فاز چهارم داکتور امسال رونمایی می‌شود

گفت‌وگو با محمدحسن ملکی مدیر اجرایی استارتاپ داکتور

فعالیت استارتاپ‌های حوزه سلامت و گردشگری سلامت نقش عمده‌ای را در رشد صنعت مدیکال توریسم کشور دارند. آن‌ها با اجرای ایده‌ و خلاقیت‌های خود بازارهای جدیدی را برای این صنعت می‌سازند. محمدحسن ملکی مدیر اجرایی استارتاپ داکتور یکی از نقاط قوت داکتور را وجود مترجمان قوی می‌داند. به‌عقیده او ارتباط درست با گردشگران می‌تواند تاثیر بسیاری را رشد این صنعت داشته باشد.

کمی درباره فعالیت‌‌های داکتور توضیح دهید.

داکتور یکی از شرکت‌های زیرمجموعه کیانویان است که در حوزه in coming و گردشگری سلامت فعالیت می‌کند. استارتاپ داکتور دو سال است که فعالیت خود را شروع کرده که یک سال‌ونیم آن به صورت آزمایشی در تولید محتوا و جمع‌آوری اطلاعات بوده است. مهمترین هدف داکتور در دست گرفتن حجم وسیعی از بازار است. گردشگری سلامت مارکت و بازار بسیار بزرگی دارد و ما باتوجه به برنامه‌ریزی‌ها و آماده ساختن زیرساخت‌های شرکت می‌توانیم حجم زیادی از آن‌را پوشش دهیم که می‌تواند دو مزیت بزرگ اقتصادی و معنوی را به‌دنبال داشته باشد. در حوزه اقتصادی باعث ارزآوری در کشور می‌شود و پیامد معنوی آن رضایت بیمار از درمان و ما به‌عنوان میزبان خواهد بود.

برای رسیدن به حجم وسیعی از بازار باید خدمات درمانی را با بهترین کیفیت و با کمترین قیمت ارائه کنیم و در این راه رقابتی را با دلال‌ها داریم. برای کنار زدن دلال‌ها وارد کار در حیطه اتوماسیون، تله مدیسین و پلتفرم شده‌ایم. در حال حاضر پلتفرمی را در ارتباط با ارائه خدمات گردشگری سلامت طراحی کرده‌ایم. این پلتفرم دارای ۴ فاز است که ۳ فاز آن به بهره‌برداری رسیده و فاز چهارم آن اواخر تیرماه رونمایی خواهد شد.‌

ما سه بسته خدماتی را باتوجه به نیازهای گردشگر سلامت آماده کرده‌ایم که قیمت‌های متفاوتی را هم دارند. بسته VIP یک بسته کامل است که امکانات گردشگری بسیار خوبی را در اختیار گردشگر سلامت قرار می‌دهد. در این بسته حتی هتلی را در شمال ایران برای گردشگر رزرو کرده‌ایم که اتاقی جداگانه برای حضور پرستار دارد. ما همچنین خدماتی را در دوره نقاهت بیمار به او ارائه داده و پکیج‌هایی را در حوزه گردشگری تندرستی آماده کرده‌ایم.

وضعیت رقابتی داکتور را چگونه ارزیابی می‌کنید و به‌نظر شما درحال حاضر گردشگری سلامت به چه خدماتی نیاز دارد که می‌تواند تبدیل به یک مزیت رقابتی در این بیزنس شود؟

حجم این بازار آنقدر بزرگ است که همه می‌توانند در کنار یکدیگر کار کنند، درواقع فضای کار در سیستم بیشتر رفاقتی رقابتی است.

ما در داکتور استراتژی‌هایی را دنبال می‌کنیم که براساس آن‌ها می‌توانیم بگوییم که خدمات خوبی را ارائه می‌دهیم. برای نمونه مترجمی در این سیستم بسیار مهم است و ما بر روی این موضوع کارهای بسیاری انجام داده‌ایم. گردشگران سلامت خواهان مترجمانی هستند که به اصطلاحات پزشکی واقف باشد و همچنین باتوجه به فرهنگ کشورشان با آن‌ها برخورد کند. برهمین اساس مترجمانی که در داکتور کار می‌کنند را رتبه‌بندی کرده‌ایم. ما حتی می‌توانیم برای دیپلماتیک‌ها هم مترجم اختصاصی داشته باشیم.

یکی دیگر از مباحث مهم این صنعت هتلینگ است. هتل و اقامتگاه گردشگر سلامت باید در نزدیکی مرکز درمانی باشد و همچنین مواردی که موردنظر گردشگر سلامت است را داشته باشد.

چشم‌انداز و هدف‌گذاری شما برای سال ۹۸ چیست؟

همانطور که گفتم فاز چهارم پلتفرم داکتور امسال رونمایی خواهد شد. علاوه‌براین قصد داریم که دفاترمان را در خارج از کشور گسترش دهیم. داکتور در بیشتر شهرهای کشور عراق دفتر دارد تا بیمار برای انجام امور سفر و ویزیت اولیه به آنجا مراجعه کند. به‌زودی در شهر اربیل و سلیمانیه هم دفاتری را تاسیس خواهیم کرد. ما قصد داریم در آذربایجان، ارمنستان هم دفاتری راه تاسیس کنیم که درحال انجام اقدامات اولیه آن هستیم. باتوجه به این موارد و حضور دفتر اصلی داکتور در شهر آلمان، قطع‌ به یقین اتفاقات خوبی برای ما رقم خواهد خورد.

باتوجه به‌این موضوع که رویداد اکو را پشت سر گذاشتیم؛ رویدادهایی مانند اکو تا چه میزان به شما در شناخت اکوسیستم کمک خواهد کرد و فکر می‌کنید که اکوسیستم و زیست بومی که در حال شکل‌گیری است چه نیازها و چالش هایی دارد؟

رویداد اکو اتفاق خوبی بود که انگیز‌ه‌ای را برای ما به‌وجود آورد؛ زیرا زمانیکه ما در نشست‌ها و کنفرانس‌‌هایی که در حاشیه این‌گونه رویداد‌ها برگزار می‌شود شرکت می‌کنیم متوجه می‌شویم که راه را درست آمده‌ایم.

درست است که گردشگری سلامت صنعت نویی در دنیا نیست و بیش از ۴۰ کشور دنیا درگیر آن هستند، اما در ایران و باتوجه به‌شرایط اقتصادی ویژه کشور امری نو محسوب می‌شود. به‌همین سبب نیازمند تحقیقات و فعالیت‌های آکادمیک است. در رویداد اکو نشستی با عنوان تله‌مدیسن برگزار شده که نکات بسیار خوبی در آن ارائه شد.

مورد مهم دیگری که وجود دارد این است که این‌گونه سمینارهای و نمایشگاه‌های تخصصی بهتر است در کشورهای مصرف‌کننده برگزار شود؛ زیرا برگزاری این رویدادها در کشورهای مقصد بیشتر به سمت جلسات B2B می‌رود. زمانی‌که رویدادهای این چنینی در کشورهای مصرف کننده برگزار می‌شود اتفاق بهتری رخ می دهد و بازده خوبی خواهد داشت.

1 نظر
  1. میلاد بهروزی می گوید

    هلدینگ کیانویان به غیر از استارتاپ داکتور چه استارتاپ های دیگری دارد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.