باید در بازارهای هدف برند شویم

گفت‌وگو با محمدجواد قندی از بنیان‌گذاران مدوتریپ

مدوتریپ یک استارتاپ حوزه گردشگری سلامت است که در نزدیک به یک سال است در این حوزه فعالیت می‌کند. این استارتاپ توسط محمدحسین قندی و محمدجواد پایه‌گذاری شده است. محمد جواد قندی فارغ‌التحصیل MBA از دانشگاه صنعتی شریف است. با او درباره مدوتریپ از ایده تا برنامه و هدف آن برای آینده به گفت‌وگو نشستیم.

استارتاپ مدوتریپ چگونه شکل گرفت؟

ما مدتی در حوزه گردشگری آنلاین فعالیت داشتیم و به طورکلی با فضای گردشگری غریبه نبودیم. کم‌کم فضای این حوزه رقابتی شد و افراد بسیاری به آن وارد شدند. ما در این فکر بودیم که در شاخه‌ای از گردشگری فعالیت کنیم که بکر باشد و ورود به آن جذابیت داشته باشد. با مطالعه در حوزه‌های مختلف گردشگری به گردشگری سلامت رسیدیم و با توجه نرخ ارز بازار بسیار خوبی را در این حوزه در کشور شکل گرفته است. همچنین متوجه شدیم که فعالیت گردشگری سلامت در کشور به صورت سنتی بوده و جای کار بسیار دارد. بنابراین با شناسایی بازار تصمیم گرفتیم که به این حوزه ورود پیدا کنیم.

نسخه انگلیسی سایت اواخر سال گذشته و نسخه عربی سایت هم نیز در بهار سال جاری لانچ شد. درحال حاضر برنامه‌ریزی ما بر روی این دو زبان است.

مدوتریپ برای حضور در گردشگری سلامت کشور چه برنامه‌ و استراتژی را برای خود تعریف کرده است؟

ما می‌خواهیم در این حوزه هم بازاریابی برای جذب بیمار انجام دهیم و هم اینکه بیمار از کیفیت خدمات دریافتی چه در حوزه گردشگری چه در حوزه سلامت خاطر جمع باشد. درواقع از صفر تا صد خدمات گردشگری و سلامت را به آن‌ها ارائه دهیم. برای مثال به توریست درمانی که قرار است به ایران بیاید پزشک متخصص و برند حوزه‌ای که می‌خواهد را معرفی می‌کنیم. همچنین برای او زودترین نوبت ویزیت پزشک را رزرو می‌کنیم.

در حال حاضر توریسم درمانی کشور در حال رشد است و شرکت‌ها و استارتاپ‌های بسیاری در این حوزه در حال فعالیت هستند. آیا فعالیت مدوتریپ براساس رقابت با این شرکت‌ها تعریف می‌شود؟

به هرحال ما باید با توجه و براساس وضعیتی که سایر شرکت‌ها در این حوزه دارند و اینکه چه بخش‌هایی از بازار مدنظرشان است، تصمیم‌گیری کنیم. به‌هر حال ممکن است قسمت‌هایی از این صنعت دست نخورده باشد و ما به آن قسمت‌ها ورود پیدا کرده و وارد آن شویم.

استارتاپ‌های موفق حوزه سلامت

برای نمونه در ایران برروی بخش‌های مربوط به زیبایی فعالیت بسیاری شده است در حالیکه در حوزه‌های درمانی چندان کار نشده است. ایران در حوزه‌های تخصصی مانند چشم، نازایی، جراحی قلب و… بسیار خوب عمل کرده است و متخصص‌های بسیار خوبی در کشور در این بخش‌ها کار می‌کنند. اما متاسفانه کار چندانی در این بخش‌ها برای جذب توریست درمانی نشده است. ما سعی کردیم که بیشتر در این بخش‌ها فعالیت کنیم.

البته شاید جذب در این بخش‌ها کمی سخت‌تر باشد اما از نظر حاشیه سود جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. گردشگری سلامت بازار بزرگ و پراکنده‌ای دارد. ما سعی کردیم بر روی بازارهایی تمرکز کنیم که با خدمات ما همخوانی بیشتری دارد و برند خودمان را در آن بازارها ایجاد کنیم. برای نمونه هم مردم عراق و هم مردم قطر عرب زبان هستند. اما رویکرد رفتاری هر دو کشور با یکدیگر متفاوت است. مردم عراق به دنبال خدماتی با هزینه پایین هستند ولی جمعیت بسیاری از این کشور برای انجام امور درمانیشان خواهان سفر به ایران هستند. اگر شرکتی می‌خواهد به مردم عراق خدمات دهد باید بر روی خدمات ارزان قیمت تمرکز کند.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

اما مردم قطر به دنبال خدمات لوکس و لاکچری هستند. اگر شرکتی بخواهد به مردم قطر خدمات دهد باید خدمات گران‌تری را به آن‌ها ارائه دهد. با توجه به این موضوع ما در مدوتریپ استراتژی کاری خودمان را طراحی کردیم.

در مدتی که در این حوزه فعالیت می‌کنید بیمار جذب کردید؟

بله. هر روز درخواست‌های بسیاری از کشورهای مختلف که چیزی در حدود ۵۰ کشور درخواست داشتیم. فعالیت مدوتریپ به صورت جدی از اواخر تابستان شروع شد. از زمانی که لانچ کردیم و تا زمانی که جذب بیمار را شروع کنیم کارهای زیرساختی مانند دریافت مجوز، قرارداد با مراکز درمانی و… انجام دادیم. با توجه به روندی که پیش می‌رویم بعد از عید به رشد خوبی خواهیم رسید.

آیا تاکنون سرمایه‌گذار جذب کردید و همچنین توانستید به نقطه سربه سر برسید؟

تاکنون با سرمایه شخصی پیش رفتیم اما در حال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم. درواقع چون قصد داریم که فعالیتمان را گسترش دهیم به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

هنوز به نقطه سر به سر نرسیدیم. اما در بعضی از ماه‌ها درآمد ماهانه از خرج کرد ماهانه بیشتر بوده است.

مدوتریپ در آینده چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف ما این است که با گسترش فعالیت مارکتینگ در کشورهای مبدا، برندمان را ایجاد کنیم. همچنین می‌خواهیم شبکه‌ای از پزشکان برند ایرانی را ایجاد کنیم که در جذب بیمار بسیار کمک کننده است.

یکی دیگر از اهدافمان این است که فعالیتمان را در شهرهای بیمارپذیر دیگر مانند مشهد و شیراز نیز گسترش دهیم و بتوانیم از این طریق ظرفیت جذب بیمارمان را بیشتر کنیم.

باتوجه به مدتی که در حوزه مدیکال توریسم فعالیت می‌کنید. به نظر شما نقش استارتاپ‌ها در این صنعت چقدر است و چقدر به حمایت نیاز دارند؟

استارتاپ‌های این صنعت به حمایت‌های بسیاری نیاز دارند. این صنعت بسیار بزرگ است و برای آنکه استارتاپ بتواند رشد کند نیازمند سرمایه است. هرچقدر استارتاپ‌ها بیشتر شوند تبلیغات در کشورهای دیگر بیشتر خواهد شد که به مراتب گردشگری سلامت ایران شناخته‌تر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.