شفاداک میخواهد به تمام نقاط ایران خدمات نوبتدهی آنلاین ارائه دهد
خرم احمدزاده بنیانگذار استارتاپ شفاداک متولد میاندوآب است و در تهران و تبریز سکونت دارد. او متولد ۶۰ است و لیسانس نرمافزار و ارشد مکاترونیک از دانشگاه علوم و تحقیقات دارد و میگوید محیطهای دولتی و کارمندی او را خسته کرده و تصمیم گرفته است بیزینس خود را راه بیاندازد. «من تا قبل از راهاندازی این استارتاپ کارمند بودم و رکودی که در حوزه آیتی در سیستمهای اداری وجود داشت برای من راضی کننده نبود و به دنبال این بودم که بتوانم از دانشم استفاده کنم و بیزینس خودم را راه بیاندازم. از آنجایی که با دغدغههای مردم در حوزه سلامت و درمان آشنایی داشتم تصمیم گرفتم بستری را فراهم کنم تا حدی در این حوزه ارزش افزوده ایجاد کنیم. در سال ۹۳ با دانشگاه علوم پزشکی تبریز صحبت کردیم و بعد از اینکه دغدغههای دانشگاه را شنیدیم با یکی از بیمارستانهای دانشگاه کار را به صورت پایلوت شروع کردیم و از سال ۹۴ تا کنون استارتاپ شفاداک را راه انداختیم و در حال حاضر یک تیم ۲۲ نفره هستیم.»
در شفاداک چکار میکنید و چه خدماتی را ارائه میدهید؟
به طورکلی شفاداک در حوزه خدمات آنلاین سلامت الکترونیک فعالیت میکند و از طریق خدمات مردم میتوانند پزشک مورد نظر خود را انتخاب و نوبت دریافت کنند و هزینه ویزیت را پرداخت کنند و اگر به هر دلیلی نتوانستند در زمان مقرر به مطب پزشک مراجعه کنند میتوانند نوبت را لغو کنند و هزینه ویزیت به حسابشان برمیگردد.
چه تعداد پزشک در حال حاضر از خدمات استفاده میکنند؟
تقریبا از تمامی تخصصها در شفاداک پزشک وجود دارد و ما حدود ۸۰ بیمارستان را تحت پوشش خدمات قرار دادهایم و حدود ۵۰۰ مطب هم از خدمات استفاده میکنند. پزشکان در تمامی کشور پراکنده هستند و تقریبا تمام نقاط ایران را پوشش دادهایم.
مراکز درمانی و پزشکان چطور میتوانند از خدمات شفاداک استفاده کنند؟
مراکز دولتی پروتکلهای مخصوص به خود دارند و باید این پروتکلها رعایت شود و زیرساخت موجود باشد تا بتوانند از خدمات استفاده کنند. بیمارستانهای خصوصی معمولا چنین مشکلی را ندارند و کارها سریعتر طی میشود. ولی به طورکلی در صورت تمایل و طی مذاکراتی که با این مراکز داریم یک نرمافزار یکپارچه میتوانیم برایشان راهاندازی کنیم که از آن طریق بیماران بتوانند نوبت دریافت کنند. پزشکان نیز میتوانند در شفاداک ثبتنام کنند و پس از احراز هویت اپلیکیشن را دانلود نمایند تا بیمارانشان از این طریق نوبت دریافت نمایند.
تاکنون چه تعداد کاربر از این خدمات استفاده کردهاند و نوبت گرفتهاند؟
تا کنون حدود ۳ میلیون کاربر از این طریق نوبت دریافت کردهاند.
استارتاپهای موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامتچه پلن درآمدزایی برای خود در شفاداک تعریف کردهاید؟
دو پلن مختلف داریم. در بخش دولتی با توجه به پروتکلهای وزارتخانه باید عمل کنیم و مراکز دولتی هزینه خرید نرمافزار و پشتیبانی را میپردازند. در بخش خصوصی با توجه به اینکه اکثر پزشکان علاقه به هزینه کردن در این حوزه ندارند. ما نرمافزار رایگان در اختیار پزشکان قرار میدهیم و هزینه خدمات را از خود کاربر دریافت میکنیم. این مبلغ برای مطبها به ازای هر رزرو ۲۰۰۰ تومان و برای بیمارستانهای خصوصی و بخشی از بیمارستانهای دولتی این مبلغ بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است.
از نظر درآمدزایی در چه مرحلهای هستید؟ نقطه سربهسر را رد کردید؟
تقریبا ۶ ماه است که این نقطه را رد کردهایم و پیشبینی میکنیم که تا پایان سال ۹۸ به مرحله مطلوبی از درآمدزایی برسیم. از آنجایی که بخشی از کار ما با دولت در ارتباط است تا زمانی که دولت به این حوزه ورود نکند نمیتوانیم کل کشور را پوشش دهیم. البته تصمیم دولت بر این است که این کار عملی شود.
شما در این حوزه چه انتظاری از دولت دارید؟
اول از همه نیاز است که زیر ساخت مورد نیاز را در کشور ایجاد کند. چرا که بیش از ۶۰ درصد مراجعات به مراکز درمانی دولتی مردم روستاها هستند که اکثر با مشکلات رفتوآمد درگیر هستند. متاسفانه اکثر روستاها به اینترنت دسترسی ندارند تا بتوانند از این خدمات استفاده کنند. بیش از ۲۷۰ هزار مرکز سطح یک در کشور وجود دارد یعنی روستاهایی باید به اینترنت دسترسی داشته باشند که البته هنوز نصف این مراکز نیز به این اینترنت دسترسی ندارند.
مطالب مرتبط:
از چه شیوههایی برای معرفی خود استفاده میکنید؟
معمولا در بیمارستانها و مطبها بنرهایی نصب شده است که بیماران را به استفاده از اپلیکیشن برای نوبتدهی آنلاین ترغیب میکند و یا در برخی استانها بر روی دفترچه بیمه بیماران استفاده از اپلیکیشن پشت نسخه پزشک مهر میشود تا در مراجعات بعدی از این سیستم استفاده کنند.
حجم بازاری که در آن فعالیت میکنید را ارزیابی کردهاید؟
به طور کلی گردش مالی خدمات آنلاین سلامت به صورت سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است. و بیش از ۶۰۰ هزار نوبت به صورت سالانه صادر میشود و پیشبینی میکنیم بتوانیم ۲۰ درصد بازار را بدست بیاوریم.
در این مدت استقبال مردم و پزشکان را از استفاده از خدمات آنلاین چطور ارزیابی کردید؟
ما مردم با فرهنگ و با سوادی داریم و خودشان با ابزارهای جدید تکنولوژیک سریع وفق میدهند. مشکل از طرف پزشکان و مراکز درمانی است که در استفاده از ابزارهای جدید مقاومت میکنند. اکثر پزشکان فکر میکنند بیمار خود را دارند و نیازی است که این ابزار در اختیار بیماران قرار بگیرد. مراکز درمانی دولتی که مراحل زیادی برای تصمیمگیری دارند و در ۸۰ درصد مواقع مقاومت میکنند. ولی خوشبختانه اراده دولت در این است که استفاده از این ابزارها گسترش بیابد.
علاوه بر مقاومتی که از صورت پزشکان و مراکز درمانی در این مدت وجود داشته چه چالش دیگری داشتید؟
یک سری قوانین دست و پاگیر در دولت وجود دارد و استارتاپها و شرکتهای نو پا از این قوانین خبر ندارند. زمانی که کار را شروع کردیم نمیدانستیم که باید نرم فزار را ثبت کنیم و نمیدانستی که حتما باید برای تیم بیمه رد شده باشد تا بتوانیم به عنوان یک شرکت با بخش دولتی قرارداد ببندیم. از طرف دیگر صدور گواهینامههایی که از طرف دولت صادر میشود بسیار زمان بر است و ما نرمافزار را آماده کردیم و دانشگاه علوم پزشکی هم نرمافزار را میخواست ولی ثبت فنی نرمافزار حدود یک سال است که در مراکز دولتی در حال طی مراحل است.
آیا استارتاپ شفاداک قصد جذب سرمایه دارد؟ راه ارتباطی با این دوستان چیست؟