نینیکس مراقب سلامت کودک

گپی با محمدحسین برمایون، هم‌بنیانگذار استارتاپ نینیکس

مراقبت از نوزاد و سلامتی آن از جمله دغدغه‌های والدینی است که به تازگی صاحب فرزند شده اند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیوایس‌های هوشمندی وارد بازار شده است که خیال والدین را از نظر چک علائم حیاتی نوزادشان راحت کرده است. استارتاپ نینیکس یک دیوایس هوشمند ایرانی را تولید کرده است که علایم حیاتی نظیر نرخ تنفس نوزاد، دمای بدن، رطوبت بدن و حالت خوابیدن را کنترل می‌کند. محمدحسین برمایون به همراه امیر شکوهی‌نیا، مرتضی بهبویی و علی شبانی این استارتاپ را در سال ۹۵ بنیانگذاری کرده‌اند و در حال حاضر یک تیم ۸ نفره هستند. با محمد حسین برمایون هم صحبت شدیم تا بیشتر از نینیکس برایمان بگوید.

نینیکس چکار می‌کند؟

نینیکس یک دیوایس هوشمند است که بر روی شکم نوزاد نزدیک به ناف وصل می‌شود و علایم حیاتی نظیر نرخ تنفس نوزاد، دمای بدن، رطوبت بدن و حالت خوابیدن را کنترل می‌کند. این عواملی است که بر روی سندرم مرگ ناگهانی نوزادان تاثیر می‌گذارد. اطلاعات مربوط به علایم حیاتی از طرق بلوتوث به گوشی پدر و مادر ارسال و ذخیره می‌شود و می توان بر روی آن تحلیل‌های مختلفی انجام داد که مورد استفاده پزشکان نیز واقع می‌شود. در صورتی که تغییری در هر یک از علایم حیاتی ذکر شده صورت بگیرد سه نوع سطح اطلاع‌رسانی برای والدین وجود دارد در مرحله اول نونیفیکیشن ارسال می‌شود، اگر پاسخی از طرف پدر و مادر دریافت نشود در مرحله دوم گوشی آلارم می‌دهد و در حالت بعدی دیوایسی که به بدن نوزاد وصل است آژیر می‌کشد.«۴۰ درصد مرگ و میر نوزادان از بدو تولد تا سن یک سالگی بر اثر عفونت و تب کردن و ۴۰ درصد به دلیل بیماری‌های تنفسی است.»

همچنین سندرم مرگ ناگهانی نیز از دیگر دلایل این مرگ و میر است و این اتفاق بیشتر در حالت خواب برای نوزاد می‌افتد و این ابزار به والدین کمک می‌کند در هنگام خواب نیز وضعیت فرزند خود را کنترل کنند و هدف ما این است که از بروز این سندرم پیشگیری کنیم.» مواد تشکیل دهنده این دیوایس، موادی است که برای ساخت پستونک استفاده می‌شود و سطح انرژی که توسط وسیله استفاده می‌شود بسیار پایین است. همچنین اطلاعات با نسل جدیدی از بلوتوث که بسیار کم انرژی است و با استانداردهای مختص به دیوایس‌های مرتبط با سلامتی همخوانی دارد، انتقال داده می‌شود.

در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستید فروش انبوه دارید؟

تا کنون ۵۰۰ تا از محصول را تولید کرده‌ایم و در جاهای مختلف از جمله سایت خودمان برای فروش قرار داده‌ایم. در ابتدا پیشنهادی داشتیم که یک خریدار تمایل داشت که تمام محصولات تولید شده را به یکباره خریداری کند ولی به دلیل بالا رفتن قیمت دلار این اتفاق نیافتاد و در حال حاضر با کمترین حاشیه سود در حال فروش محصول هستیم. از طرف دیگر چون داده‌هایی که از مشتریان بدست میاوریم برایمان مهم است تمایل داشتیم خودمان به صورت مستقیم علی رغم مشکلاتی که وجود داشت با مشتریان در ارتباط باشیم.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

محصول را چند قیمت گذاشته‌اید؟

ما در شروع کار قیمت محصول را ۸۰۰ هزار تومان گذاشته بودیم و در مرحله پیش فروش آن را به قیمت ۴۰۰ هزار تومان هم می‌فروختیم ولی در حال حاضر به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید قیمت را افزایش دادیم و قیمت محصول یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. البته هزینه‌ها بسیار بیشتر از افزایش قیمتی که داشتیم افزایش پیدا کرده و ما سود کمی را برای خود در نظر گرفته‌ایم.

در این مدت استقبال از محصول را چطور ارزیابی کردید چقدر موفق شده‌اید بفروشید؟

قبل از شوک قیمت‌ها ما روال خوبی داشتیم و موفق شدیم محصول را به خوبی پیش فروش کنیم و به طور کلی فروش خوبی داشتیم ولی در سال ۹۷ به دلیل افزایش قیمت‌ها خودمان هم کم انگیزه شدیم چون هزینه تولید بسیار بالا رفت. از طرف دیگر نیز میزان فروش ما هم کم شد چون مردم نینیکس را کالای لوکسی به حساب می‌آوردند و به فکر تامین مایحتاج اولیه خود بودند. تا فقط موفق شدیم ۱۰۰ تا از محصول را بفروشیم.

آینده را چطور پیش‌بینی می‌کنید فکر می‌کنید چطور می‌توانید شرایط را تغییر دهید؟

با توجه به شرایطی که پیش آمده ما به بازارهای خارجی تمایل پیدا کردیم و به فکر فروش محصول در خارج از ایران هستیم. در حال حاضر یک پارتنر در انگلیس داریم که کارها را پیش می‌برد و یک پارتنر در کشور آلمان داریم که کارهای لازم را برای لانچ کردن نینیکس در بازارهای خارجی پیش می‌برد. ما هنوز به نقطه سربه‌سر نرسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم اگر بتوانیم فروشی در بازارهای خارجی داشته باشیم تا شش ماه آینده به این نقطه می‌رسیم.

تیم استارتاپ نینیکس
تیم استارتاپ نینیکس

به نظر شما نینیکس قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است؟

بله طبق ارزیابی‌هایی که انجام داده‌ایم بازارهای خارجی از محصولات جدید استقبال می‌کنند. خودمان هم محصولات را مشابه خارجی را خریداری کردیم و به همراه نینیکس به چند مرکز طبی برای تست و مقایسه دادیم. براساس تستی که گرفتند اعدا نینیکس با اعدادی که دستگاه‌های بیمارستانی نمایش می‌دادند هم خوانی داشت و از دقت بالایی برخوردار بود. و فکر می‌کنیم که محصول قابل رقابت با محصولات خارجی است.

با چه سرمایه‌ای کار را شروع کردید آیا موفق به جذب سرمایه شده‌اید؟

ما با سرمایه اولیه ۲۵۰ میلیون کار را شروع کردیم و با همان سرمایه موفق شدیم ۵۰۰ محصول را تولید کنیم. و با این تعداد محصول قصد داریم بازار را بهتر ارزیابی کنیم تا از تجربیات مشتریان در نسل بعدی محصول استفاده کنیم.

آماری از ارزش بازار دارید و چند درصد بازار را قصد دارید بدست بیاورید؟

بازاری که ما در آن هستیم شامل بازار نوزاد و سلامت می‌شود که همه چیز را شامل می‌شود. کل این بازار در کل دنیا حدود ۹۰ میلیارد دلار در تخمین زده می‌شود. این اعداد در گزارشی که پارسال منتشر شده بود ذکر شده است. بازار اختصاصی ما بازار سنسورهاست که با سنسور علائم حیاتی را چک می‌کنیم. ارزش این بازار یک بیستم کل است و حدود ۴ الی ۵ میلیارد دلار می‌شود ولی رشد سریعی دارد و گجت‌های سلامتی در حال زیاد شدن هستند. به همین دلایل ما به بازارهای خارجی بیشتر متمایل شده‌ایم.

با توجه به شرایط موجود به طور کلی وضعیت اکوسیستم استارتاپی سلامت ایران را چطور می‌بینید؟ آیا همچنان جا برای نوآوری و کارهای جدید وجود دارد؟

من اگر به عقب برگردم و بخواهم کاری در اکوسیستم استارتاپی سلامت انجام دهم به جای رفتن به سراغ کارهای تخصصی‌تر در این حوزه به سمت ظرفیت‌های بازار آماده‌تر می‌رفتم. حوزه هایی همچون زردی بچه‌ها که بازار شناخته شده‌تری دارد و نیاز آن تعریف شده است. اکوسیستم سلامت بازار پر کششی دارد ولی پشتیبانی خوبی از سوی سازمان‌های ذیربط در آن صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال نینیکس برای فروش نیاز دارد که پزشکان آن را توصیه کنند و وزارت بهداشت در این حوزه پشتیبانی نکرده است.

در این مدت با چه مشکلات و مسائل حقوقی روبرو بودید؟

ما از آنجایی که کارها را دقیق انجام می‌دادیم با مسائل حقوقی روبرو نشدیم و مهمترین مشکلی که داشتیم حمایت و فرهنگ‌سازی در این حوزه بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.