سرمایه‌گذاری برای درمان سرطان؛ نیاز امروز گردشگری سلامت

آمار ابتلا به سرطان با شیب تندی در اغلب کشورهای جهان در حال افزایش است. این شرایط موجب شده است که درمان این بیماری صعب‌العلاج به یکی از مهم‌ترین دلایل سفر گردشگران سلامت تبدل شود. در چنین اوضاعی، توسعه امکانات و سرمایه گذاری در حوزه درمان سرطان می‌تواند کشور ما را به یکی از مقاصد مهم گردشگری پزشکی تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، آمار ابتلا به سرطان در جهان از مرز هشدار گذشته است. بر اساس تحقیقات آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان ، در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری فوت شده‌اند. در حالی که در سال ۲۰۱۲ حدود هشت میلیون نفر به دلیل ابتلا به سرطان در جهان از دنیا رفته‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان تا چند سال آینده از مرز ۱۸ میلیون نفر در جهان بگذرد.

با توجه به افزایش آمار مبتلایان به سرطان در جهان، پر بیراه نیست اگر بگوییم تا چند سال آینده، سود گردشگری سلامت در جیب کشورهایی خواهد بود که برای دستیابی به درمان‌های نوین، باکیفیت و استاندارد در این حوزه، سرمایه گذاری کرده‌اند و درواقع سرمایه گذاری در حوزه درمان سرطان را جدی گرفته‌اند.

در این بین، آسیایی‌ها بیش از ساکنان سایر مناطق جهان به سرطان مبتلا می‌شوند. حدود ۵۷ درصد از سرطان‌های کل جهان که به مرگ منتهی شده، در قاره آسیا ثبت شده است. همچنین حدود نیمی از کل موارد ابتلا به سرطان هم در قاره آسیا اتفاق می‌افتد.

نکته قابل تامل اینجاست که بعد از قاره آسیا، قاره اروپا بیشترین آمار مبتلایان به سرطان را در خود جای داده است؛ به گونه‌ای که قاره اروپا با وجود داشتن ۹ درصد جمعیت جهان، سهمی ۲۰ درصدی از آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به سرطان را ثبت کرده است. از سوی دیگر، ۲۳ درصد از موارد جدید ابتلا به سرطان نیز در اروپا به ثبت رسیده است. در قاره آمریکا نیز آمار ۱۴ درصد از سرطان‌های منتهی به مرگ در این قاره ثبت شده است.

با توجه به افزایش آمار مبتلایان به سرطان در جهان، پر بیراه نیست اگر بگوییم تا چند سال آینده، سود گردشگری سلامت در جیب کشورهایی خواهد بود که برای دستیابی به درمان‌های نوین، باکیفیت و استاندارد در این حوزه، سرمایه گذاری کرده‌اند و درواقع سرمایه گذاری در حوزه درمان سرطان را جدی گرفته‌اند.

نقاط ضعف و قوت ایران برای درمان بیماران خارجی مبتلا به سرطان

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، سرطان بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در جهان شناخته می‌شود. در کشور خودمان نیز آمار ابتلا به سرطان با افزایش بسیار قابل ملاحظه‌ای همراه است. به گفته علی مطلق، رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، سالانه ۱۱۲ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می‌شوند و این بیماری تا ۱۵ سال آینده، علت ۸۰ درصد مرگ و میرها در ایران خواهد بود.

کشور ما در حوزه درمان سرطان از دو نقطه قوت مهم بهره می‌برد و در عین حال، یک نقطه ضعف اساسی نیز در این حوزه درمانی دارد. درمان سرطان، شامل درمان از طریق جراحی، درمان از طریق شیمی درمانی و درمان از طریق رادیوتراپی یا همان پرتو درمانی است. البته گاهی برای برخی بیماران، همزمان از دو نوع روش درمانی و گاهی نیز از هر سه شیوه درمانی استفاده می‌شود.

بنابراین در حوزه درمان سرطان، ایران می‌تواند براحتی از پس نیازهای بیماران خارجی برآید و خدمات درمانی استانداردی را به بیماران خارجی مبتلا به سرطان ارائه دهد، اما در حوزه سوم درمان سرطان که شامل پرتو درمانی می‌شود، ایران نتوانسته است که استانداردهای جهانی در این حوزه را کسب کند.

در حوزه درمان سرطان از طریق جراحی، کشور ما را باید یکی از کشورهای سرآمد منطقه به حساب آورد. با توجه به وجود آنکولوژیست‌های شناخته شده و جراحان مطرح در ایران، می‌توان در صورت برنامه‌ریزی بهتر به آینده گردشگری سلامت در این بخش امیدوار بود.

در زمینه شیمی درمانی نیز تقریبا همه داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به سرطان در ایران موجود است و حتی در زمینه ساخت برخی داروهای «های تک» یا همان داروهای با فناوری ساخت بالا در حوزه درمان سرطان نیز ایران به موفقیت‌های قابل توجهی رسیده است و برخی از این داروهای پیشرفته در کشور خودمان تولید می‌شود. درواقع، سرمایه گذاری در حوزه درمان سرطان در این بخش به خوبی ریل‌گذاری شده و در حال توسعه است.

  مطالب مرتبط:

بنابراین در این حوزه درمانی، ایران می‌تواند براحتی از پس نیازهای بیماران خارجی برآید و خدمات درمانی استانداردی را به بیماران خارجی مبتلا به سرطان ارائه دهد، اما در حوزه سوم درمان سرطان که شامل پرتو درمانی می‌شود، ایران نتوانسته است که استانداردهای جهانی در این حوزه را کسب کند.

البته برخی از دلایل وجود این مشکل به بحث تحریم‌ها برمی‌گردد که مانع از واردات دستگاه‌های پرتودرمانی پیشرفته به ایران شده است، اما برخی از کارشناسان معتقدند که این مشکل بیشتر از اینکه به تحریم‌ها برگردد، به عدم سرمایه گذاری در این حوزه مرتبط است.

دکتر احمد عامری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در حوزه درمان سرطان تاکید می‌کند: تاکنون هیچ اتفاق مثبتی در زمینه تامین واردات تجهیزات رادیوتراپی با ارز دولتی صورت نگرفته است. سرطان یک معضل اساسی در کشور است و رادیوتراپی به عنوان درمان اصلی این بیماری برای همه اثبات شده است.

عامری تصریح می کند: از چهار سال پیش ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای داروهای شیمی درمانی هزینه شده است، در حالی که اگر ۱۰ درصد این پول برای رادیوتراپی هزینه می‌شد، ایران می‌توانست در یک بازه پنج ساله، در سطح استانداردهای بالای دنیا خودنمایی کند.

در شرایطی که بخش خصوصی فعال در گردشگری سلامت برای سرمایه گذاری در حوزه درمان سرطان به میدان بیاید و برای واردات دستگاه‌های پیشرفته پرتو درمانی اقدام کند، در آن صورت کشور ما به منطقه‌ای ایده آل برای درمان سرطان تبدیل خواهد شد؛ جایی که هم درمان این بیماری، بسیار ارزان‌تر از کشورهای توسعه یافته تمام می‌شود و هم باکیفیت‌ترین خدمات درمان سرطان به بیماران خارجی ارائه خواهد شد.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.