انگلیسی‌ها برای درمان ناباروری کجا می‌روند؟

دریافت خدمات ناباروری در اروپا یکی از مهم‌ترین دلایل سفر گردشگران سلامت انگلیسی است

تغیرسبک‌زندگی و همچنین افزایش سن ازدواج در جوامع توسعه‌یافته باعث شده تا درخواست دریافت خدمات ناباروری و درمان‌های مرتبط در سراسر جهان روبه فزونی بگذارد. این درحالی است که قاره سبز به عنوان یکی از پرتقاضاترین مناطق جهان برای دریافت این خدمات است.

در این زمینه سازمان بهداشت انگلستان چندی پیش آمار مهمترین مقاصد خانواده‌های انگلیسی برای دریافت خدمات ناباروری در اروپا را منتشر کرد که می‌تواند براساس آن دریافت که کدام کشورها در جلب نظر گردشگران سلامت چه از نظر ارائه خدمات و چه از نظر هزینه‌های احتمالی موفق‌تر بوده‌اند.

در این گزارش آمده با توجه به اینکه سیستم خدمات درمانی انگلستان در بسیاری از موارد به صورت رایگان در مراکز دولتی در دسترس متقاضیان است اما به دلیل مدت زمان انتظار بالای این مراکز، اغلب خانواده‌هایی که امکانات مالی آنها اجازه می‌دهد برای دستیابی به دریافت خدمات ناباروری در اروپا به مراکز درمانی خارج از خاک انگلستان مراجعه می‌کنند.

در این گزارش آمده مهمترین عوامل تعیین‌کننده مقصد زوج‌های انگلیسی عبارت است از کیفیت ارائه خدمات، قیمت خدمات باروری موردنیاز و در نهایت سابقه قبلی مراکز موردنظر. هرچند برخی از خانواده‌های انگلیسی به پوشش بیمه‌ای خود نیز قبل از دریافت دریافت خدمات ناباروری در اروپا فکر می‌کنند.

از سوی دیگر برایان آروآ، کارشناس گردشگری می‌گوید: اگرچه کیفیت و قیمت خدمات موردنظر گردشگران می‌تواند تعیین‌کننده مقاصد سفرهایشان جهت دریافت خدمات پزشکی از جمله دریافت خدمات ناباروری در اروپا باشد اما نباید فراموش کنیم سایر جاذبه‌های کشورها نیز تعیین‌کننده خواهد بو.د به این دلیل که اغلب گردشگران معتقدند پس از دریافت خدمات درمانی موردنظر می‌توانند از دیدنی‌های مقصد خود نیز استفاده بهینه داشته باشند.

آروآ در این زمینه معتقد است کشورهایی که دارای جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و امکانات اقامتی بالایی درکنار کیفیت خدمات پزشکی و درمانی هستند، شانس بالاتری برای صدرنشینی در پذیرایی از گردشگران پزشکی دارند. به طوری که بعضا تا ۵۰ درصد تفاوت در جذب مدیکال توریست میان کشوری که درکنار خدمات پزشکی جاذبه تاریخی هم دارد با یک کشور مشابه دیگر از نظر پزشکی دیده می‌شود.

در همین حال گزارش ۵ مقصد برتر انجام درمان ناباروری انگلیسی‌ها بیانگر این نکته است که اولین مقصد مورد علاقه خانواده‌های انگلیسی جهت دریافت دریافت خدمات ناباروری در اروپا  اسپانیا است که با توجه به سهولت رفت و آمد و همچنین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن کشور درکنار توانمندی ارائه خدمات و قیمت‌ خدمات موردنظر، به چنین جایگاهی دست پیدا کرده است.

از سوی دیگر مقام دوم گزینه‌های انگلیسی‌ها برای IVF یا همان دریافت خدمات ناباروری در اروپا کشور یونان و پس از آن جمهوری چک است. با بررسی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این کشورها درخواهیم یافت که سطوح کیفی و قیمت تمام‌شده خدمات موردنظر باعث تفاوت میان این دو کشور بوده است.

البته مقام چهارم و پنجم مقاصد گردشگران انگلیسی در اتحادیه اروپا برای درمان ناباروری کشورهای قبرس و ترکیه معرفی شده‌اند که تقریبا دارای امکاناتی مشابه چه از نظر خدمات درمانی و چه از نظر جاذبه‌های دیدنی هستند.

چه کسانی برای درمان از انگلستان خارج شدند

در بخش دیگری از گزارش یاد شده سازمان گردشگری انگلستان نکته‌ای مطرح شده که می‌تواند امتیازی برای شرکت‌های ارائه خدمات گردشگری پزشکی جهت بازاریابی باشد به این ترتیب که دسته بندی مشخصی از متقاضیان دریافت خدمات پزشکی خارج از مرزهای انگلستان در آن به تفکیک آمده است.

کارشناسان تهیه‌کننده گزارش بر این باورند که اصلی‌ترین دلایل تقاضای سفر گردشگران سلامت انگلیسی جراحی‌های زیبایی، دندانپزشکی و ناباروری بوده است، اما واقعا کدام دلیل اصلی بار سفربستن گردشگران انگلیسی طی سال ۲۰۱۷ میلادی چه بوده است؟

برآوردهای انجام‌شده در این زمینه مشخص کرده است عمده متقاضیان انگلیسی گردشگری سلامت، زنان بین ۳۵ تا ۵۵ سال هستند که اغلب برای جراحی‌های زیبایی و ناباروری بار سفر بسته‌اند. براساس همین گزارش تقریبا ۶۰ درصد گردشگران پزشکی انگلستان را زنان تشکیل می‌دهند.

کارشناسان تهیه‌کننده این گزارش معتقدند هرچه به سنین بالاتر می‌رسیم تقاضای سفرهای گردشگری سلامت به سمت درمان‌های اصلی‌تر برای مردان رفته و برای گردشگران زن بیشتر زیبایی و ناباروری مورد توجه قرار می‌گیرد.

براساس تقاضای‌های سفر ثبت‌شده گردشگران انگلیسی طی سال ۲۰۱۷ میلادی، گردشگران سلامت انگلیسی که برای خدمات پزشکی خاک این کشور را به مقصد کشور دیگری ترک کرده‌اند به ترتیب هدفشان دریافت خدمات دندانپزشکی، زیبایی صورت و اندام، چاقی، ناباروری و ترمیم مو اقدام بوده است.

در این گزارش مشخص شده که ۹۵ درصد از  تقاضاهای زیبایی صورت و اندام مربوط به بانوان بوده و همین میزان هم برای ترمیم مو به مردان اختصاص یافته و باقی خدمات در رتبه‌های پایین‌تری قرار گرفته‌اند.

مترجم: شیدا رمزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.