اصلاح سبک زندگی افراد در استارتاپ فیت شیپ

گفت‌وگو با محمد مهدی قنبری درباره موانع توسعه اکوسیستم سلامت دیجیتال ایران

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. این هدفی است که محمد مهدی قنبری، امیرمحمد نصراللهی، محمد سپهری و محمد امین پرنمازه در استارتاپ فیت شیپ دنبال می‌کند. محمد مهدی قنبری ۲۲ ساله و دانشجوی کامپیوتر دانشگاه باراجین قزوین است با او به در مورد فیت شیپ به گفتگو نشستیم. «ما از دوران دبیرستان با هم دوست بودیم و تجربه کاری نداشتیم. قبل از شروع کار تحقیقات بازار انجام دادیم و متوجه شدیم در حوزه سلامت اکترونیک خلاهایی همچون محوری بودن درمان در کشورهای جهان سوم، عدم آگاهی، عدم دسترسی به سیستم‌های سلامت و غیره وجود دارد. طبق آنالیز بازاری که انجام دادیم تصمیم گرفتیم وارد این حوزه شویم و کاری انجام دهیم. البته ما در حوزه ورزش کارهای آکادمیک هم انجام داده بودیم و یک مقاله ISI نیز ثبت کرده بودیم. در سال ۹۴ ایده استارتاپ فیت شیپ شکل گرفت و در همین سال در جشنواره ایده‌های برتر رتبه آوردیم. پس از آن وارد شتاب دهنده دانشگاه شریف شدیم و پس از یک سال و نیم وارد بازار شدیم و در حال حاضر یک تیم ۱۵ نفره هستیم و در کارخانه نوآوری مستقر هستیم.»

با توجه به اینکه شما قبل از اینکه تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز کنید استارتاپ فیت شیپ را راه‌ انداختید، دانش فنی خود را چطور کسب کردید؟

تقریبا سواد نسبی در حوزه برنامه نویسی کامپیوتر داشتیم، ولی به تدریج دانش خود را تکمیل کردیم و کارها را پیش بردیم.

فیت شیپ را چطور تعریف می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

فیت‌شیپ استارتاپی در حوزه خدمات سلامت الکترونیک است که تلاش می‌کند با ایجاد بستری با ارائه برنامه غذایی و برنامه ورزشی متناسب با سیستم بدنی هر فرد نقشی در پیشگیری بیماری‌های واگیردار داشته باشد. ما به این نتیجه رسیدیم که یک سری از علت بیماری‌ها مانند دیابت، پرفشاری خون و برخی از سرطان‌ها به دلیل سبک زندگی اشتباه است. ما رسالت خود را در استارتاپ فیت شیپ اصلاح سبک زندگی افراد قرار داده‌ایم تا نقشی را در افزایش کیفی سلامت ایجاد کنیم.

از جمله پلتفرم‌هایی که جای خالی آن را احساس می‌کنیم و قصد داریم در آینده به آن ورود کنیم حوزه گجت‌های الکترونیک در حوزه سلامت است. چرا که انسان جایز الخطاست ولی ماشین اشتباه نمی‌کند. علاوه بر این ورود به حوزه یاگیری ماشینی و هوش مصنوعی از دیگر حوزه‌هایی است که جای آن در حوزه سلامت الکترونیک خالی است.

شما چطور به اصلح سبک زندگی غذایی و ورزشی افراد کمک می‌کنید؟

روش کار به این ترتیب است که کاربران می‌توانند وارد سایت شوند و ثبت نام کنند. بعد از ثبت نام یک سری سوالات چه در بخش ورزشی و چه در بخش غذایی از آنها پرسیده می‌شود. با این سوالات از عادات غذایی و سبک زندگی فیزیکی کاربران مشخص می‌شود. سپس طبق پاسخ‌های دریافت شده و نیازهای هر فرد توسط متخصصین تغذیه و مربیان ورزشی برای هر کاربر به صورت اختصاصی برنامه‌ای تدوین می‌شود. در بخش افزایش سطح آگاهی افراد هم در مجله فیت شیپ را داریم که بازدید ماهیانه آن حدود ۱۲۰ هزار نفر است.

در حوزه سلامت عدم اعتماد سرمایه‌گذران با توجه به مشکلات حقوقی که در این حوزه وجود دارد از جمله موانع بوده است. همچنین شتابدهنده‌های تخصصی کمی‌در حوزه سلامت وجود دارند که بتوانند منتورینگ خوبی انجام دهند.

چه تعداد متخصص تغذیه و مربی ورزشی با شما همکاری می‌کنند؟

به طور کلی ۱۰ نفر متخصص و مربی ورزشی با ما همکاری دارند.

چه تعداد کاربر تا کنون از خدمات استارتاپ فیت شیپ استفاده کرده‌اند؟

سایت ما ماهیانه حدود ۱۰۰ هزار بازدید دارد و حدود ۶۰۰۰ کاربر فعال داریم که از این تعداد حدود ۱۰۰۰ نفر برنامه دریافت کرده‌اند.

هزینه استفاده از این خدمات چقدر است؟

بسته به متخصصی که کاربران انتخاب می‌کنند هزینه متغیر است، ولی به طور متوسط از ۵۰ هزار تومان در ماه شروع می‌شود.

در حال حاضر از نظر درآمدزایی استارتاپ فیت شیپ در چه مرحله‌ای است؟

هنوز نقطه سربه‌سر را رد نکرده‌ایم و امسال موفق به جذب سرمایه شدیم و در در مرحله ورود به بازار هستیم. ما با سرمایه ناچیزی کار را شروع کردیم و در این سه سال حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه کردیم و از ابتدای امسال یک شرکت وی سی بر روی کار ما سرمایه‌گذاری کرده است.

در این مدت در بازار سلامت الکترونیک جای چه پلتفرم‌هایی را خالی دیده‌اید؟

از جمله پلتفرم‌هایی که جای خالی آن را احساس می‌کنیم و قصد داریم در آینده به آن ورود کنیم حوزه گجت‌های الکترونیک در حوزه سلامت است. چرا که انسان جایز الخطاست ولی ماشین اشتباه نمی‌کند. علاوه بر این ورود به حوزه یاگیری ماشینی و هوش مصنوعی از دیگر حوزه‌هایی است که جای آن در حوزه سلامت الکترونیک خالی است.

استارتاپ‌های موفق حوزه سلامت

تا کنون با چه موانع و مشکلاتی روبرو شدید که اگر وجود نداشت سرعت رشد بهتری می‌داشتید؟

مشکلات و موانع زیاد بوده است و کلا استارتاپ‌داری در ایران با مشکل همراه است. از طرف دیگر با توجه به اینکه میانگین سنی شرکت‌های دانش بنیان معمولا پایین است بنیانگذاران کمتر جدی گرفته می‌شوند به خصوص که با اهداف بزرگ کار خود را شروع می‌کنند و قصد دارند جریان سنتی حاکم در بازار را نیز تغییر دهند. سیستم سنتی ایران هنوز این فرهنگ را قبول نکرده است و به خصوص در حوزه سلامت عدم اعتماد سرمایه‌گذران با توجه به مشکلات حقوقی که در این حوزه وجود دارد از جمله موانع بوده است. همچنین شتابدهنده‌های تخصصی کمی‌در حوزه سلامت وجود دارند که بتوانند منتورینگ خوبی انجام دهند.

فکر می‌کنید اکوسیستم دیجیتال سلامت چقدر این ظرفیت را دارد که به یک صنعت قدرتمند تبدیل شود؟

من فکر می‌کنم که ظرفیت خوبی وجود دارد و ما با تیم کوچکی که داریم در یک دریا کار می‌کنیم و این امکان وجود دارد که هزاران نفر وارد این دریا شوند بدون اینکه اختلالی در کار دیگران رخ دهد. ولی از گسترش این فضا جلوگیری می‌شود و نمی‌گذارند که این حوزه گسترش بیابد. من نمی‌دانم چرا این اتفاق می‌افتد ولی در حال رخ دادن است و با مشکلاتی که ایجاد می‌شود جلوی کار استارتاپ‌ها در حوزه سلامت گرفته می‌شود. در صورتی که حوزه سلامت در دنیا حوزه بسیار پولسازی در است و ما اعدادی را مشاهده می‌کنیم که حتی شاید شرکت‌های نفتی هم در کشورهای جهان اول این گردش مالی را ندارند. به این ترتیب حوزه سلامت از پتانسیل بالایی برخوردار است ولی با سیاست گذاری‌هایی که انجام می‌شود این حوزه محدود شده است.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

1 نظر
  1. shiva می گوید

    با سن ۲۲ سال بسیار موفق کار کردند. امید است در سال های بعد شاهد موفقیت های بیشتری باشیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.