۸ راهکار کاربردی برای معرفی توانمندی‌های یک بیمارستان

یکی از مهمترین نکات در بازاریابی گردشگری پزشکی معرفی مراکز درمانی به بازارهای هدف است

مدتورپرس مدت‌هاست تلاش دارد این موضوع مهم را در گردشگری سلامت ایران تثبیت کند که بدون برندسازی بیمارستان‌های ایرانی امکان رقابت در این صنعت وجود ندارد. شرکت‌های تسهیلگر با دست خالی نمی‌توانند در بازار پررقابت مدیکال توریسم ورود کنند و باید حمایت برندینگ بیمارستان‌ها را در کنار خود داشته باشند.

برخی کارشناسان براین باور هستند که حضور متخصصان در مرکز درمانی تنها ۵۰ درصد کار است و نیمه دیگر کار مربوط به معرفی یا همان تبلیغات خودمانی به متقاضیان دریافت خدمات واحدهای درمانی است. از این رو بد نیست با هشت راز طلایی بازاریابی بیمارستان‌ها و معرفی توانمندی‌های مراکز درمانی به بازارهای هدف آشنا شویم.

یک وب‌سایت قابل اعتماد و فعال ایجاد کنید

یکی از اصلی‌ترین راهکارها در عصر دیجیتالی امروز، ایجاد یک وب سایت رسمی و قابل اعتماد است که برای جلب نظر مخاطبان الزامی است. اما این پایان کار نیست چون اصولا تنها ارائه اطلاعات بیمارستان مثل آدرس، تعداد تخت، خدمات ارائه شده و … کافی نیست و بهتر است این وب‌سایت به مخاطبان پاسخگو باشد. به معنی که بیماران بتوانند خواسته‌ها و اطلاعات مورد نیازشان را به صورت آنلاین از وب سایت رسمی شما دریافت کنند و با این درگاه اطلاعاتی ارتباط برقرار کنند.

رسانه‌های اجتماعی تکمیل کننده اطلاعات سایت

پس از ایجاد وب‌سایت رسمی شاید تکمیل کننده کار حضور در رسانه‌های اجتماعی است؛ زیرا امروزه اغلب مخاطبان به‌جای گشت و گذار در وب‌سایت‌های این شرکت و آن شرکت مشغول اسکرول کردن صفحات شبکه‌های اجتماعی هستند. اینستاگرام، تلگرام، واتس‌آپ و… همه و همه در اختیار شما هستند که بتوانند اطلاعات مورد نیاز مخاطبان شما را در اختیارشان قرار دهند. ایجاد جریان‌های خبری و همچنین ارائه پست‌های جالب و علمی در این رسانه‌ها می‌تواند امتیاز قابل‌توجهی برای جلب‌توجه آنها به مرکز درمانی مورد نظر شما باشد.

محتوای همه‌گیر

با توجه به دو مورد یاد شده بدون تردید حالا نوبت به این رسیده است که محتوا یا همان اطلاعات کاربردی مناسبی در وب سایت و همچنین رسانه‌های اجتماعی مرکز درمانی مورد نظر ارائه شود. اما سئوال اینجاست که محتوای مناسب چیست؟

به گفته برخی از کارشناسان امور تبلیغاتی و همچنین کارشناسان روابط عمومی بهترین شیوه تولید محتوا برای مراکز درمانی این است که علاوه بر استفاده از زبان بین‌المللی دارای اطلاعات به زبان محلی بازارهای هدف نیز نزدیک باشد. این درحالی است که ارائه اطلاعات مبتنی بر تصاویر یا حتی تورهای مجازی برای مرکز مورد نظر امتیازاتی هستند که نباید از آنها غافل شد.

SEO را دست کم نگیرید

دسترسی مخاطبان به اطلاعات سایت شما می‌تواند تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت بازاریابی در بازارهای هدف باشد. این درحالی است که امروزه برای جلب نظر تعداد بیشتری از مخاطبان SEO راهکاری قابل اعتماد است. به این ترتیب که برای ارتقاء جایگاه سایت مرکز درمانی مورد نظر در پایگاه اطلاعات موتورهای جست‌وجو باید از متخصصان SEO کمک بگیرید. استفاده از شرکت‌های مشاوره یا متخصصان در این زمینه می‌تواند امتیازات فراوانی برای شما به ارمغان آورد.

گوش شنوای مخاطبان داشته باشید

یکی از راهکارهای بازاریابی گردشگری پزشکی تعاول با بیماران است. تعامل با بیماران و همچنین ارتباطات دوسویه به صورت پرسش و پاسخ درباره خدمت مورد نظرشان یا دریافت نظرات کارشناسی دیگر امتیازی است که نباید آن را فراموش کنید.

امتیاز این کار جلب اعتماد مخاطبان است به این ترتیب که وقتی مشاوران مرکز درمانی مورد نظر کاملا با حوصله نسبت به ارائه پاسخ سئوال‌ها و راهنمایی مخاطبان اقدام می‌کنند ناخواسته به مخاطبان این پیام را می‌دهند که شما هرگز تنها نیستید و ما در تمام مراحل انجام کار و دریافت خدمات کنار شما هستیم که این پیام باعث ایجاد اطمینان خاطر قابل توجهی برای گردشگران می‌شود.

هرگز ارتباط با مخاطبان قطع نشود

دربسیاری از موارد مراکز درمانی بین‌المللی هنگامی که بیمارشان ترخیص می‌شود براین باورند که ماموریت به اتمام رسیده و وقتی بیمار با رضایت خاطر به منزل رسید دیگه مسئولیتی متوجه کادردرمانی یا حتی تیم بازاریابی بیمارستان و مراکز درمانی نیست.

درحالی که این تصور اشتباه بزرگی است که اغلب مراکز درمانی بین‌المللی آن را تکرار می‌کنند. به این دلیل که نباید فراموش کنیم در بسیاری از موارد خدمات موردنیاز بیماران یکی نیست و قطعا در آینده بازهم سراغ شما خواهند آمد. به عنوان مثال در مورد ارائه خدمات جراحی‌های زیبایی برخی از خدمات نیازمند تجدید هستند و باید در دوره‌هایی مشخص بیمار دوباره به مراکز درمانی مراجعه کند. پس به‌هیچ عنوان بیمار را فراموش نکنید و دائم در دوره‌های مشخصی برای وی ایمیل ارسال کنید تا وی متوجه باشد که شما همواره برای ارائه خدمات آماده هستید و مشتاقانه به سئوالات وی پاسخ خواهید داد.

حضور در نمایشگاه‌ الزامی غیرقابل انکار برای هر بیمارستان

شاید به خودتان بگویید با استفاده از راهکارهای ارائه شده دیگر نیازی به حضور در نمایشگاه‌های تخصصی نیست. این هم تصوری باطل است به این دلیل که حضور در نمایشگاه‌ها نه تنها باعث آشنایی با خدماتتان می‌شود بلکه می‌تواند طی دوران نمایشگاه با بازدید از غرفه‌ دیگر همکاران نسبت به خدماتی که ارائه می‌دهند آگاهی کامل داشته باشید و با خدمات نوین یا حتی سوژه‌های تازه بازاریابی آشنا شوید.

یقین داشته باشید حضور در نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، گردهمایی‌ها و از این موارد هزینه سربار نیست بلکه سرمایه‌گذاری با سود بالاست.

اتوماسیون اصلی‌ترین پایه ساخت یک برند بیمارستانی

ارائه خدمات به بیماران خارجی یا گردشگران بین‌المللی قطعا نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از منابع دراختیار است. بنابراین لازم است همواره نسبت به استفاده از اتوماسیون دقت عمل داشته باشید چون با این شیوه می‌توانید علاوه بر مدیریت زمان، هزینه‌ها را نیز مدیریت کنید. اتوماسیون در بسیاری از موارد با سیستم دقیقی امکانات قابل استفاده و همچنین دوره زمانی انتظار بیماران را مشخص می‌کند که این اطلاعات در بسیاری از موارد سازنده‌ترین نکته است که بسیاری از مراکز درمانی از آن غافل هستند.

مطالب مرتبط:

1 نظر
  1. هانیه شبستری می گوید

    عالی بود. نه تنها در بیمارستان ها بلکه می توان از این نکات در تمام کسب و کارهای به صورت مناسب سازی شده برای خودشان استفاه کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.