درمان با سلول‌های بنیادی؛ ظرفیت درخشان گردشگری پزشکی ایران

ایران در عرصه درمان با سلول‌های بنیادی، یکی از کشورهای پیش روی جهان است؛ طوری که ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی درسال ۲۰۱۸ در جایگاه چهاردهمی دنیا قرار گرفت. چنین جایگاه فاخری نشان می‌دهد که رشد گردشگری پزشکی با درمان سلول های بنیادی در ایران، کاملا قابل دسترس است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، حدود ۲۸ سال می‌شود که ایران به طور جدی در حوزه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند. بخصوص در ۱۵ سال اخیر، این میزان فعالیت بسیار بیشتر از قبل شده است؛ طوری که هم اکنون تعداد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در کشور به ۱۸ مرکز افزایش یافته است و سالانه ۱۲۰۰ پیوند سلول‌های بنیادی خونساز یا پیوند مغز استخوان نیز در کشور انجام می‌شود.

دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیرستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی نیز با اشاره به اهمیت گردشگری پزشکی با درمان سلول های بنیادی یادآوری می‌کند: در حوزه تحقیقات در حال حاضر به غیر از مرکز رویان، ۴۵ مرکز تحقیقاتی دیگر در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد در حوزه سلول‌های بنیادی، سلول درمانی، ژن درمانی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی درحال فعالیت هستند.

به گفته حمیدیه، براساس سند توسعه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، از چهار سال پیش یک تحول بزرگ در این عرصه در ایران اتفاق افتاده است که این علم را تبدیل به ثروت کنیم؛ تعداد شرکت‌های دانش بنیان این حوزه که کمتر از تعداد انگشتان یک دست بود، اکنون به ۸۰ شرکت رسیده است.

درمان ۷۰ بیماری با کمک سلول‌های بنیادی

درمان با کمک سلول‌های بنیادی، این پتانسیل را دارد که برای درمان بیش از ۷۰ بیماری مختلف از جمله اوتیسم، سکته مغزی و سکته قلبی، به کار برود. البته برخی از این درمان‌ها همچنان در مرحله کارآزمایی بالینی است و به سرانجام نرسیده است. حتی در حوزه درمان ناباروری نیز درمان با سلول‌های بنیادی می‌تواند یک راه درمانی پیشرو باشد.

مطالب مرتبط:

دکتر مرتضی ضرابی، مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان نیز با اشاره به پتانسیل بالای رشد گردشگری پزشکی با درمان سلول‌ های بنیادی در ایران، تاکید می‌کند: در پژوهشگاه رویان سالانه بالغ بر ۵۰۰ بیمار خارجی برای درمان ناباروری داریم. دستاورد دیگر، موضوع ذخیره سلولی است که بزگترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه است. اگر الان بخواهیم یک نمونه سلول بنیادی خون بندناف را از سایر کشورها برای پیوند بیاوریم، باید ۳۵ تا۴۰ هزار دلار هزینه کنیم. حتی درصدد این هستیم که در آینده نه چندان دور، امکان صادرات محصولات سلولی را فراهم کنیم.

وی یادآور می‌شود: دستاوردهای ما در حوزه پزشکی از دیگر حوزه‌های علمی ملموس‌تر است. تلاش بر این است از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های لاعلاج استفاده شود. توان ما در دانش سلول‌های بنیادی به‌گونه‌ای است که نه تنها امروز به دریافت این خدمات از خارج کشور نیاز نداریم، بلکه از خارج از کشور به ما مراجعه می‌کنند تا خدمات سلول‌های بنیادی را از ما دریافت کنند که همین موضوع، دستاورد ارزشمندی است.

راه‌های رونق گردشگری پزشکی از طریق سلول‌های بنیادی

هزینه بالای عمل پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز یا همان پیوند مغز استخوان ، عاملی است که موجب شده برخی بیمارستان‌های کشور، تمایلی برای ارائه خدمت به بیماران نداشته باشند. هزینه این عمل در ایران حدود ۷۰ میلیون تومان برای نظام سلامت تمام می‌شود. اگرچه با وجود حمایت‌های دولتی، هزینه این عمل پیوند برای بیماران، تقریبا رایگان تمام می‌شود، اما تقبل کامل این هزینه‌ها از سوی بیمارستان‌ها موجب می‌شود که این مراکز درمانی تحت فشار مالی زیادی قرار بگیرند.

در چنین شرایطی، جذب گردشگر سلامت از کشورهای مختلف و رشد گردشگری پزشکی با درمان سلول های بنیادی می‌تواند موجب رونق مالی مراکز فعال در حوزه درمان سلول‌های بنیادی شود و مشکلات مالی آنها را حل کند. تحقق این هدف به اطلاع رسانی علمی، رایزنی گسترده با مراکز درمانی کشورهای همسایه و حضور موثر در کشورهای هدف نیاز دارد.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.