ایران از رقبای خود در منطقه خاورمیانه بالاتر است، اما خلا اعتماد به نفس، مانع از حضور پررنگ این مراکز درمانی در صنعت گردشگری سلامت شده است

اگر یک مرکز درمانی از نیروی انسانی مجرب و تجهیزات پیشرفته پزشکی هم برخوردار باشد، اما توانایی خود را برای جذب گردشگران سلامت، دست کم بگیرد و به بازار رقابتی گردشگری پزشکی وارد نشود، این مرکز درمانی قادر نخواهد بود که به ارزآوری پایدار از مسیر جذب توریست سلامت برسد. اینجاست که نقش اعتماد به نفس در جذب گردشگران سلامت بسیار حیاتی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، البته وقتی از نقش اعتماد به نفس در جذب گردشگران سلامت سخن می‌گوییم، منظورمان مراکز درمانی است که این قابلیت و توانایی را دارند که خدمات استاندارد و باکیفیتی را به بیمار خارجی ارائه بدهند، وگرنه داشتن اعتماد به نفس برای مراکز درمانی غیراستاندارد، نمی‌تواند تاثیری مثبت در جذب گردشگر سلامت داشته باشد و در بلندمدت، بیماران خارجی را فراری می‌دهد.

هم اکنون سطح کیفی بسیاری از مراکز درمانی ایران از رقبای خود در سطح منطقه خاورمیانه بالاتر است و دانش پزشکی ایران نیز در سطح کشورهای توسعه یافته است. با این وجود می‌بینیم که مدیران بسیاری از این مراکز درمانی، اعتماد به نفس لازم برای جذب گردشگر خارجی را ندارند و برای حضور در بازار پرسود گردشگری سلامت، اقدام موثری انجام نمی‌دهند.

حتی کم نیستند مدیران مراکز درمانی که هیچ ایده‌ای درباره گردشگری سلامت ندارند و اصلا با مختصات این صنعت سودآور آشنا نیستند. سطح کیفی خیلی از این مراکز درمانی، بسیار بالاتر از کشورهای همسایه است، اما خیلی از آن‌ها هیچ برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلندمدتی برای جذب بیمار خارجی ندارند.

نقش اعتماد به نفس در جذب گردشگران سلامت آنقدر حیاتی است که می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت در صنعت رقابتی گردشگری سلامت، وجود همین روحیه اعتماد به نفس در بین مدیران مراکز درمانی پیشرفته است.

باید در نظر داشت که وقتی مراکز درمانی استاندارد، توان خود را برای ارائه خدمات باکیفیت به بیمار خارجی نادیده می‌گیرند، همین موضوع باعث می‌شود که مراکز درمانی با کیفیت پایین‌تر، نبض بازار گردشگری سلامت را در دست بگیرند و در این صنعت رقابتی، بیشتر جولان بدهند.

خودباوری و ارتقای کیفیت، رمز موفقیت در صنعت گردشگری سلامت

در بسیاری از مراکز درمانی پیشرفته در ایران، جایی برای نقش آفرینی کارشناسان گردشگری سلامت وجود ندارد، زیرا در بسیاری از این مراکز، اصلا صنعت گردشگری سلامت تعریف نشده است.

دکتر کریم بهجتی، کارشناس اقتصاد سلامت هم به همین نقص بارز در مراکز درمانی ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی از ضرورت ورود به بازار گردشگری سلامت سخن می‌گوییم، مدیران خیلی از مراکز درمانی مجهز در ایران، مدام بودجه‌ها و سطح خدمات خود را با کشورهای توسعه یافته مقایسه می‌کنند و سپس با همین پیش فرض، خود را از حضور در بازار گردشگری سلامت، معاف می کنند. این مقایسه مداوم باعث می‌شود که آنها نتواند دوراندیشی داشته باشند و شهامت لازم را برای ورود به صنعت گردشگری سلامت از دست می‌دهند. در حالی که واقعیت این است که ما باید با نگاه به مراکز درمانی باکیفیت در کشورهای توسعه یافته، تلاش کنیم که سطح کیفی ارائه خدماتمان را بالا ببریم، اما این مقایسه نباید باعث شود که ما خود را ضعیف و کم توان فرض کنیم.

کیفیت درمان و توانایی بیمارستان‌های ایران ناشناخته مانده است

بهجتی تاکید دارد: هم اکنون سطح کیفی ارائه خدمات در بسیاری از مراکز درمانی ایران، بالاتر از کشورهای خاورمیانه است که همین مساله می‌تواند به جذب گسترده بیماران خارجی کشورهای همسایه منجر شود؛ البته به شرطی که خودمان برای ورود به صنعت گردشگری سلامت، اراده داشته باشیم و برای سودآوری در این صنعت نیز برنامه‌ریزی کنیم.

او با تاکید مجدد بر نقش اعتماد به نفس در جذب گردشگران سلامت خاطرنشان می‌کند: اگر مدیر یک مرکز درمانی از شهامت لازم برای ورود به صنعت گردشگری سلامت برخوردار باشد، این شهامت به سایر کادر درمان آن مرکز درمانی هم منتقل می‌شود. البته در این راستا باید فرهنگ جذب گردشگر سلامت در مراکز درمانی نهادینه شود و نحوه جذب بیمار خارجی را نیز به پرسنل مراکز درمانی مختلف، آموزش بدهیم.

باید در نظر داشت که وقتی یک مرکز درمانی استاندارد، با شرکت‌های تسهیلگر و متخصص در حوزه گردشگری سلامت همکاری نمی‌کند و خودش هم برای حضور موثر در بازار توریسم درمانی، گام موثری برنمی‌دارد، در این شرایط باید انتظار داشت که دلالان و افراد غیرمتخصص، در سطح گسترده‌تری به صنعت گردشگری سلامت وارد شوند و از خلاهای موجود، بیشترین بهره را ببرند.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.