آثار برندسازی از پزشکان شاخص ایرانی

معاون درمان وزارت بهداشت به ضرورت معرفی پزشکان بنام و شاخص ایرانی برای توسعه صنعت گردشگری سلامت ایران تاکید دارد

در چند دهه اخیر، سطح دانش و تجربه پزشکان ایرانی با شتابی قابل توجه در حال افزایش بوده است؛ طوری که هم‌اکنون می‌توان در بسیاری از رشته‌های پزشکی، پزشکان شاخص و تراز اول ایرانی را پیدا کرد که حضورشان می‌تواند به رشد برند گردشگری سلامت ایران کمک کند. برندسازی از پزشکان شاخص ایرانی می‌تواند ارزآوری قابل توجهی را برای نظام سلامت ایران به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، با توجه به جایگاه شاخص بسیاری از پزشکان ایرانی در مجامع پزشکی جهان، برندسازی از پزشکان شاخص ایرانی را باید پروژه‌ای قابل دسترس به حساب آورد که همه امکانات و پیش‌نیازهای آن فراهم است.

دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت هم به ضرورت معرفی پزشکان بنام و شاخص ایرانی برای توسعه صنعت گردشگری سلامت ایران تاکید دارد و می‌گوید: «در شرایط کنونی ورود به عرصه گردشگری سلامت یک وظیفه ملی و یکی از راهکارهای مناسب اقتصاد بدون نفت برای ارزآوری به داخل کشور و غلبه بر شرایط تحریم است. جذب بیمار خارجی نه‌‌تنها در درآمدزایی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که در توسعه بخش‌های دیگر اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد. دانشگاه‌ها باید در جهت پذیرش بیمار خارجی تلاش کنند و در جذب این دسته از بیماران چه در بخش دولتی و چه خصوصی نقش حمایتی ایفا کنند. در این راستا، معرفی پزشکان بنام در دانشگاه‌های بزرگ ما سبب توسعه این صنعت خواهد شد. حضور پزشکان خوشنام می‌تواند برند گردشگری سلامت کشور را درخشان کند و بازار توریسم درمانی را گسترش دهد.»

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد گردشگران سلامت در شش ماهه اول امسال به اندازه کل سال ۹۷ بوده است. یکی از عمده دلایل رشد گردشگری سلامت در یک سال اخیر را باید توسعه شرکت های تسهیلگر در گردشگری سلامت و ورود فعالانه‌تر دانشگاه های علوم پزشکی به مبحث جذب بیمار دانست.

نقش دانشگاه‌های علوم پزشکی در برندسازی از پزشکان شاخص ایرانی

با وجود آنکه تا چند سال قبل، فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی برای جذب بیمار به عنوان فعالیتی حاشیه‌ای به حساب می‌آمد، اما حالا تعداد دانشگاه‌های فعال در صنعت گردشگری سلامت، روز به روز در حال افزایش است.

وزارت بهداشت هم پیشتر اعلام کرده بود که حضور کارشناس مسلط به زبان خارجی، داشتن فرایند مشخص و ثبت مشخصات بیمار در سامانه‌های موجود و طراحی سایتی برای معرفی خدمات از جمله پیش نیازهای ورود دانشگاه‌های علوم پزشکی به بحث جذب بیمار خارجی است.

در این بین، علیرضا عسگری، مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت هم تاکید دارد که اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهند وارد عرصه رقابت در صنعت توریسم درمانی شوند، باید بتوانند علاوه بر طراحی سایت حرفه‌ای برای معرفی خدمات بیمارستان‌ها، پزشکان نامی بیمارستان‌ها را هم به گردشگران سلامت معرفی کنند.

درواقع، نقش دانشگاه‌های علوم پزشکی در برندسازی از پزشکان شاخص ایرانی بسیار قابل توجه است. در صورتی که دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند دانش و تجربه اساتید مطرح این دانشگاه‌ها را به رخ سایر رقبای منطقه بکشند و توانمندی این پزشکان شاخص در سطح گسترده‌تری معرفی شود، برند توریسم درمانی ایران نیز رشد چشمگیری خواهد داشت.

راهکارهای برندسازی از پزشکان شاخص ایرانی

کمتر حوزه درمانی را می‌توان پیدا کرد که پزشکان ایرانی در آن حوزه قادر به رقابت در سطح جهانی نباشند. دکتر قاسم میرزایی، متخصص پزشک خانواده تاکید دارد: «با وجود توسعه فناوری‌های پزشکی، نیاز است که این فناوری‌ها در اختیار پزشکان ایرانی قرار بگیرد و خوشبختانه تاکنون نیز شرایط به گونه‌ای بوده است که پزشکان ایرانی از فناوری‌های روز درمانی عقب نمانده‌اند، اما نیاز است که همواره دسترسی پزشکان ایرانی به این فناوری‌های درمانی از سوی متولیان نظام سلامت، تسهیل شود.»

میرزایی با اشاره به اهمیت برندسازی از پزشکان شاخص ایرانی یادآور می‌شود: «همین الان هم برخی پزشکان مشهور جهان، ملیت ایرانی دارند. پزشکان ایرانی زیادی در خارج از کشور فعال هستند که از جمله پزشکان سرآمد جهان به حساب می‌آیند. در داخل کشور هم پزشکان توانمندی داریم که در حوزه درمانی خود بی رقیب هستند. مثلا سطح بسیاری از پزشکان ایرانی در حوزه چشم پزشکی، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و پیوند اعضا از سایر کشورهای منطقه بالاتر است و در این حوزه‌ها پزشکان برند داریم. در صورتی که این پزشکان شاخص ایرانی به شکل گسترده‌تری معرفی شوند، فرآیند جذب بیمار خارجی نیز راحت‌تر انجام خواهد شد.»

او یادآور می‌شود: «برندسازی در تخصص جامعه پزشکی نیست. این از جمله فعالیت‌های تخصصی است که به نیروی متخصص خود نیاز دارد. خیلی از پزشکان ایرانی در شهر خود و حتی در سطح کشور، خوشنام و شناخته شده هستند، اما حتی در سطح منطقه هم آنها را نمی‌شناسند. حال در چنین شرایطی اگر تبلیغات حرفه‌ای و هدفمند صورت بگیرد، قطعا آوازه توانمندی این پزشکان شاخص ایرانی از درون مرزهای کشور فراتر خواهد رفت.»

باید در نظر داشت که برندسازی از پزشکان شاخص ایرانی را نباید یک مسیر زودبازده به حساب آورد، بلکه باید آن را نوعی سرمایه‌گذاری مطمئن به حساب آورد که دیر یا زود، اثر خود را بر توسعه صنعت گردشگری سلامت بر جای خواهد گذاشت.

همچنین ذکر این نکته هم مهم است که به یاد داشته باشیم برندسازی از پزشکان شاخص ایرانی به تنهایی نمی‌تواند گشایش جدی در درآمدهای توریسم درمانی ایران ایجاد کند، بلکه این برندسازی باید همگام با توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بخش درمان، مقابله با دلالان غیرقانونی در عرصه توریسم درمانی، حمایت از شرکت‌های تسهیلگر، برنامه‌ریزی علمی و تسهیل فعالیت افراد متخصص در حوزه گردشگری سلامت انجام شود.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.