آیا گردشگری پزشکی استرالیا رشد می‌کند؟

سفرهای درمانی استرالیایی‌ها به سایر کشورها رشد گردشگری پزشکی این کشور را منفی کرده است

اگرچه نام استرالیا در میان مقاصد گردشگری عمومی دیده می‌شود و بعضا خبرهایی مبنی بر توسعه گردشگری پزشکی در این کشور مطرح می‌شود، اما همواره این سئوال مطرح است که آیا استرالیا می‌تواند در گردشگری پزشکی جایگاهی برای خود دست و پا کند؟

در نگاه اولیه به این نتیجه می‌رسیم که اصولا مشکلات و موانعی در این زمینه وجود دارد که علی‌رغم مطرح شدن نام این کشور در میان مقصدهای گردشگری پزشکی، رشد و رونق خاصی در آن نمی‌بینیم.

کارشناسان در این زمینه معتقدند، کمبود کادر پزشکی، سختگیری‌‌های ارائه ویزا برای بازدید و همچنین هزینه‌های درمان عواملی هستند که مانع از رونق گردشگری پزشکی استرالیا شده‌اند. آن‌هم در شرایطی که کشورهایی همچون کره جنوبی، سنگاپور، اندونزی و تایلند رقبای سرسخت این کشور شناخته می‌شوند

مطالب مرتبط

در این زمینه برخی دیگر از کارشناسان تاکید می‌کنند، اگرچه دولت استرالیا سابقه خوبی در رونق گردشگری پزشکی دارد اما تاکنون نتوانسته نقشه راه مناسبی را برای این منظور تدوین کند و نام استرالیا را در میان فهرست مقاصد گردشگری پزشکی مطرح جهان ثبت کند.

مهاجرت اصلی‌ترین مانع است

هنگام بررسی واقعیت عدم موفقیت گردشگری پزشکی استرالیا، به این نتیجه می‌رسیم که حجم بالای مهاجران خارجی به این سرزمین عاملی است تا سیستم بهداشت و درمان این کشور برای ارائه خدمات به اتباع خود درگیر مشکلاتی شده باشد. اصولا افزایش تقاضا عاملی در صعود قیمت‌های خدمات پزشکی در این کشور شده است.

به‌این ترتیب بیمارانی که در گذشته علاقمند به استفاده از خدمات گردشگری استرالیا بودند ترجیح می‌دهند کشورهای دیگری را برای دریافت خدمات درمانی انتخاب کنند.

نیمه پنهان ماجرا اینجاست که برخی از مهاجران در این کشور دفاتر خدمات گردشگری پزشکی تاسیس کرده‌اند که از طریق آن بیماران را به سایر نقاط جهان از جمله کشورهای آسیای جنوب شرقی و حتی مکزیک اعزام می‌کنند.

این گروه با توجه به سیاست‌های اقتصادی که برای خود ترسیم کرده‌اند به‌طور مداوم استرالیایی‌ها را برای دریافت خدمات پزشکی به سفر به سایر نقاط جهان تشویق و ترغیب می کنند.

مدیران این آژانس‌ها معتقدند تقاضا برای سفر به سایر نقاط جهان برای دریافت خدمات درمانی از استرالیا بسیار زیاد است به‌همین دلیل هزینه زیادی برای تکمیل ظرفیت پکیج‌های مسافرتی لازم نیست. درحالی که برای متقاعد کردن مردم در سایر نقاط جهان برای ورود به خاک استرالیا نه تنها هزینه‌بر است بلکه اصولا قوانین سختگیرانه صدور ویزا نیز به‌نفع این نوع کسب‌وکار نیست.

 خدمات دیجیتال مانع از رشد گردشگری پزشکی استرالیا

توسعه تجارت الکترونیک و بازاریابی‌های آنلاین به‌خصوص بازاریابی گردشگری پزشکی در سراسر جهان از موانع موجود توسعه گردشگری پزشکی است.

امروزه بسیاری از مراکز درمانی و حتی اپراتورهای ارائه‌دهنده این خدمات، وب‌سایت‌های آنلاینی دارند که خدمات مشاوره‌ای آنلاینی را به‌صورت ۲۴ ساعته به زبان محلی متقاضیان ارائه می‌دهند. اغلب فعالیت این نوع سایت‌ها به مقصد کشورهایی مانند هندوستان، اندونزی، مالزی، تایلند، مکزیک و ترکیه است.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

بسیاری براین باورند بی‌توجهی دولت استرالیا به توسعه گردشگری پزشکی و همچنین عدم شکل‌گیری تبلیغات هدفمند در این زمینه باعث شده است که کمتر کسی برای جلب نظر گردشگران پزشکی برای ورود به خاک استرالیا در میان صفر‌ویک‌های مجازی به دنبال بازاریابی باشد.

واقعیتی غیرقابل انکار

اگر به اخبار منتشر شده از سوی برخی مقامات استرالیایی برای سرمایه‌گذاری‌ و توسعه گردشگری پزشکی این منطقه توجه کنیم، واقعیت غیرقابل انکاری در میان اخبار منتشر‌شده از داخل استرالیا دیده می‌شود که کمتر کسی به آن توجه کرده است.

این خبر مربوط به افزایش تعداد پذیرش بیماران خارجی در ۱۳ بیمارستان‌ بین‌المللی استرالیا است.  در این اخبار اعلام شده است که در سال گذشته ۶۰۰ بیمار خارجی در این مراکز درمان شده‌اند. این عدد نسب به سال گذشته رشدی معادل ۱۵ درصد داشته است.

اگر به تعداد بیماران پذیرش شده تمامی این ۱۳ مرکز درمانی توجه داشته باشیم می‌بینیم که این مراکز سالانه توان پذیرش و ارائه خدمات به ۱۸۵۰۰۰ بیمار را دارند و رقم اعلام شده در مقابل این تعداد بیمار بسیار ناچیز است.

مسئولان گردشگری و بهداشت و درمان استرالیا اعلام می‌کنند که گردشگری پزشکی این کشور درحال رشد و توسعه است. اما واقعیت امر اینجاست که نبود نقشه راه دقیق و وجود رقبای جدی در دیگر نقاط جهان عاملی است که اجازه نمی‌دهد سهم بالایی از درآمدهای گردشگری پزشکی سراسر جهان در اختیار این کشور قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.