استارتاپ‌های حوزه سلامت صبور باشند!

استارتاپ نبض گوشی پزشکی هوشمند ساخته است

حوزه گجت‌های هوشمند پزشکی حوزه جدیدی است که به تازگی استارتاپ‌های مختلفی به آن ورود کرده‌اند و به نظر می‌رسد بازار خوبی هم دارد و نیاز است بیشتر از این به این حوزه توجه شود. استارتاپ نبض با هدف تولید گجت‌های هوشمند سلامت کار خود را آغاز کرده است. این استارتاپ توسط آرمین کریمی (دارای مدرک کارشناسی ارشد ساخت و تولید از علم و صنعت) به همراه بهمن منصوری (کارشناسی ارشد کنترل از دانشگاه شریف)، مهدی ختمی (کارشناسی ارشد مکاترونیک از دانشگاه علم و صنعت)، سعید دیاری (کارشناسی برق از خواجه نصیر) و محمد حسین صرغامی (کارشناسی برق-رجایی) بنیانگذاری شده است. با آرمین کریمی ‌به نمایندگی از تیم استارتاپ نبض هم‌صحبت شدیم تا از داستان استارتاپشان آگاه شویم.. «من از سال ۹۳ در حوزه بیزینس فعالیت می‌کردم. تقریبا از سال ۹۵ از آنجایی که اکوسیستم استارتاپی جو جوان و پویایی داشت و بستری را فراهم می‌کرد تا نوع جدیدی از کسب وکار را در آن شکل گیرد علاقه‌مند شدم. در این بین تصمیم گرفتیم که در حوزه سلامت فعالیت کنیم؛ به دلیل اینکه از طرفی واجد ارزش‌های اخلاقی است و با سلامت انسان در ارتباط است و از طرف دیگر بدون تعارف حوزه پول‌سازی است و جای رشد آن در ایران خالی است. بر همین اساس در سال ۹۶ استارتاپ نبض را در حوزه تولید گجت‌های هوشمند سلامت راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر یک تیم ۹ نفره هستیم.»

ایده راه‌اندازی استارتاپ نبض از کجا به ذهنتان رسید و چه نیازی را احساس ‌کردید که فکر می‌کردید نبض به آن پاسخ می‌دهد؟

نیازی که وجود داشت این بود که در زمینه پزشکی آمار اشتباه زیاد است و این چیزی است که پزشکان نیز از آن مطلع هستند. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان داده می‌توان با بررسی داده‌ها و اطلاعات سلامت افراد در دوره‌های مختلف؛ تغییرات بدن آنها را متوجه شد و از بروز برخی بیماری‌ها پیشگیری کرد. بر همین اساس این دو عامل باعث شد که این حوزه را انتخاب کنیم و به تولید گجت‌های هوشمند برای پاسخگویی به این دو نیاز بپردازیم.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

در مورد نبض بیشتر بگویید چه نوع گجت‌های هوشمندی تولید می‌کنید؟

وظیفه اصلی که برای نبض تعریف کردیم طراحی و تولید گجت‌های هوشمند سلامت است. هدف ما این است که حال مردم را خوب کنیم. اولین چیزی که از گجت‌های هوشمند در ذهن مردم شکل می‌گیرد دستبندهای سلامت مانند ساعت‌های هوشمند است ولی در واقع گجت‌های هوشمند بسیار گسترده‌تر از این است. ما برای تولید گجت‌های هوشمند با پزشکان مختلف مشورت کردیم تا بتوانیم یک سیر منطقی را برای تولید گجت‌های خود استخراج کنیم که طی چه مدت زمانی چه ابزارهای بسازیم و در اختیار مشتریان قرار دهیم. محصول اولی که ساخته‌ایم یک گوشی پزشکی هوشمند دیجیتال است که این محصول علاوه بر اینکه نیازهای پزشکان و دانشجویان پزشکی را برطرف می‌کند می‌تواند کاربری خوبی برای مردم عادی داشته باشد. محصولات دیگری که قرار است سال ۹۸ عرضه کنیم به دنبال این محصول و در جهت کامل تر کردن خدمات خواهد بود.

حجم بازار جهانی چیزی در حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلار است. البته این عدد ثابتی نیست چراکه در کشورهای مختلف این اعداد متفاوت است ولی به طور کلی هدف‌گذاری ما چیزی حدود ۲ الی ۳ میلیون دلار است و فعلا به اعداد بزرگتر فکر نمی‌کنیم.

گجت گوشی پزشکی چه کاربری برای پزشکان و بیماران دارد؟

گوشی‌های پزشکی معمولی مکانیکی هستند و از دقت بالایی برخوردار نیستند. گوشی هوشمندی که طراحی کرده‌ایم این امکان را به پزشکان می‌دهد که صدای عروق داخلی و قلب را با دقت بیشتری و به صورت فیلتر شده و شفاف بشنوند. از این نظر به پزشکان در تشخیص کمک کردیم چرا که خلا بزرگی بین گوشی‌های پزشکی و دستگاه اکو وجود داشت و ما از طریق این گوشی هوشمند این خلا را پر کردیم. از طرف بیماران این محصول با تجویز پزشک قابل استفاده برای بیماران است و ابزاری برای تله مدیسن به حساب می‌آید. دستگاه با نگه داشتن این گوشی بر روی سینه صداهای قلب و شش‌ها را ضبط می‌کند و بر روی موبایل این صداها را از طرق اپلیکیشن به نمودار تبدیل می‌کند و بیمار می‌تواند از راه دور با پزشک خود در ارتباط باشد. این راهکاری را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد که بتوانند بیماران خود را از راه دور چکاپ کنند. ما در اپلیکیشن، هوش مصنوعی هم به کار بردیم ولی هنوز از این امکان استفاده نمی‌کنیم.

کل طراحی گجت گوشی پزشکی هوشمند را خودتان انجام دادید؟

بله کل طراحی و تولید را خودمان انجام دادیم ولی نمونه‌های مشابه خارجی هم از آن وجود دارد.

در حال حاضر در چه مرحله ای هستید؟

ما هنوز وارد مرحله فروش محصول به بازار نشده‌ایم. همان طور که می‌دانید روند کار استارتاپ‌های با بیس سخت افزار با استارتاپ‌های با بیس ای تی متفاوت است. بر همین اساس اول باید سخت افزار را طراحی می‌کردیم تا بتوانیم خدماتی که مدنظر داریم را از طریق سخت‌افزار و اپلیکیشن در اختیار کاربران قرار دهیم. نمونه اولیه محصول را شش ماه پیش ساختیم. و از مرداد ۹۷ تاکنون محصول را آماده داریم و به یک نمونه قابل فروش در بازار تبدیل کردیم و پیگیر دریافت مجوزهای وزارت بهداشت هستیم. همچنین با سرمایه‌گذاران مختلفی هم مذاکره کرده‌ایم و به توافقات اولیه هم رسیده‌ایم تا بتوانیم به مرحله تولید در سال ۹۸ و ورود به بازار برسیم.

با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

 ما با جذب سرمایه شخصی در حد سیدمانی کار را شروع کردیم و به دنبال جذب سرمایه برای ورود به بازار هستیم.

بازار فروش این گجت‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بازار فروش این گجت‌ها وجود دارد و حجم بازار کاملا به نحوه بازاریابی ما بستگی دارد. اینکه بخواهیم مخاطب هدف خود را پزشکان قرار دهیم یا بیماران حجم بازار از ۱۰۰۰ محصول تا یک میلیون محصول متفاوت می‌شود.

چه قیمتی را برای محصول استارتاپ نبض در نظر گرفته‌اید؟

با توجه به نوساناتی که در قیمت دلار وجود دارد بازه قیمتی بین ۱میلیون و دویست هزار تومان تا ۲ میلیون را در نظر گرفته‌ایم.

بازار فروش این گجت‌ها وجود دارد و حجم بازار کاملا به نحوه بازاریابی ما بستگی دارد. اینکه بخواهیم مخاطب هدف خود را پزشکان قرار دهیم یا بیماران حجم بازار از ۱۰۰۰ محصول تا یک میلیون محصول متفاوت می‌شود.

این محصول چقدر قابل رقابت با مشابه‌های خارجی است؟

در واقع هدف اصلی ما صادرات این محصول است و می‌توانم بگویم از نظر تکنولوژیکی این محصول کاملا قابل رقابت با مشابه‌های خارجی است. البته به طور کلی استارتاپ‌های با بیس تکنولوژیکی شرایط متفاوتی با استارتاپ‌های با بیس ای تی دارند و تکنولوژی که به کار برده می‌شود خیلی بااهمیت است و ما تکنولوژی پیچیده‌ای را برای طراحی محصول به کار برده‌ایم.

  مطالب مرتبط:

حجم بازار این محصول را در بازارهای خارجی چقدر ارزیابی کرده‌اید؟

حجم بازار جهانی چیزی در حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلار است. البته این عدد ثابتی نیست چراکه در کشورهای مختلف این اعداد متفاوت است ولی به طور کلی هدف‌گذاری ما چیزی حدود ۲ الی ۳ میلیون دلار است و فعلا به اعداد بزرگتر فکر نمی‌کنیم.

در این مدت وضعیت اکوسیستم سلامت ایران را چطور ارزیابی کردید؟

ما تقریبا با اکثر استارتاپ‌های حوزه سلامت در ارتباط هستیم و به نظر من این بازاری است که پتانسیل بالقوه در آن زیاد است ولی هنوز بسیاری از این ظرفیت‌ها، بالفعل نشده است. چرا که هنوز نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و از طرف دیگر باید زیرساخت‌ها از نظر قانونی فراهم شود. من در محافل مختلف می‌گویم که حوزه سلامت حدود ۳ الی ۵ سال آینده بازدهی خود را نشان می‌دهد و استارتاپ‌های این حوزه باید صبور باشند.

مهمترین مشکل و چالشی که تاکنون با آن روبرو بودید چه چیزی بوده است؟

از نظر حوزه استارتاپ‌های سلامت مشکل فرهنگ‌سازی و قانون‌گذاری از جمله مشکلات موجود هستند و اذیت کننده‌اند. در حوزه تکنولوژی هم می‌توانم بگویم هنوز فرهنگ سرمایه‌گذاری در آن جا نیافتاده است و درک صحیحی از این بازار وجود ندارد. من تیم‌هایی را می‌شناسم که ‌ایده‌های خلاقی داشتند ولی به دلیل عدم حمایت و مشکلاتی که وجود داشت از ادامه راه منصرف شدند.

آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.