بستر درمان‌های طبیعی در کشورهای عضو اکو فراهم است

محمدتقی رهنمایی، مدرس دانشگاه تهران

دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو را در پیش داریم. کشورهای عضو اکو از دید فرهنگی و تاریخی، همگرایی زیادی با هم دارند. همچنین تعدادی از فعالان توریسم درمانی کشورهای منطقه بالکان در این گردهمایی شرکت می‌کنند. از گذشته تاکنون روابط فرهنگی و تجاری این کشورها با مشرق‌زمین خوب بوده است. امروز مشرق‌زمین بیشتر درحال کشف شدن است. ولی متاسفانه ثبات و آرامش سیاسی ندارد. در کل دنیا نیز روند جهانی شدن جاری است. کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهای آسه‌آن یا برخی از کشورهای امریکای مرکزی و جنوبی که اتحادیه‌های منطقه‌ای تشکیل داده‌اند، با نگاه به جهان، منطقه‌ای عمل می‌کنند.

بر این اساس در اتحادیه اروپا منافع آلمان زمانی تامین می‌شود که منافع فرانسه، اتریش و کشورهای دیگر هم تامین شود. حتی منافع کشور کوچکی مانند لوکزامبورک باید تامین شود. پس کشورهای دنیا واحدهای منطقه‌ای درست کردند و متوجه شدند که واحدهای منطقه‌ای بهتر عمل می‌کند. محدودیت‌های آن‌ها کمتر است، مشکلاتی چون ویزا و پول یکسان ندارند و از طرف دیگر آموزش، سیستم بانکی و ارتباطات هماهنگ دارند. کشورهای اروپایی حتی کتاب درسی مدارس را عوض کردند. در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اروپا نشانی از جنگ‌های جهانی، فاشیسم هیتلر، اشغال فرانسه، درگیری‌های لهستان و مانند آن‌ها دیده نمی‌شود. مطالب درسی با نگاه مثبت و برای تقویت همگرایی نوشته شده‌اند و ضدیت ملی را تقویت نمی‌کنند. کشورهای عضو اکو نیز باید در این مسیر حرکت کنند.

نقاط قوت کشورها شناسایی و نقاط مشترک پیدا شوند و از تضادهای تاریخی عبور کنند. الان در اروپا جوانانی با هم ازدواج می‌کنند که شاید پدربزرگ‌های آن‌ها در جنگ جهانی به روی هم شلیک کرده‌اند. ولی این جوانان از درگیری‌های تاریخی و نژادی عبور کرده‌اند و به یکپارچگی فکر می‌کنند. مردم کشورهای عضو اکو هم باید به سمت همگرایی های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بروند. البته امروز این سخنان آرزواندیشی است. زیرا اگر آشفتگی و جنگ در این منطقه نباشد، رفاه در مغرب‌زمین، روسیه و چین به‌وجود نمی‌آید.
در گذشته درمان‌های طبیعی مانند آب‌درمانی در این منطقه رواج داشته که استان اردبیل و شهر سرعین در این درمان‌ها سرآمد هستند. مردم از شهرهای مختلف برای درمان به سرعین، محلات، رامسر و اینگونه شهرها سفر می‌کردند و اقامت آن‌ها طولانی بود. از زمان شوروی سابق، در نزدیکی لنکران جایی برای آب‌درمانی بود که از همه جمهوری‌ها و ایالات اطراف برای درمان به آنجا سفر می‌کردند. در آن زمان محلی برای اقامت این افراد درست کرده بودند که البته با استانداردهای امروزی فاصله داشت. در آن زمان کلینیک داشتند و غالبا از هم‌فکران سیاسی خود گردشگر سلامت می‌پذیرفتند. در کشورهای دیگر اکو مانند ترکیه نیز متاسفانه کشورهای عضو اکو به اندازه‌ای با مسائل دیگر درگیر هستند که این ظرفیت‌ها به حاشیه رانده شده است. اکنون این فعالان گردشگری و محیط زیست هستند که باید ظرفیت‌های طبیعی را بشناسانند، استفاده از آن‌ها را یادآوری کنند و درباره آن بنویسند و سخن بگویند.

مطالب مرتبط:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.