قبرس به دنبال بیماران بریتانیایی

وزارت گردشگری قبرس اعلام کرد: طی سال جاری برای سهم بیشتر از گردشگران پزشکی انگلستان برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام داده و امیدوار است تا پایان سال ۵۵ هزار گردشگر انگلیسی را در بیمارستان‌های قبرس پذیرش کند.

به گزارش مدتور‌پرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، این خبر درحالی منتشر می‌شده که ابتدای سال جاری همین وزارتخانه اعلام کرده بود سرمایه‌گذاری در گردشگری پزشکی یکی از اصولی‌ترین برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش درآمد بخش گردشگری قبرس است.

مقامات وزارت گردشگری این کشور درباره بازار انگلستان معتقدند درگیری‌های میان دولت انگلستان و پارلمان این کشور برای اجرایی کردن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشکلات متعددی در سیستم بهداشت و درمان دولتی این کشور ایجاد شده است بنابراین اکنون فرصت مناسبی ایجاد شده تا قبرس بتواند سهم بیشتری از بخش بهداشت و درمان انگلستان به خود اختصاص دهد.

مطالب مرتبط:

وزارت بهداشت قبرس سپتامبر گذشته گزارشی از وضعیت بازار انگلستان برای مدیران تمام بیمارستان خصوصیو دولتی ارسال کرد تا آنها بتوانند با استفاده از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مسافرتی مخصوص گردشگری پزشکی سهم بالاتری از بیماران انگلیسی داشته باشد.

در این گزارش آمده از نیمه دوم سال گذشته تا فوریه سال جاری تقریبا ۵۵ هزار بیمار بریتانیایی برای دریافت خدمات و درمان مورد نیاز خود خاک این کشور را ترک کرده و به کشورهایی مثل ترکیه، هندوستان، کره جنوبی و برخی کشورهای شرق اروپا سفر کرده‌اند.

کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصاد گردشگری درباره این آمار می‌گویند: مشکلات ایجاد شده در سیستم خدمات درمانی انگلستان به دلیل بلاتکلیفی مسئولان دولتی باعث شده تا هر روز شاهد بروز مشکلات بیشتری برای بریتانیایی‌ها جهت دریافت خدمات درمانی مورد نظر باشند؛ به همین دلیل بسیاری از بریتانیایی‌ها درحال برنامه‌ریزی جهت سفر به خارج از مرزهای بریتانیا برای درمان هستند.

این افراد تاکید می‌کنند: هزینه‌های دریافت خدمات مورد نظر گردشگران پزشکی بریتانیایی در قبرس چیزی در محدود ۴۰ تا ۷۰ درصد  کمتر از خدمات مشابه در خود بریتانیا است این درحالی است که از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی تفاهم نامه‌ای برای دریافت خدمات درمانی بریتانیایی‌ها در خاک قبرس منعقد شده که امروز کار را برای بخش گردشگری پزشکی قبرس بسیار ساده کرده است.

نکته قابل توجه در گزارش یاد شده این است که وزارت بهداشت قبرس با استفاده از آمارهای بهداشتی ارایه شده از سوی نهادهای رسمی انگلستان آنالیزهای مشخصی را در اختیار مراکز درمانی قبرس قرار داده تا هرکدام براساس تخصصی که دارند بخش مشخصی از بازار بریتانیا را هدف قرار دهند. به عنوان مثال در همین گزارش آمده تا سال ۲۰۲ میلادی سه و نیم میلیون بریتانیایی از بیماری دیابت نوع دوم رنج خواهند برد و در نهایت نازایی و افزایش انجام خدمات IVF تا همین سال ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

به این ترتیب اکنون مسئولان بازاریابی و مدیران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی قبرس مشغول برنامه‌ریزی برای بخش مشخصی از بیماران بریتانیایی به کمک شرکت‌های خدمات گردشگری پزشکی هستند و امیدوارند که تا پایان سال جاری حداقل ۲۵۰۰۰ گردشگر بریتانیایی را جهت انجام خدمات مورد نیازشان پذیرش کنند.

این درحالی است که برخی از کارشناسان معتقدند دستیابی به موفقیت‌های گردشگری پزشکی قبرس، هم اکنون در گرو مشکلات صنعت بیمه‌ای این کشور قرار گرفته به همین دلیل قبل از هرگونه برنامه‌ریزی برای جذب بیشتر گردشگران پزشکی خارجی منطقی نیست.

ترودی تیلدسلی؛ مدیر یکی از بیمارستان‌های خصوصی قبرس در این زمینه گفت: از ابتدای سال ۲۰۱۳ میلادی که موضوع استفاده از درآمدهای گردشگری پزشکی در اقتصاد قبرس پررنگ‌تر از گذشته مطرح شد مشکلاتی در بخش بیمه‌ای داشتیم که همین نقطه ضعف می‌تواند تمام برنامه‌ریزی‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

تیلدسلی در ادامه افزود: شرکت‌های بیمه در این کشور براساس قانون خدمات درمانی قبرس تقریبا تمایلی برای ارایه خدمات پوششی گردشگران خارجی را ندارند و تقریبا با بیمارستان‌ها همکاری نمی‌کردند، از این رو بیمارستان‌ها معمولا با شرکت‌های بیمه‌خارجی کار می‌کردند که تقریبا مزیت‌های رقابت بیمارستان‌ها نسبت به رقبای منطقه‌ای مثل ترکیه و جمهوری آذربایجان را از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: البته از ابتدای سال جاری دولت براساس مصوبه‌ای شرکت‌های ارایه دهنده بیمه‌ای را ملزم به تحت پوشش قراردادن بیماران خارجی کرد و به این ترتیب احتمالا طی ماه‌های آینده باز هم می‌توانیم از مزیت‌های رقابتی نرخ ارایه خدمات پزشکی قبرس به گردشگران خارجی استفاده کنیم.

به گفته تیلدسلی بیشتری تقاضای دریافت خدمات در قبرس از سوی گردشگران بریتانیایی مربوط به جراحی‌های زیبایی، جراحی قلب، ارتوپدی، دندانپزشکی و IVF است درحالی که سایر گردشگران که تابعیت بریتانیایی ندارن علاوه بر خدمات یاد شده برای خدمات کشت مو و پیوند اعضا نیز تقاضا دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.