گردشگران پزشکی مراقب باشند

تبلیغات دروغین برای درمان با سلول‌های بنیادین

بایونیوز طی گزارشی نوشت لتیتیا جیمز؛ دادستان کل نیویورک، دادخواستی علیه شرکت (Park Avenue Stem Cell (PASC تنظیم کرده است. جیمز درباره این دادخواست به بایونیوز گفت: «تبلیغات دروغین این شرکت برای درمان بیماران با استفاده از سلول‌های بنیادین اصلی‌ترین دلیل تنظیم شکایت است؛ زیرا هیچ سند علمی برای ارائه خدمات مناسب از سوی این شرکت ارائه نشده است.»

وی در ادامه گفت: «تبلیغاتی از سوی شرکت PASC درباره این نوع درمان در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی به صورت گسترده منتشر شده است. اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا  FDA شیوه ارائه درمان سلول‌های بنیادی شرکت را تایید نکرده و می‌گوید که این تبلیغات واقیعت نداشته و و هیچ برگه تائیدیه‌ای برای ارائه این خدمات وجود ندارد.»

براساس تبلیغات منتشر شده در ایالات متحده از سوی شرکت PASC  آمده است می‌توان با استفاده از سلول‌های بنیادین که از بافت‌های چربی خود بیمار حاصل می‌شود، درمانی برای انواع بیماری‌ها مثل اختلال‌های سیستم ایمنی، بیماری‌های قلبی و ریوی، بیماری‌های عصبی ارائه کرد.

درمان با سلول‌های بنیادی؛ ظرفیت درخشان گردشگری پزشکی ایران

سازمان غذا و دارو ایالات متحده هنوز هیچ تائیدیه‌ای برای تبلیغات این شرکت ارائه نکرده و هنوز هیچ آزمایش بالینی درباره ادعای مطرح شده صورت نگرفته و نشانه‌ای از مفید بودن آن در دست نیست.

دادستان کل نیویورک به گردشگران پزشکی تاکید کرد: «گردشگرانی که برای دریافت خدمات درمانی به اینگونه تبلیغات توجه می‌کنند باید دقت داشته باشند که هنوز هیچ تائیدیه‌ای برای شیوه‌های درمانی ارائه شده، صادر نشده است.»

وی با اشاره به ثبت ۴۰ مورد شکایت از شرکت یاد شده طی دو سال اخیر گفت: «از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی تا پایان سومین ماه سال جاری نزدیک به ۴۰ مورد شکایت از عوارض جانبی درمان بیماران با استفاده از سلول‌های بنیادین ارائه شده توسط شرکت PASC ثبت شده و سلامتی این افراد در خطر قرار گرفته است.»

دادستان کل نیویورک معتقد است رشد و توسعه گردشگری پزشکی در سراسر جهان باعث شده است تا برخی از شرکت‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته اقدام به انتشار تبلیغات دروغین برای جلب نظر بیماران خارجی کنند. همین روند می‌تواند سلامت بیماران را با مخاطره جدی روبرو کند.

جیمز تاکید کرد: «قیمت یکی از عوامل تعیین کننده برای گردشگران پزشکی در سراسر جهان است و معمولا گردشگران بدون توجه به کیفیت ارائه خدمات در این زمینه، تصمیم‌گیری می‌کنند و در نهایت درگیر مشکلاتی خواهند شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.