چطور عقب ماندگی‌ها در صنعت گردشگری سلامت را جبران کنیم؟

یادداشتی از دکتر مرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ضرورت حمایت از بخش خصوصی قانونمند در صنعت گردشگری سلامت

با نگاهی به وضعیت گردشگری سلامت ایران می‌بینیم که کشور ما نتوانسته است با توجه به جایگاه بالایی که در دانش پزشکی دارد، به موفقیت چشمگیری در این حوزه برسد. به دلیل دست کم گرفتن جایگاه صنعت گردشگری سلامت و رها شدن این صنعت در طی دهه‌های متوالی، هم اکنون در وضعیتی قرار داریم که حتی برخی کشورها که از دانش پزشکی پایین‌تری نسبت به ایران برخوردار هستند و مراکز درمانی آنها نیز به کیفیت مراکز درمانی ایران نیست، توانسته‌اند در زمینه جذب بیماران خارجی از ایران پیشی بگیرند که این مساله بسیار جای تاسف دارد. جبران عقب ماندگی در گردشگری سلامت و اصلاح این شرایط، قطعا پیش نیازهای جدی می‌طلبد.

اگر می‌خواهیم این شرایط عوض شود و ما هم سهم قابل توجهی از بازار رو به رشد صنعت گردشگری سلامت داشته باشیم، نیاز است که نگاهمان را به صنعت گردشگری سلامت عوض کنیم و به این باور برسیم که توسعه توریسم درمانی می‌تواند درآمدزایی سرشاری برای ایران به همراه داشته باشد. متاسفانه در طی دهه‌های گذشته، چنین نگاهی به صنعت گردشگری سلامت وجود نداشته و پتانسیل بالای ارزآوری و سودآوری این صنعت، دست کم گرفته شده است.

همین دست کم گرفتن صنعت گردشگری سلامت و رها کردن آن موجب شد که دلالان غیرقانونی بتوانند سهم قابل توجهی از چرخه مالی صنعت گردشگری سلامت به دست آورند؛ طوری که حتی سهم بخش قانونی فعال در صنعت گردشگری سلامت، کمتر از سهم بخش غیرقانونی در این حوزه شد.

تغییر این شرایط و جبران عقب ماندگی در گردشگری سلامت قطعا به یکباره میسر نخواهد شد و اصلاح این مسیر به زمان، برنامه‌ریزی علمی، مدیریت کارشناسی و میدان دادن به بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری سلامت نیاز دارد.

هرچقدر در صنعت گردشگری سلامت، تلاش کنیم که بخش خصوصی قانونمند، نقش بیشتری در توسعه این صنعت داشته باشد، به همان نسبت نیز دست دلالان غیرقانونی و گروه‌های غیرتخصصی در این صنعت کوتاه خواهد شد. برون‌سپاری ارائه خدمات توریسم درمانی و انتقال این وظیفه به دوش بخش خصوصی و شرکت‌های تسهیلگر فعال در گردشگری سلامت می‌تواند اشتباهات چند دهه اخیر ایران در صنعت گردشگری سلامت را رفته رفته به سمت اصلاح پیش ببرد.

اگر به دنبال توسعه اقتصادی بدون اتکا به منابع نفتی هستیم، باید از ورود بخش خصوصی قانونمند به صنعت گردشگری سلامت استقبال کنیم و مسیر حرکت این بخش را هموار سازیم. البته باید این نکته مهم را هم مدنظر داشت که زمانی بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری کلان در صنعت گردشگری سلامت می‌شود که امنیت این سرمایه گذاری تامین شود و موانع پیش روی این سرمایه گذاری‌ها برداشته شود. این هموارسازی مسیر سرمایه گذاری در صنعت گردشگری سلامت از جمله وظایف متولیان توریسم درمانی است که تمرکز دولت بر همین نقش حمایتی، بخش خصوصی را به تداوم این سرمایه گذاری‌ها دلگرم خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.