پتانسیل توریسم درمانی استان خوزستان برای جذب بیماران عراقی

سال گذشته شش هزار بیمار از کشور عراق به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های استان خوزستان برای درمان مراجعه کردند که با برنامه‌ریزی بهتر می‌توان این آمار را افزایش داد

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان با اشاره به ظرفیت گردشگری سلامت در استان خوزستان یادآور شده است که براساس آمارها، سال گذشته حدود شش هزار بیمار از کشور عراق به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های استان خوزستان برای درمان مراجعه کرده‌اند که می‌توان با فراهم کردن زمینه جذب هر چه بیشتر بیماران خارجی، از این راه برای استان کسب درآمد ارزی داشت.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، رضا قیصی پور توضیح داده است: در بخش توریسم درمانی هدف و سرمایه گذاری ما، کشور عراق است که بتوانیم بیماران بیشتری را در استان پذیرش کنیم. در سال ۹۰ یک تفاهم‌نامه با ۲۰۰ بند در خصوص توریسم درمانی با کشور عراق منعقد کردیم، اما متاسفانه تاکنون متولی مشخصی برای این موضوع در استان در نظر گرفته نشده است.

او تاکید دارد: لازم است که مدیران بیمارستان‌های استان با اهمیت این موضوع آشنا شوند و برای جذب بیشتر بیماران خارجی در بیمارستان‌های خود شرایط را مهیا کنند، اما متاسفانه تاکنون کار مطالعاتی در این خصوص در استان انجام نگرفته است.

همچنین نورالله حسن‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز تاکید دارد: با توجه به فرهنگ و زبان مشترک مردم خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق، ظرفیت عظیمی در حوزه گردشگری سلامت پیش روی ما وجود دارد که متاسفانه تاکنون از این امکان نتوانستیم بهره‌برداری لازم و کافی را داشته باشیم. مشکلاتی مانند ساماندهی شرکت‌های فعال در این حوزه وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. عمده مشکل ما در مرحله ورود گردشگران سلامت به کشور است که دلال‌بازی و بی‌نظمی در ورود آن‌ها آغاز می‌شود.

او تصریح می‌کند: در سال‌های گذشته بحث امضای تفاهم‌نامه‌ای با عراق وجود داشت، اما هند از طریق لابی دولتی با عراق قرارداد بست و ما این فرصت را از دست دادیم. در حال حاضر نیز به دلیل اینکه برخی شرکت‌هایی که در این کار فعالیت می‌کنند با برخی بیمارستان‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند، اگر مشکلی برای بیمار عراقی در استان به وجود بیاید، سازوکار قانونی برای اعاده حق آن‌ها وجود ندارد.

مروری بر ظرفیت گردشگری سلامت در استان خوزستان

«۱۱ بیمارستان در استان خوزستان وجود دارد که گواهینامه پذیرش بیمار بین‌المللی را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند و نام همه آن‌ها در وب‌سایت سفارتخانه‌های ایران در سراسر دنیا قابل‌مشاهده است. اکنون در بیمارستان‌های خوزستان، بیمارانی از کشورهای کانادا و آمریکا وجود دارند که نشان‌دهنده افزایش کیفیت کار درمانی در این استان است.»

اینها بخشی از گفته‌های حق پرست، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز است که به ظرفیت‌های گردشگری سلامت در استان خوزستان اشاره دارد.

به گفته او، بیمارستان مهر سال ۹۶ حدود ۳۰۰ بیمار خارجی پذیرش داشته که این تعداد امروز به بیش از هزار بیمار خارجی رسیده است. همچنین سایر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های استان سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار بیمار بین‌المللی را به‌صورت سرپایی درمان می‌کنند.

مشکلات پیش‌روی صنعت گردشگری سلامت خوزستان

بر اساس آمارهای رسمی، سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از مرزهای خوزستان با عراق به منظور درمان به ایران سفر می‌کنند، ولی فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها به مراکز درمانی خوزستان می‌روند و اغلب آنها، استان‌های دیگر ایران را برای درمان انتخاب می‌کنند و در خوزستان ماندگار نمی‌شوند.

غلام شجاعی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان هم با اشاره به ظرفیت گردشگری سلامت در استان خوزستان و مشکلات پیش روی این صنعت یادآور می‌شود: اکنون سه شرکت در حوزه گردشگری سلامت در خوزستان فعال هستند، اما تاکنون قوی عمل نکردند. از سوی دیگر، ما باید یک‌قدم جلوتر از واسطه‌ها باشیم، زیرا هم‌اکنون واسطه‌ها و دلالان در بدو ورود گردشگران به کشور با آن‌ها همراهی کرده و مسیر سفر را برای گردشگران تعیین می‌کنند.

او با اشاره به یکی دیگر از راه‌حل‌های رفع مشکلات گردشگری سلامت در استان خوزستان، یادآور می‌شود: باید شرکت‌های دارای مجوز بتوانند در پایانه‌ها مستقر شوند و زیرساخت‌هایی را در مرز ایجاد کنند تا بتوانند در بدو ورود، افراد را جذب کرده و مانع از قرار گرفتن گردشگران در تور دلالان شوند.

راهکارهای جذب توریست سلامت در استان خوزستان

هم اکنون کشور ترکیه مشغول ساخت یک بیمارستان پیشرفته در حدود ۷۰ کیلومتری بصره است که اتمام این پروژه می‌تواند درآمدهای صنعت گردشگری سلامت در استان خوزستان را به خطر بیندازد.

محمد قاسم جانی، فعال گردشگری سلامت در استان خوزستان نیز توضیح می‌دهد: ما سال‌ها برای ساخت بیمارستان‌های مجهز در نزدیکی مرز و حوالی شهر بصره وقت داشتیم، اما این فرصت را از دست دادیم. حالا در این شرایط، ترکیه دست به کار شده است و می‌خواهد جایگاه نخست را در جذب گردشگران سلامت این منطقه داشته باشد. درواقع به دلیل کم‌کاری ما در این منطقه است که کشور ترکیه به این هدف اقتصادی خواهد رسید.

او با اشاره به ظرفیت گردشگری سلامت در استان خوزستان و راه حل رفع مشکلات پیش روی آن، خاطرنشان می‌کند: مبادی ورودی که گردشگران عراقی وارد خوزستان می‌شوند، نقطه جغرافیایی بسیار مهمی است که اگر بتوانیم در همین نقطه، گردشگران سلامت را جذب کنیم و برای ساماندهی آنها تلاش کنیم، آنگاه موفق می‌شویم که درآمد گردشگری سلامت استان خوزستان را افزایش دهیم، اما وقتی بیمار عراقی از پایانه‌های مرزی عبور می‌کند و وارد شهرهای استان خوزستان می‌شود، آن وقت است که دلالان دست به کار می‌شوند و یا بیمار را به مراکز درمانی بی کیفیت ارجاع می‌دهند و یا اینکه بیمار عراقی تصمیم می‌گیرد که دیگر کلان‌شهرهای شناخته شده کشورمان را برای درمان انتخاب کند.

با توجه به کاهش ارزش پول ملی ایران و افزایش رغبت عراقی‌ها برای سفر به کشور ما، می‌توان در صورت مدیریت علمی در پایانه‌های مرزی در مسیری گام برداشت که استان خوزستان بتواند سهم بسیار بیشتری از توریست‌های سلامت عراقی داشته باشد؛ در آن صورت قطعا هم میزان درآمدزایی نظام سلامت در این استان دگرگون می‌شود و هم شاخص‌های اقتصادی خوزستان، شاهد تحول شگرفی خواهد بود.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.