برای رشد گردشگری سلامت عزم جدی داریم

سعید هاشم‌زاده، رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، از ورود پزشکی از راه دور به صنعت گردشگری درمانی می‌گوید

تله‌مدیسن یا پزشکی از راه دور، رویکردی نوین در صنعت گردشگری سلامت است. سعید هاشم‌زاده، رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یکی از سخنرانان دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو می‌گوید: ارائه همه یا بخشی از خدمات پزشکی از راه دور که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته متداول است، از طریق تله‌مدیسن و با کمک فناوری اطلاعات انجام می‌شود.

هاشم‌زاده در گفت‌وگو با مدتورپرس، با اشاره به موضوع سخنرانی خود در این کنفرانس، درباره موارد استفاده از درمان‌های راه دور بیان می‌کند: کشورهای فعال در صنعت گردشگری سلامت، کشورهای توسعه‌یافته و کشورهایی که نقاط دورافتاده دارند، از روش تله‌مدیسن برای ارائه بخشی از خدمات پزشکی استفاده می‌کنند. مثلا معاینات و آزمایش‌های اولیه به کمک تکنسین و با سیستم‌های از راه دور انجام می‌دهند. پزشک معالج یا کسی که علائم را ثبت می‌کند، با سیستم‌های مانیتورینگ هر آنچه نیاز دارد، از راه دور چک می‌کند. نوار قلب، فشار خون، ضربان قلب، تعداد تنفس و بسیاری از آزمایش‌ها را از طریق سیستم‌های ارتباطی می‌توان چک کرد. سپس تیم پزشکی درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.

وی درباره مزایای استفاده از روش درمان از راه دور می‌گوید: شکل دیگری از تله‌مدیسن که مدتی است در کشورهای توسعه‌یافته انجام می‌شود، مشاوره درباره موارد خاص است. فرض کنید درباره تفسیر یک سیتی‌اسکن یا ام‌آرآی اتفاق نظر وجود ندارد. از طریق فناوری‌های پزشکی این تصویر یا آزمایش به اشتراک گذاشته می‌شود و پزشکان مختلف از هر نقطه‌ای می‌توانند آن را ببینند و درباره آن نظر دهند تا به اجماع برسند. ما این اشکال تله‌مدیسن را نه به صورت منسجم، بلکه جسته و گریخته در کشور داریم. به تازگی نهادها و ارگان‌های مختلف نیز به این حوزه علاقه‌مند شده‌اند.

رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اشکال پیشرفته درمان از راه دور در جهان اظهار می‌کند: شکل پیشرفته تله‌مدیسن، جراحی از راه دور است. به واسطه ربات‌های مخصوص، جراح می‌تواند از یک نقطه دنیا بیمار را در نقطه دیگر دنیا جراحی کند. در این حوزه هم تحقیقات و مطالعات اولیه در کشور ما انجام شده است.

هاشم‌زاده درباره رواج روش‌های تله‌مدیسن در کشورهای عضو اکو می‌گوید: در میان کشورهای عضو اکو فکر می‌کنم ترکیه در روش‌های تله‌مدیسن وضعیت بهتری است. ولی تله‌مدیسن در دنیا یک حوزه جدید است. کارهای زیادی در دنیا انجام شده، ولی هنوز گام‌های نخست را برمی‌دارد.

وی با اشاره به نگرانی‌های کاهش درآمد در پی کاهش گردشگران ورودی سلامت بیان می‌کند: بسیاری از فعالان این نگرانی را دارند که با کاهش بیماران ورودی، درآمد ارزی این صنعت کاهش یابد. ولی وجه مهم این روش این است که فعالیت دلالان را در این حوزه کنترل یا محدود می‌کند. وقتی ما در بیمارستان‌های کشور امکانات تله‌مدیسن را فراهم کنیم، می‌توانیم دفتری در کشور مبدا داشته باشیم که بیماران به آن مراجعه کنند و اقدامات اولیه انجام شود. به‌دنبال آن در یکی از مراکز درمانی به بیمار پذیرش می‌دهیم و او پس از ورود به کشور به همان مرکز مراجعه می‌کند و دیگر پای دلال در میان نیست. این موضوع برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

ضمنا با درمان‌ها و جراحی‌های راه دور، درآمدزایی با پروتکل‌های تعریف شده انجام می‌شود و جای نگرانی نیست.

هاشم‌زاده درباره درآمدزایی در روش تله‌مدیسن می‌گوید: مرحله سخت این کار، ارائه منسجم خدمات از راه دور است. مرحله قیمت‌گذاری و اخذ تعرفه به راحتی و با پروتکل‌های تعریف‌شده حل می‌شود. کافی است نوع قیمت‌گذاری این خدمات روشن و به بیمار اعلام شود.

هاشم‌زاده درباره آخرین تغییرات کلان حوزه گردشگری سلامت در وزارت بهداشت اظهار می‌کند: در وزارتخانه همیشه عزم جدی برای رشد گردشگری سلامت وجود داشت. با کمک کارشناسان گردشگری سلامت وزارتخانه و اداره کل نظارت و اعتباربخشی، این رویکرد آکادمیک شد. دکتر عسگری و دکتر جان‌بابایی از ابتدا موافق بودند که رویکرد ما به گردشگری سلامت، آکادمیک و صنعتی باشد. به همین دلیل آموزش تیم‌های IPD بیمارستا‌ن‌ها را آغاز کردیم. سپس آیین‌نامه شرکت‌ها را نوشتیم. تغییرات محسوسی که از یک سال و نیم گذشته از سوی بیمارستان‌ها و شرکت‌ها در فضای مجازی دیده می‌شود، ناشی از همین رویکرد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.