کالاطب سلامت بستری برای خرید بی‌واسطه تجهیزات پزشکی

نوید مرزنگی بنیانگذار استارتاپ کالاطب سلامت استارتاپ خود را در حوزه فروش آنلاین تجهیزات پزشکی در شهر مهاباد راه انداخته است. او متولد ۷۳ است و کارشناسی مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک از دانشگاه آزاد اردبیل دارد. او می‌گوید:«من بعد از فارغ‌التحصیلی شرکتی را در حوزه توزیع تجهیزات پزشکی ثبت کرده بودم که در سایت وزارت بهداشت نیز ثبت شده است و نمایندگی شرکت‌های تامین کننده را در استان داشتیم و با مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کار می‌کردیم. ولی متاسفانه بعد از تغییر و تحولی که در نظام سلامت ایجاد شد اوضاع مالی بیمارستان‌ها بهم خورد ما هم برای اینکه نمی‌توانستیم بدهی‌های خود را دریافت کنیم متضرر شدیم. بعد از این اتفاق به این فکر افتادیم که یک کسب‌وکار اینترنتی راه بیاندازیم. ایده از ابتدای امسال شکل گرفت و از نیمه دوم سال به این نتیجه رسیدیم با توجه به ارتباطاتی که در حوزه تجهیزات پزشکی داریم می‌توانیم با پشتوانه این مزیت رقابتی به این بازار ورود کنیم.»

در کالاطب سلامت چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

کالاطب سلامت مرجعی برای تامین و تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی به حساب می‌آید. به عبارت بهتر بستری را فراهم کرده‌ایم که در آن انواع تجهیزات بیمارستانی، کلینیکی و تجهیزات مصرفی و مراقبتی خانگی در آن با گارانت‌های معتبر عرضه می‌شود. ما در کالا طب سلامت با واردکنندگان و تولیدکنندگان اصلی کالاها در ارتباط هستیم و حذف واسطه‌ها باعث شده است که قیمت‌های ما نسبت رقبا رقابتی باشد.

محصولات کالاطب سلامت بیشتر شامل په مواردی می‌شود؟

محصولات به چهار دسته اصلی تجهیزات بیمارستانی و کلینیکی، تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی مانند ساپورت‌های ارتوپدی و وسایل کمک توانبخشی، تجهیزات مراقبت خانگی مانند فشارسنج، انواع دستگاه قندخون، انواع ترازو و غیره و مواد مصرفی پزشکی مانند انواع دستکش، انواع سرنگ، انواع چسب‌ها و باندها و غیره تقسیم می‌شوند که هر کدام زیر دسته‌های مخصوص به خود را دارند.

فرآیند خرید در کالاطب سلامت چطور شکل می‌گیرد؟

در سایت بخشی با عنوان نقد و بررسی تخصصی است که کاربر می‌تواند توضیحات مربوط به کالا را مشاهده کند. اینکه کالا چه کاربردی دارد، نحوه کار کردن با آن چگونه است. کاربر پس از انتخاب کالا در سایت ثبت می‌کند و مبلغ کالا را به صورت آنلاین پرداخت می‌کند و پس تکمیل سفارش کالا بسته‌بندی و ارسال می‌شود. در شهرهای نزدیک با پست پیشتاز حدود ۴۸ ساعت و در شهرهای دورتر حدود ۷۲ ساعت کالا به دست مشتری می‌رسد.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

شما محصولات را دپو می‌کنید؟

یک سری از محصولات که خواهان بیشتری دارند دپو کرده‌ایم ولی برای برخی محصولات حجیم‌تر که امکان دپو ندارند با تامین‌کنندگان و واردکنندگان قرارداد بسته‌ایم به محض اعلام سفارش از مبدا شرکت کالا ارسال می‌شود.

با توجه به اینکه شما در شهر مهاباد مستقر هستید این موضوع برای شما محدودیتی ایجاد نکرده است؟

در ابتدا برای گرفتن نماد اعتماد و درگاه پرداخت با مشکلاتی روبرو بودیم. چرا که ما اولین فروشگاه رسمی اینترنتی در مهاباد بود و به طور کلی در استان آذربایجان غربی هنوز بستر مناسب کسب‌وکارهای اینترنتی فراهم نشده است. برای گرفتن نماد اعتماد با چالش‌هایی روبرو بودیم. ولی با شناختی شرکت های تامین کننده از ما داشتند و با ما قبلا کار کرده بودند برای ارسال کالاها با مشکلی روبرو نبودیم.

در حال حاضر با چه تعداد تامین‌کننده همکاری دارید؟

تعداد شرکت‌های تامین‌کننده زیاد هستند و در کالاهایی که نمونه ایرانی دارند به خصوص در موارد مصرفی سعی کرده‌ایم این کالاها را پوشش دهیم. و تقریبا محصولات ۱۰۰ شرکت از تولید‌کنندگان و واردکنندگان محصولاتشان در سایت ما قرار داده شده است.

بیشتر خریداران مراکز درمانی هستند یا شخصی؟

متاسفانه مراکز درمانی دولتی که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت باشند از بستر خرید اینترنتی استفاده نمی‌کنند و به طور کلی این سازوکار در آیین نامه هایی که دارند تعریف نشده است. و ۸۰ درصد خریدهای ما شخصی است و ۲۰ درصد آن هم توسط مطب‌ها و مراکز درمانی خصوصی انجام می‌شود.

تا کنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

تقریبا دو هفته است که نماد اعتماد ما نهایی شده است و کاربران هم اعتماد بیشتری برای خرید دارند. و در این دو هفته استقبال خوبی از کار شده است. قیمت پایین‌تر یکی از مزایای رقابتی ما با سایر سایت‌های رقیب بوده است.

با چه سرمایه اولیه کار را شروع کردید؟

ما برای راه‌اندازی سایت ۵۰ میلیون تومان هزینه کردیم که این فارغ از سایر هزینه‌ها برای تبلیغات و دپوی محصولات بوده است.

فکر می کنید کی به مرحله با ثباتی در درآمدزایی برسید؟

ما برای این مرحله پیش‌بینی می‌کنیم نیمه دوم سال ۹۸ این اتفاق بیفتد و پلن‌های توسعه‌ای برای گسترش کار داریم که در حال بررسی آن هستیم.

چقدر جای این خدمات را در اکوسیستم سلامت خالی می‌دانید و فکر می‌کنید چه کاری باید انجام شود تا فرهنگ خرید آنلاین بین مراکز درمانی جا بیفتد؟

به طور کلی بستر کسب‌وکار اینترتی در دنیا جواب داده است و در حوزه سلامت وزارت بهداشت و اداره تجهیزات پزشکی می‌توانند نقش موثری را ایفا کنند. همان‌طور که تولیدکنندگان و واردکنندگان در سایت وزارت بهداشت ساماندهی شده اند و امکان استعلام وجود دارد استارتاپ‌های این حوزه را ساماندهی کنند و مجوزهای لازم را صادر کنند و به دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی کنند تا جز قوانین خرید تبدیل شود. از طرف دیگر به نظر می‌رسد صدور مجوزها باید توسط وزارت بهداشت برون‌سپاری شود به عنوان مثال اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی فقط در تهران است و در شهرستان‌ها دفتری برای رفع مشکلات وجود ندارد.

به طور کلی در این مدت اکوسیستم سلامت را چطور ارزیابی کردید و جای چه خدماتی را خالی می‌بینید؟

اکوسیستم استارتاپ‌های سلامت ظرفیت‌های خوبی دارد ولی همان‌طور که گفتم با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در حق کسب‌وکارهای نوپا که با سرمایه اندکی کار را شروع کردند ظلم شد چرا که سیستمی که وزارت بهداشت پیش گرفت این بود که شرکت‌های کوچک را حذف کرد و فقط با یک سری شرکت‌های بزرگ کار را پیش‌برد که این شرکت‌ها اکثرا اعتقادی به جوان گرایی ندارند. در حال حاضر تعداد زیادی بیکار در رشته مهندسی پزشکی وجود دارد که نمی‌دانند برای کار به کجا مراجعه کنند و بستر اینترنت می‌تواند امکان خوبی برای کسب‌وکار باشد چه در زمینه فروش محصولات پزشکی و چه در زمینه حوزه‌های درمانی و مراقبتی، ارائه خدمات بیمه‌ای، نحوه مصرف داروهای مختلف و غیره. این‌ها می تواند از جمله ایده‌های جذابی برای شروع کار باشد. ولی اکثرا همه از عدم حمایت سازمان ذیربط می‌ترسند کار را شروع کنند و شکست بخورند.

در مورد گردشگری سلامت چه نظری دارید آیا قصد دارید به این حوزه هم ورود کنید؟

با توجه به اینکه شهر مرزی هستیم و فاصله شهر ما با شهر اربیل عراق تقریبا یک ساعت و نیم است ما قبل از این استارتاپ ایده گردشگری سلامت را نیز در سر داشتیم. ولی گردشگری پزشکی با پیچیدگی‌هایی همراه است و گرفتن مجوز آن بسیار دشوار است. ما برای گرفتن مجوز به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کردیم و با دشواری‌هایی که روبرو شدیم تصمیم گرفتیم فعلا به این حوزه ورود نکنیم. و ما شاهد این هستیم که در شهرهای کوچک با شناسایی ظرفیت خوبی که در این حوزه وجود شرکت‌هایی فعالیت می کنند که به دلیل عدم حمایت دولت به نوعی به صورت غیرقانونی این کار را انجام می‌دهند. در صورتی که تسهیل شرایط در حوزه گردشگری سلامت برای استارتاپ‌ها می تواند به رونق این بخش منجر شود.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

1 نظر
  1. یاسر می گوید

    سایت کالا طب سلامت(نوید مرزنگی) کلاهبردار است سفارش من را نفرستاده.پولم هم پس نمیدهد.تلفن هم جواب نمیدن!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.