تن ورز؛ استارتاپ تناسب اندام

گفت‌و‌گو با امیرحسین اخوت، بنیان‌گذار استارتاپ تن ورز

استارتاپ تن ورز توسط امیرحسین اخوت در حوزه سلامتی و تناسب و اندام راه‌اندازی شده است. امیرحسین ۳۶ ساله و متولد تهران است و لیسانس مهندسی محیط زیست و ارشد MBA دارد و در حال حاضر دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی است. او ‌می‌‌گوید: «ایده اولیه تن ورز سال ۹۱ شکل گرفت و در سال ۹۲ شروع به کار کردیم و به صورت بوت استرپ تا کنون رشد کرده‌ایم. در آن زمان من مشاور کسب وکار بودم و به شرکت‌ها مشاوره ‌می‌دادم و در سالهای قبل هم چند شرکت تاسیس کرده و به حوزه کارآفرینی ورود کرده بودم که برخی با شکست و برخی با موفقیت روبرو شده بودند. در آن زمان ‌می‌دیدم که سلامت و ورزش حوزه‌ای است که در آن موجی ایجاد شده است که افراد جامعه به دنبال تناسب اندام و پیشگیری از بروز بیماری‌ها با استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش هستند. مشاهده این روند منجر به شکل‌گیری ایده استارتاپ تن ورز شد و کم کم از سال ۹۲ کار را شروع کردیم و در حال حاضر یک تیم ۱۵ نفره هستیم.»

اگر بخواهید تن ورز را تعریف کنید چطور آن را معرفی ‌می‌کنید؟

استارتاپ تن ورز در فاز اولیه در حوزه تجارت الکترونیک و فروش محصولات ورزشی مانند تجهیزات ورزشی فعالیت ‌می‌کرد ولی با گذشت زمان با توجه به اینکه تجربه بیشتری در صنعت پیدا کرده بودیم و فیدبک‌هایی که از مشتریان و مربیان دریافت ‌می‌کردیم چرخش‌هایی را در روند کار ایجاد کردیم. و از فروش محصولات به ارائه خدمات در قالب یک پلتفرم تغییر جهت دادیم. در حال حاضر در تن ورز به عموم افرادی که به دنبال سلامتی و تناسب اندام هستند خدمات ارائه ‌می‌کنیم که این خدمات شامل ارائه برنامه تمرینی و تناسب اندام و برنامه رژیم غذایی است.

شما در استارتاپ تن ورز بخش‌های مختلفی دارید در بخش آکاد‌می‌ تن ورز چه خدماتی ارائه ‌می‌دهید؟

بخش آکاد‌می ‌چند ماه است که راه افتاده و بخشی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران است و بالغ بر ۱۰۰۰ مقاله آموزشی و راهنماهای جامع در حوزه‌های رژیم‌های غذایی، تناسب اندام، حرکات بدنسازی، تمرین در منزل، رژیم مخصوص بانوان و غیره در آن قرار دارد تا افرادی که به دنبال مرجع ‌می‌گردند از این مقالات استفاده کنند. این بخش را با هدف فرهنگ‌سازی در این حوزه راه انداخته‌ایم. علاوه بر بخش آکاد‌می ‌در بخش فروشگاه هم تجهیزات ابتدایی برای انجام ورزش به فروش ‌می‌رسد.

استارتاپ‌های موفق حوزه سلامت

در حال حاضر چه فرآیندی برای دریافت برنامه و رژیم غذایی در تن ورز انجام می‌شود؟

در حال حاضر ما به شکل عمو‌می ‌خدمات را در قالب پلتفرم ارائه ‌می‌دهیم ولی تیمی ‌از مربیان با ما همکاری ‌می‌کنند که برنامه‌ها و رژیم غذایی را برای کاربران تدوین ‌می‌کنند. ولی در آینده قصد داریم روند کار را به شکل پلتفرم دنبال کنیم تا مربیان و متخصصان تغذیه دیگر هم بتوانند خدمات خود را ارائه دهند. در حال حاضر کاربران ‌می‌توانند از طرق مختلف برنامه خود را دریافت کند. یکی اینکه به صورت رایگان و از بخش آکاد‌می‌ برنامه خود را دریافت کنند. دوم دریافت برنامه اختصاصی برای هر کاربر است که توسط مربیان تدوین ‌می‌شود. کاربر به یک سری سوالات در مورد هدف خود از ورزش و اطلاعاتی اعم از اینکه در چه مکانی قصد ورزش دارد و غیره را در اختیار ما قرار ‌می‌دهد. در ادامه تیم crm ما با کاربر تماس ‌می‌گیرد و پشتیانی فرد صورت ‌می‌گیرد و در نهایت برنامه برای کاربر ارسال ‌می‌شود.

در حال حاضر ما به شکل عمو‌می ‌خدمات را در قالب پلتفرم ارائه ‌می‌دهیم ولی تیمی ‌از مربیان با ما همکاری ‌می‌کنند که برنامه‌ها و رژیم غذایی را برای کاربران تدوین ‌می‌کنند. ولی در آینده قصد داریم روند کار را به شکل پلتفرم دنبال کنیم تا مربیان و متخصصان تغذیه دیگر هم بتوانند خدمات خود را ارائه دهند.

چه تعداد کاربر از خدمات استارتاپ تن ورز استفاده کرده‌اند و چه تعداد مربی و متخصص تغذیه با شما همکاری دارند؟

وقتی نوبت به اعداد و ارقام ‌می‌رسد استارتاپ‌ها تمایل دارند که اعداد بزرگی را اعلام کنند ولی ما فرآیندی را با عنوان پاکسازی داریم که در آن دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال مربیانی که به مدت ۵ سال با ما همکاری دارند در دسته‌بندی مخصوصی قرار دارند. بر همین اساس تعداد افرادی که تاکنون از ما خدمات گرفته‌اند حدود ۴۰ هزار کاربر بوده است که از این تعداد حدود ۱۲ هزار نفر از ما خرید کرده‌اند. و در حال حاضر حدود ۱۰ مربی با ما همکاری دارند.

هزینه استفاده از خدمات برای کاربران چقدر است؟

بخش اعظ‌می‌از خدمات رایگان است و برای برنامه اختصاصی از کاربران هزینه دریافت ‌می‌کنیم که هزینه آن بین ۷۹ هزار تومان تا ۱۴۸ هزار تومان است.

پلن درآمدزایی خود را در تن ورز چگونه دیده‌اید؟

در حال حاضر به دو شیوه، درآمدزایی داریم. یکی از تهیه برنامه‌های اختصاصی و دیگری دریافت اشتراکی که بابت استفاده از یک سری از خدمات، از کاربران دریافت ‌می‌کنیم.

تعداد افرادی که تاکنون از ما خدمات گرفته‌اند حدود ۴۰ هزار کاربر بوده است که از این تعداد حدود ۱۲ هزار نفر از ما خرید کرده‌اند. و در حال حاضر حدود ۱۰ مربی با ما همکاری دارند.

در حال حاضر درآمدها، هزینه‌های استارتاپ تن ورز را پوشش ‌می‌دهد؟

بله ما دو مرحله از رشد را به شکل بوت استرپ سپری کرده‌ایم و در حال حاضر در مرحله سوم از رشد خود قرار داریم. ما با سرمایه اولیه یک میلیون تومان کار را شروع کردیم و برای رشد نهایی نیاز به جذب سرمایه داریم.

    مطالب مرتبط:

حجم بازار را چقدر ارزیابی ‌می‌کنید؟

بازار سلامتی و تناسب اندام بازار بزرگی است. به عنوان مثال بالغ بر ۱۵ هزار باشگاه بدنسازی وجود دارد و حدود یک میلیون و پانصدهزار نفر هم ورزشکار رسمی ‌عضو باشگاه داریم. از طرف دیگر افراد زیادی هم هستند که در منزل ورزش ‌می‌کنند. بازار بازار بزرگی است و ما با قدمتی که در این بازار داریم هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که سهم کیک بزرگی داریم و هنوز جا برای رشد زیاد است.

به صورت کلی وضعیت اکوسیستم سلامت را چطور ارزیابی ‌می‌کنید؟

اکوسیستم سلامت و تناسب اندام در ایران پیچیدگی زیادی دارد به همین دلیل در سالهای اخیر برخی از استارتاپ‌ها و کسب وکارهایی که به آن ورود کرده‌اند کمتر از یک سال با شکست روبرو شده‌اند. علت این موضوع شاید این بوده است که قوانین بازی در این صنعت را نمی‌دانند و با پیچیدگی‌های آن آشنا نیستند. این پیچیدگی‌ها، ورود به این صنعت را متاسفانه سخت ‌می‌کند چراکه هرچه تعداد بازیگران در این صنعت بیشتر باشد، رشد سریعتری خواهد داشت که به نفع همه خواهد بود. از طرف دیگر نبود قوانین مدون و سلیقه‌ای عمل کردن برخی مسئولان، دست استارتاپ‌ها را در توسعه ‌می‌بندد و با چالش‌هایی را ایجاد کرده است. به طور کلی به نظر من اکوسیستم سلامت هنوز بسیار جوان است و نیچ‌های مختلفی در بازار وجود دارد که استارتاپ‌ها ‌می‌توانند به صورت تخصصی به آن ورود کنند و لازم نیست کل بازار را پوشش دهند.

حوزه گردشگری سلامت را چطور ارزیابی ‌می‌کنید؟

من در این حوزه تخصصی ندارم و برنامه‌ای هم برای ورود به آن نداریم ولی فکر ‌می‌کنم شاید بتوان بین استارتاپ‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت کار ‌می‌کنند و استارتاپ‌هایی که همچون ما در حوزه تناسب اندام فعال هستند ارتباطی برقرار کرد تا هم‌افزایی صورت بگیرد.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

1 نظر
  1. فیت باشیم می گوید

    استار اپ خوبیه ممنون ولی فیت باشیم بهتره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.