جذب گسترده گردشگران خارجی با زیرساخت‌های فعلی، انتظاری غیرمنطقی است

یک نماینده مجلس با اشاره به اهمیت زیرساخت ها در توسعه گردشگری گفت: با وجود زیرساخت‌های فعلی که در صنعت گردشگری داریم، نباید انتظار داشته باشیم که بتوانیم گردشگران خارجی را در سطح گسترده‌ای به کشور جذب کنیم.

علیرضا سلیمی در گفتگو با مدتور پرس افزود: یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای جذب گردشگر خارجی، توسعه زیرساخت‌های استاندارد در صنعت گردشگری است، اما سال‌هاست که در این زمینه کوتاهی شده است و زیرساخت‌های ما در این حوزه به هیچ وجه پاسخگوی جذب گسترده گردشگران خارجی نیست.

این نماینده مجلس با تاکید مجدد بر اهمیت زیرساخت ها در توسعه گردشگری یادآور شد: درآمدهای سرشار نفتی باعث شده است که ما در طول سالیان سال، توجه زیادی به صنعت گردشگری نداشته باشیم و به درآمدهای نفتی متکی باشیم، در حالی که این درآمدهای نفتی، روزی به پایان می‌رسد، اما درآمد صنعت گردشگری به عنوان یک درآمد پایدار شناخته می‌شود. تجربه بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم نشان داده است که خیلی از این کشورها به درآمدهای گردشگری به عنوان موتور محرکه توسعه نگاه می‌کنند، اما چنین نگاه بلندمدتی به صنعت گردشگری در کشور ما کمتر دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی برای بسیاری از این کشورها، صنعت گردشگری به سومین صنعت سودآور تبدیل شده است، اما در کشور ما با وجود آنکه رتبه پنجم جهان را از منظر جاذبه‌های طبیعی در اختیار داریم، اما سودآوری صنعت گردشگری در کشور ما در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد.

سلیمی عنوان کرد: برای جذب گردشگر خارجی، رقابت زیادی در دنیا وجود دارد و حتی برخی کشورهای همسایه ایران نیز توانسته‌اند رقیب جدی در صنعت گردشگری جهان باشند و با ارائه تسهیلات مختلف، گردشگران  خارجی زیادی را جذب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نباید در زمینه توسعه صنعت گردشگری از کشورهای همسایه عقب بیفتیم، اظهار داشت: در این مسیر، کشور ترکیه توانسته است با تسهیل در صدور ویزا و تامین امکانات مورد نیاز گردشگران خارجی مثل راه‌اندازی هتل‌های مجهز و اقامتگاه‌های مناسب و بهبود ناوگان حمل و نقل، گردشگران خارجی زیادی را جذب کند که چنین رویکرد مترقی نیز باید در دستور کار متولیان صنعت گردشگری ایران باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.