حمایت استرالیا از سفر اتباعش به ایران

رایزن فرهنگی استرالیا با اشاره به مسافرت استرالیایی ها به ایران تاکید کرد: مواضع دولت این کشور در برابر ایران مثبت و پایدار است و توصیه استرالیا درباره سفر اتباع و گردشگرانش به ایران هنوز تغییر نکرده است.

همیش لِزلی، آمار دقیقی از جمعیت استرالیایی‌هایی که به ایران سفر کرده‌اند، در اختیار ندارد اما به ایسنا گفت: پس از برجام موجی از گردشگران استرالیایی روانه ایران شد. افرادی بودند که همیشه تمایل داشتند به این کشور سفر کنند اما اطلاعات کافی نداشتند، از این گروه جمعیت زیادی به ایران آمدند که الان درحال برنامه‌ریزی برای سفر دومشان هستند.

البته او معتقد است که خبر بد روی جمعیت گردشگران استرالیایی در ایران تاثیر خود را می‌گذارد، اما در عین حال یادآور شد که توصیه دولت استرالیا درباره گردشگری در ایران و سفر به این کشور هنوز عوض نشده است.

دبیر دوم سفارت استرالیا در ایران تاکید کرد: دولت ما همیشه از برجام حمایت کرده‌است. وزیر امور خارجه استرالیا نیز در سخنرانی اخیر خود در سازمان ملل بار دیگر روی این موضوع تاکید کرد. ما معتقدیم برجام یکی از بهترین توافق‌نامه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در دنیا است و امیدواریم همه کشورها از برجام حمایت کنند.

رایزن فرهنگی استرالیا که در دو سال ماموریتش در ایران به بیشتر نقاط ایران از جمله گلستان، لرستان و خوزستان سفر کرده است و به تازگی به خرم‌آباد رفته و آیین «گِل مالی» را دیده و خانواده همسرش را در سفر به مشهد همراهی کرده است، گفت که عاشق «بومگردی» است و تجربه‌های خوبی در الموت، ایذه و مشهد داشته است. او شیفته «میرزاقاسمی» است و خوردن کباب قارچ وحشی در لرستان را “تجربه‌ای فوق‌العاده” و سفر با قطار در مسیر اندیمشک ـ درود را “بی‌نظیر” توصیف کرد و ادامه داد: استرالیایی‌هایی که به ایران سفر کرده‌اند ابراز خوشحالی می‌کنند، چون این کشور خیلی بیشتر از انتظارشان هیجان‌انگیز بوده است.

لزلی  به شناخت ضعیف استرالیایی‌ها از ایران اشاره کرد و گفت: تعداد سفرهای دیپلماتیک بین دو کشور تا کنون خیلی محدود بوده است، تنها وسیله شناخت از ایران، رسانه‌های استرالیا و کشورهای دیگر بوده‌اند، برای همین استرالیایی‌ها از ایران خیلی نمی‌دانند.

او درحالی فیلم را مهم‌ترین و اثرگذارترین ابزار شناخت ملت‌ها از یکدیگر دانست که به تازگی هفته فرهنگی و فیلم استرالیا را در تهران برپا کرده است و در این‌باره اظهار کرد: مردم کشور من زیر نفوذ رسانه‌های بین‌المللی هستند و تحت تاثیر آن‌ها تصویرشان را از ایران شکل داده‌اند. بنابراین هر نوع خبر مثبتی بویژه درباره روابط فرهنگی دو کشور که منتشر شود حتما کمک می‌کند جمعیت بیشتری از ایران شناخت بهتری پیدا کنند و برای سفر به آن تشویق شوند.

رایزن فرهنگی استرالیا، فیلم را با توجه به قدرت نفوذی که دارد، جذاب‌ترین ابزار تبلیغاتی دانست و افزود: فیلم‌های تاریخی از ایران می‌تواند برای استرالیایی‌ها جذاب باشد، چون برای مردم کشور جوانی همچون استرالیا شناخت پیدا کردن از کشوری که چند هزار سال پیش امپراطوری و تمدن داشته و در دوره‌های مختلف تاریخی شکل گرفته، بسیار جالب است. حتی استرالیایی‌هایی که به ایران سفر کرده‌اند علاقه زیادی دارند شهرهای تاریخی همچون اصفهان و آثاری مثل پرسپولیس را ببینند، برای همین تاریخ و فیلم می‌تواند شناخت بیشتری از ایران در مردم کشور من ایجاد کند.

دبیر دوم سفارت استرالیا در تهران سپس درباره سفر ایرانی‌ها به استرالیا، گفت: به خاطر ایرانی‌های ساکن در استرالیا سفرهای زیادی بین دو کشور انجام می‌شود، اما حتما تحریم‌ها و کاهش ارزش ریال روی این جمعیت اثر خواهد گذاشت.

لزلی درباره تشدید سخت‌گیری‌های سفارت استرالیا نسبت به صدور ویزا برای اتباع ایرانی با توجه به جمعیت مهاجر غیرقانونی و همچنین چرخش سیاسی برخی کشورها در برابر ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، اظهار کرد: دولت استرالیا قرار نیست در صدور ویزای ایرانی‌ها سختگیری داشته باشد. ضمن آن‌که سیاست قدیم این کشور درباره ویزا تغییری نکرده است و شرایط سیاسی حال حاضر روی آن تاثیری نگذاشته است. ایرانی‌ها همچنان می‌توانند برای ویزا همانند گذشته درخواست بدهند. البته که صدور آن به شرایط اشتغال، درآمد و خانواده آن فرد  و عوامل دیگر بستگی دارد. شرایطی که در گذشته هم وجود داشته است.

نظرات بسته شده است.