درمان‌های به‌تعویق‌افتاده: فرصت‌های بادآورده کرونا

آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد در حوزه بارداری، اعصاب و روان، و سرطان، بیش از 50 درصد درمان‌ها کنسل شده‌اند

کرونا، گردشگری سلامت، تله‌مدیسن، رونق دوباره، زندگی عادی، از سر گرفته‌شدن سفرهای بین‌المللی و… ده‌ها کلیدواژه دیگر از این جنس این روزها که همه‌چیز در هاله‌ای از بلاتکلیفی به سر می‌برد تنها ابزارهای تحلیل در صنعتی است که با گذشت 8 ماه از همه‌گیری کوویید 19 هنوز در کما به سر می‌برد.

اما حالا یک تحلیل تازه از سازمان جهانی بهداشت ابعاد تازه‌ای از آینده نظام‌های درمانی و البته فرصت‌هایی که می‌توان در گردشگری سلامت انتظار داشت را آشکار کرده است. سازمان جهانی بهداشت در تحلیلی درباره تاثیرهایی که کرونا بر نظام‌های درمانی کشورهای مختلف گذاشته تاکید کرده کرونا بسیاری از درمان‌ها و پیگیری‌های بهداشتی معمول و روتین جوامع و مردم را مختل یا تعطیل کرده است.

افراد در جاهای مختلف جهان ترجیح داده‌اند تا 68 درصد برنامه‌های تنظیم‌خانواده را موقتا کنسل کنند تا شرایط برای مراجعه به پزشک یا بیمارستان‌ها کم‌خطرتر شود.

بسیاری از آزمایش‌ها پزشکی توسط بیمارستان‌ها یا خود مردم لغو شده‌اند، معاینات دوره‌ای که افراد هر ساله انجام می‌دادند از برنامه سلامت افراد خارج شده، و مهم‌تر اینکه برخی درمان‌های ضروری که نیازمند مراجعات مکرر و توقف طولانی‌مدت در مراکز درمانی است به صورت اختیاری قطع شده‌اند.

درمان‌ بیماری‌هایی چون سرطان که مستلزم مراوده زیاد بیمار با مراکز درمانی است در بسیاری از کشورها با اختلال مواجه شده و بیماران یا حتی خود پزشکان ترجیح داده‌اند در روزهای شیوع کرونا این برنامه‌های از قبل تنظیم‌شده را کنسل کنند.

درمان‌هایی که کرونا متوقف کرد: شاید وقتی دیگر

بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت که براساس دیتاهایی مربوط به ماه مارس و ژوئن سال 2020 در کشورهای مختلف است، بیشترین تاثیر کرونا بر روند درمان بیماری‌های مرتبط با تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری، بیماری‌های روحی و روانی و البته بیماری‌های مرتبط با سرطان بوده است.

افراد در جاهای مختلف جهان ترجیح داده‌اند تا 68 درصد برنامه‌های تنظیم‌خانواده را موقتا کنسل کنند تا شرایط برای مراجعه به پزشک یا بیمارستان‌ها کم‌خطرتر شود.

از طرف دیگر بیش از 61 درصد مراجعات بیماران و افراد متقاضی به متخصصان اعصاب و روان به منظور درمان بیماری‌های روحی و روانی کنسل شده است. بیماران سرطانی هم تا 55 درصد ترجیح داده‌اند فعلا برای درمان خود اقدامی نکنند و منتظر بمانند تا شرایط عادی یا کمی عادی‌تر شود. به‌عبارتی دنیا با موجی از درمان‌ها و نیازهای سلامت به‌تعویق‌افتاده مواجه شده است که خواه‌ناخواه در زمانی دیگر باید به آن‌ها پاسخ بدهد. و این همان جایی است که مدیکال توریسم ایران می‌تواند برای خود فرصت‌هایی را خلق کند.

کنسل شدن پرواز
کنسل شدن پروازهای بین‌المللی و ترس از کرونا بسیاری از درمان‌ها را به تعویق انداخته است.

فرصت درمان‌های به‌تعویق‌افتاده برای مدیکال توریسم

بسیاری از فرآیندهای درمانی مرتبط با بیماری‌ها و نیازهای درمانی که در تحلیل تازه سازمان جهانی بهداشت به کم شدن یا قطع شدن روند پیگیری درمان آن‌ها از سوی افراد اشاره شده، را می‌توان در بستر مشاوره‌های آنلاین و یا تله‌مدیسن فراهم کرد.

گردشگری سلامت شاید تا مدت‌ها نتواند از همه ظرفیت‌های حضوری خود برای ارائه خدمات درمانی به بیماران بین‌المللی استفاده کند  اما استفاده از رویه‌های تلفنی، آنلاین و به‌طور کلی درمان از راه دور راهکاری است که می‌توان از بازاری که کرونا ایجاد کرده برای توسعه آن‌ها بهره برد.

یش از 61 درصد مراجعات بیماران و افراد متقاضی به متخصصان اعصاب و روان به منظور درمان بیماری‌های روحی و روانی کنسل شده است. بیماران سرطانی هم تا 55 درصد ترجیح داده‌اند فعلا برای درمان خود اقدامی نکنند و منتظر بمانند تا شرایط عادی یا کمی عادی‌تر شود.

شاید فرصت خوبی باشد تا گردشگری سلامت ایران بتواند با تکیه بر آمارهای تازه درمان در دنیا روی درمان‌های روی‌زمین مانده حساب ویژه‌ای باز کند. برای نمونه تمرکز کردن روی درمان بیماری‌های مرتبط با روان که در دوره کرونا شدت هم گرفته می‌تواند ظرفیتی باشد که هم از طریق تله‌مدیسن و هم از طریق خدمات حضوری، ارزآوری خوبی برای این صنعت در داخل کشور رقم بزند.

از طرف دیگر فارغ از درمان‌های های‌تک سرطان که تنها در برخی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی ارائه می‌شود، روندها معمول درمانی سرطان که بیشتر نیازمند فضاهای مدرن درمانی و مراقبت‌های مداوم هستند را درکشور ارائه داد.

باز هم جای خالی یک برند ملی

به‌عبارتی آن دسته از بیمارانی که به دلیل کرونا درمان‌های خود را کنسل یه به تعویق انداخته‌اند گروه هدف مناسبی هستند برای مدیکال توریسم کشور تا برای جذب آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

پیش‌تر هم گفته بودیم که کرونا فرصتی که برای مدیکال توریسم ایجاد کرده بیشتر در حوزه مارکتینگ و بازارسازی است. یعنی ایران می‌تواند عقب‌ماندگی‌های خود در زمینه جذب بیماران را در این فرصت طلایی جبران کند. امری که جز با یک کمپین همه‌جانبه و ورود قدرتمند شرکت‌های تسهیلگر درمان در حوزه برندینگ ملی گردشگری سلامت ایران میسر نخواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.