تعیین جنسیت جنین؛ انگیزه والدین استرالیایی برای سفر به آمریکا

هر ساله صدها نفر از والدین استرالیایی برای تعیین جنسیت جنین خود مخفیانه به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. آیا همین اقدام نمی‌تواند در معادلات بازار جهانی صنعت گردشگری پزشکی مؤثر باشد؟

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، پدر و مادرهای استرالیایی هزاران دلار خرج می‌کنند تا زیر تیغ لقاح مصنوعی بروند و میل خود برای کامل کردن خانواده شان با فرزندی با جنسیت مشخص را سیراب کنند. هرچند که کلیشه‌های اجتماعی پیرامون این کار می گوید بخش اعظم آنها حتی به نزدیک ترین اعضای خانواده و دوستانشان نیز چیزی نمی گویند.

شورای پزشکی استرالیا در آوریل سال گذشته به قانونی شدن تعیین جنسیت حنین از راه لقاح مصنوعی رأی مثبت نداد. در واقع سازمان سلامت ملی و شورای پژوهش‌های پزشکی این کشور تصمیم گرفتند که به جز دلایل پزشکی این ممنوعیت را به قوت خود باقی نگاه دارند.

اما این تصمیم، مردم استرالیا را از جستجو به دنبال خدمات موردنظرشان در دیگر مناطق دنیا بازنداشته است. خبرها حاکی از آن است که کلینیک‌های ایالات متحده آمریکا شاهد افزایش چشمگیر در مراجعات استرالیایی‌ها هستند؛ والدینی که بیشترشان می‌خواهند فرزند دختر داشته باشند.

تعیین جنسیت جنین
سفر والدین استرالیایی به کشورهای دیگر به ویژه آمریکا برای تعیین جنسیت فرزند به صورت غیر مستقیم بر بازار گردشگری پزشکی ایالات متحده اثرگذار است.

مرکز تعیین جنسیت جنین استرالیا (Kolb Fertility) پیش از اینکه در آوریل سال گذشته این ماجرا متوقف شود گفت که هر ماه پنج نفر را با هدف تعیین جنسیت جنین به کلینکیش در Pasadena California می‌فرستاد. اما این رقم درحال حاضر به حدود ۱۵ تا ۲۰ مورد در ماه و بنابراین ۱۰۰ ها مورد در سال رسیده است.

والدین استرالیایی و اهمیت تعیین جنسیت جنین

مطالعه‌ای که به تازگی از سوی Fairfax Media منتشر شد شواهدی را مبنی بر ترجیح به داشتن پسر در برخی از جماعت‌های تازه وارد هندی و چینی در استرالیا نشان می‌دهد. این یعنی سقط احتمالی جنین‌های دختر. با این حال کلینیک‌های لقاح مصنوعی که با والدین استرالیایی در ارتباط هستند می‌گویند تجربه آنها نشان می‌دهد داشتن دختر از طرف کل جامعه پذیرفته شده‌تر است.

Gender Selection Australia که صدها زوج استرالیایی را هرساله به کلینیکی در لس آنجلس می‌فرستد برآورد کرده است که ۷۰ درصد پدر و مادرهایی که به آنجا مراجعه می‌کنند خواستار داشتن دختر هستند.

بیشترین مشتری این مورد، زوج‌هایی هستند که دو یا سه پسر دارند و می‌خواهند دختر داشته باشند. به گفته ویویان راونس، مدیر ارتباط با مشتریان این شرکت، تصمیم برای تعیین جنسیت جنین اغلب تصمیم بسیار دشواری است چرا که افراد دچار احساس گناه و نگرانی از این می‌شوند که مردم فکر کنند آنها فرزند دیگر خود را آنقدر که باید دوست ندارند. او می‌گوید بیشتر زوج‌ها به خانواده و دوستانشان نمی‌گویند دارند چه کار می‌کنند.

او ادامه داد «زنان بسیاری هستند که با داشتن یک عروسک و پوشیدن دامن‌های دخترانه بزرگ شده‌اند؛ بنابراین بعید نیست که تمایل روانشناختی به داشتن فرزند دختر داشته باشند. در واقع آنها این موضوع را عادی احساس می‌کنند.»

در کسب و کار تعیین جنسیت فرزند در استرالیا نوع دیگری از مشتریان هم دیده می‌شوند: زوج‌های ثروتمندی که تنها می‌خواهند دو فرزند داشته باشند و به این دلیل دست به تغیین جنسبت می‌زنند تا مطمئن شوند فرزند دومشان جنیست مشخصی دارد. درواقع این موضوع واقعیت دارد. این قیبل والدین دو فرزند دارند، مثلاً یک پسر دارند و حالا می‌خواهند دختر داشته باشند یا برعکس.

اما هزینه فرایند تعیین جنسیت چنین چقدر است؟ به خانواده‌ها گفته می‌شود که باید بودجه‌ای بین ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار دلار برای برآمدن از پس هزینه این درمان که شامل هزینه پرواز و اقامت است در نظر بگیرند.

سرویس فعال دیگری نیز در استرالیا وجود دارد به نام Kolb Fertility که به صورت محلی توسط یک زوج اهل کواینز لند به نام‌های گرامه و هایلی لوکاسترو اداره می‌شود. آنها خودشان در سال ۲۰۱۳ برای فرزند سوم خود که دختر شد دست به تعیین جنسیت جنین زدند. دو فرزند دیگر این زوج پسر هستند.

به گفته آقای لوکاسترو بخش اعظم مشتریان آنها به دنبال ایجاد توزان خانواده شان با داشتن فرزندی از هر دو جنس بودند. البته در میان آنها برخی فرهنگ‌ها نیز پیدا می‌شود که بیشتر تمایل به داشتن پسر یا برعکس، دختر دارند.

فرقی نمی‌کند که داشتن پسر برای یک پدر و مادر مهم است یا دختر. اگر با دقت بیشتری به این فرایند و چگونگی انجام آن فکر کنید متوجه می‌شوید که گردشگری پزشکی و سلامت لزوماً به شیوه مستقیم اجرا نمی‌شود. بلکه یک تصمیم قانونی از سوی یک کشور می‌تواند برای کشور دیگری سودآوری اقتصادی از راه‌های غیر مستقیم داشته باشد.

منبع:  Sydney Morning Herald

نظرات بسته شده است.