برگزیت بلای جان گردشگری پزشکی پرتغال

موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اقتصاد گردشگری پزشکی پرتغال را به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی بیماران انگلیسی با خطر روبه‌رو کرده است

به گزارش مدتورپرس؛ خبرگزاری گردشگری سلامت ایران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عاملی است تا بسیاری از قوانین مسافرتی و همچنین اقامتی اتباع این کشور برای سفر آزادانه به سایر کشورهای عضو، با چالش روبرو شود. همین معضل عاملی برای نگرانی فعالان عرصه گردشگری پزشکی و سلامت کشور پرتغال شده است.

براساس اطلاعات و آمار منتشر شده از سوی دفتر ملی آمار بریتانیا در سال ۲۰۱۷ میلادی از میان ۵۳ میلیون سفر خارجی این کشور تقریبا ۷۵ درصد به سایر کشورهای اروپا مسافرت کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

 

نکته قابل تامل در این آمار مربوط به سهم بالای گردشگری پزشکی ، تندرستی و سلامت بوده است. برآورد شده نزدیک به یک سوم از مسافران خارجی که بریتانیا را به مقصد سایر کشورهای اتحادیه اروپا مثل اسپانیا، ایتالیا، یونان، پرتغال، قبرس و ترکیه ترک کرده‌اند به‌دلیل یکی از شاخه‌های گردشگری سلامت بوده است.

 در این زمینه بسیاری از کارشناسان و فعالان این عرصه در کشور پرتغال به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران بریتانیایی معتقدند، ایجاد شرایط جدید می‌تواند از تعداد مسافران و بیماران انگلیسی که هر روز وارد خاک پرتغال می‌شوند کاسته و درنهایت کاهش درآمدهای این صنعت را به اقتصاد این کشور تحمیل کند.

این گروه تاکید می‌کنند: «مسئولان گردشگری پزشکی پرتغال بهتر است قبل از بروز هرگونه چالش یا نگرانی برنامه‌ریزی دقیقی برای این شرایط داشته باشند و به‌قول معروف تهدید فعلی را به‌فرصتی قابل توجه تبدیل کنند؛ چون وقتی یکباره تعداد مسافران کاهش چشمگیری داشته باشد برخی از کسب‌وکارهای وابسته نیز مختل شده و در نهایت تعطیل می‌شوند.»

 برهمین اساس مسئولان گردشگری و بهداشت پرتغال طرحی با نام Visit Portugal را براساس قوانین احتمالی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا طراحی کرده‌اند که دراین طرح گردشگران بریتانیایی می‌توانند با تسهیلاتی علاوه بر بازدید از دیدنی‌های پرتغال خدمات درمانی مورد نظر خود را نیز دریافت کنند.

در بیانیه‌ای که دولت پرتغال برای این منظور منتشر کرده، آمده است اصلی‌ترین امتیازی که برای دارندگان پاسپورت انگلستان تدارک دیده شده مربوط به ورود و اقامت آن‌ها و پس از آن موضوع خدمات مورد نیاز است.

به‌طور کلی خدماتی که دولت پرتغال از آن به عنوان طرح فوری جهت جذب حداکثری گردشگران بریتانیایی تدارک دیده عبارت است از: معافیت ویزا (در سفر تا ۹۰ روز)، مناطق اختصاصی گذرنامه (خطوط هوایی برای پروازهای انگلیس)، امکان تشخیص متقابل مجوزهای رانندگی، استفاده از خدمات بهداشتی ملی پرتغال، اعتبار سیاست‌های بیمه مسافرت در بریتانیا، ارائه الزامات ساده برای حیوانات خانگی UK nationals، مالیات‌های مشابه برای اتباع انگلیس.

یکی از فعالان عرصه گردشگری پزشکی پرتغال می‌گوید: «خوشبختانه دولت به‌سرعت وارد عمل شد و با ارائه این طرح و امتیازاتش برای بریتانیایی‌ها توانست تا حد زیادی آینده صنعت گردشگری پرتغال را در بخش‌های مختلف به‌خصوص گردشگری پزشکی تامین کند.»

وی تاکید کرد: «اصولا بریتانیایی‌های زیادی هرسال برای دریافت خدمات درمانی به خارج از کشورشان سفر می‌کنند و اگر موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اجرایی شود بدون دردید بسیاری از این افراد مثل گذشته بدون دردسر نمی‌توانند به سایر کشورهای اتحادیه سفر کنند.»

این فعال گردشگری پزشکی معتقد است اصلی‌ترین مشکل برای بریتانیایی‌ها پس از خروج از اتحادیه اروپا موضوع پوشش بیمه‌ای و هزینه‌های درمان است، به‌همین دلیل سیاست‌ اخیر دولت پرتغال منطقی بوده و می‌تواند حجم ورود گردشگران بریتانیایی که برای دریافت خدمات وارد پرتغال می‌شوند را مثل گذشته نه تنها ثابت بلکه روبه افزایش نگاه دارد.»

ترجمه: عماد عزتی

1 نظر
  1. سبزی می گوید

    کاش گزارشی می نوشتید از اتفاق هایی که می تواند گردشگران انگلیسی را برای مدیکال توریسم به سمت ایران بیاورد. و اینکه برای آمدن یک گردشگر تندرستی از اروپا به ایران چه روالی باید طی شود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.