چرا مهر طلایی JCI میتواند آینده یک کسبوکار درمانی را عوض کند؟
نقش محوری «کمیسیون مشترک اعتباربخشی سازمانهای مراقبت از سلامت» در گردشگری سلامت
تحریریه مدتورپرس| امروزه با تبدیل شدن گردشگری سلامت به یک صنعت بزرگ، مستقل و در حال رشد سریع، بسیاری ازبیمارستانها در سراسر دنیا در حال توسعه بخشهایIPD یا همان بخش بیماران بینالمللی خود هستند. البته نه به شکلی که در ایران مدنظر است بلکه به طور کلی در حال سرمایهگذاری روی جذب بیماران خارجی هستند.
در هر صنعت پررونقی سودجویان و کسانی که به دنبال ثروت سریع و یکشبه هستند نیز ورود خواهند کرد و گردشگری سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست. به شکل متقابل در گردشگری سلامت هم سازمانهای نظارتی و اعتباربخشی برای مقابله و تایید خدمات عرضهشده ایجاد شدهاند تا روی کیفیت خدمات درمانی نظارت بیشتری وجود داشته باشد.
با این که چند سازمان بینالمللی و جوایز مختلفی که به صورت سالانه به مراکز پزشکی برتر اهدا میشوند نقش بزرگی را در مشخص ساختن مراکز پزشکی برتر ایفا میکنند، هیچکدام از این نهادها قامت و اعتبار کمیسیون مشترک اعتباربخشی سازمانهای مراقبت از سلامت (Joint Commission International) یا همان JCI را ندارند.
جیسیآی یک کمیسیون غیرانتفاعی اعتباربخشی به سازمانهای درمانی دنیاست و در این زمینه بزرگترین و معتبرترین از نوع خود است، تا حدی که به نظر میآید نقش آنها در این زمینه تقریبا انحصاری است.
مهر طلایی این سازمان (JCI) معتبرترین نشانی است که یک مرکز درمانی فعال در گردشگری سلامت میتواند اخذ کند. در سالهای اخیر این مهر طلایی در بین گردشگران سلامت نیز معروفتر شده و بسیاری از گردشگران سلامت پیش از انتخاب مرکز درمانی مقصد به وجود این مهر تایید بر مرکز درمانی مورد نظر دقت میکنند.
نقش JCI در گردشگری سلامت روز به زور در حال پررنگتر شدن است تا جایی که امروزه این نقش به سطحی محوری رسیده است.
تاریخچه JCI
JCI در سال ۱۹۵۱ و در سطح ایالتی در ایلینوی شروع به کار کرد. پس از یک دهه موفقیت متداوم در زمینه اعتباربخشی به مراکز درمانی در این ایالت، در سال ۱۹۶۵ دولت فدرال آمریکا با این کمیسیون وارد همکاری شد و تعیین کرد که تمام مراکز درمانیای که خواستار همکاری با بیمه ملی درمانی آمریکا (Medicare) هستند باید توسط JCI اعتباربخشی شوند. نقشی که این کمیسیون تا سال ۲۰۱۰ در آن فعال بود.
در سال ۱۹۹۸ بخش بینالمللی JCI با هدف اعتباربخشی مراکز درمانی در خارج از مرزهای آمریکا شروع به کار کرد و امروزه در آسیا، خاورمیانه، اروپا و آمریکای لاتین فعالیت دارد. JCI امروزه در دبی، سنگاپور و ایالت متحده دفتر دارد.
بازبینی و بازرسی توسط JCI
پس از بازرسی دقیق موارد مورد نیاز برای اخذ مهر طلایی، مراکز درمانی برای سه سال و آزمایشگاهها برای دو سال مهر طلایی کمیسیون مشترک را دریافت میکنند و پس از این مدت باید دوباره بازرسی شوند.
بیشتر این بازرسیها پس از اعلام خبر بازرسی به مرکز درمانی در تاریخی تصادفی و بدون اطلاع قبلی صورت میگیرند.
استانداردهای مورد نیاز برای جلب مهر طلایی JCI
به گفته این کمیسیون هدف JCI «بهبود متداوم کیفیت خدمات پزشکی برای عموم» است. استانداردهایی که کمیسیون مشترک برا اعطای مهر طلایی خود میطلبد به طور فعال به روزرسانی میشوند.
مهر طلایی این سازمان (JCI) معتبرترین نشانی است که یک مرکز درمانی فعال در گردشگری سلامت میتواند اخذ کند. در سالهای اخیر این مهر طلایی در بین گردشگران سلامت نیز معروفتر شده و بسیاری از گردشگران سلامت پیش از انتخاب مرکز درمانی مقصد به وجود این مهر تایید بر مرکز درمانی مورد نظر دقت میکنند.
این اطلاعات به طور شفاف بر روی وبسایت این شرکت قرار میگیرند تا فرآیند اخذ آن را هم برای بیماران و هم برای فراهمکنندگان خدمات درمانی شفاف سازند.
به غیر از واضحات نیازها برای اخذ مهر طلایی مانند رعایت بهداشت تخصصی و کیفیت درمان، JCI به موارد زیر نیز توجهی خاص دارد:
۱- در ابتدا بیمارستان یا مرکز درمانی شما باید خارج از ایالات متحده قرار داشته باشد.
۲- انجام فعالیتهای تحقیقاتی پزشکی بتوسط مرکز درمانی یک امتیاز بزرگ محسوب میشود.
۳- مراکز درمانیای که به دنبال اخذ مهر طلایی هستند باید در طول ۳۶۵ روز سال به طور ۲۴ ساعته در دسترس باشند.
۴- همکاری با دانشکدههای پزشکی و فعالیت و کمک به سیستم آموزش پزشکی و نوآموزان این رشته الزامی است.
۵- بیمارستان باید توانایی جابهجایی بیمار و ناوگان آمبولانسهای مجهز داشته باشد.
۶- خدمات اورژانسی و درمانهای کلیدی در بیمارستان فراهم باشد.
هزینههای اخذ مهر طلایی JCI
پس از بازبینی و بازرسی دقیق مرکز درمانی نوبت به پرداخت هزینههای اخذ گواهی میرسد. هزینههای دقیق اخذ مهر طلایی JCI توسط رقم اذعان شده توسط کمیسیون مشترک منعکس نمیشوند. دلیل این امر عموما تغییراتی است که از طرف کمیسیون به بیمارستان ها برای اخذ گواهی محول میشود.
با این حال کمیسیون مشترک رقم سالانه ۴۶ هزار دلار را به طور «متوسط» برای هر بیمارستان در نظر گرفته است. این رقم شامل ۳۷ هزار دلار پایه برای اخذ گواهی و باقی آن نیز هزینههای متوسط برای اصلاحات موردنیاز بیمارستانها برای اخذ مهر طلایی است. به غیر از اینها هر بازرسی که سه سال یکبار تکرار میشود نیز ۱۸ هزار دلار هزینه دارد. یک مرکز درمانی احتمالا برای مخارج مشاوره و حقوقی باید بیشتر از این هم هزینه کند.
انتقادات از کمیسیون مشترک
در تحقیقی توسط دانشگاه هاروارد انتقادات زیادی به JCI وارد شده است. یکی از این انتقادات کوتاهی کمیسیون مشترک در بازپسگیری مهر طلایی خود از بیمارستانهایی است که از شرایط پس از دوره اول تایید سرپیچی میکنند.
در این مقاله نتیجهگیری شده که نهایتا تفاوت مابین مراکز تاییدشده توسط کمیسیون مشترک و مراکز تایید شده توسط دیگر سازمانهای اعتباربخشی برای بیماران ناچیز است.
کمیسیون مشترک رقم سالانه ۴۶ هزار دلار را به طور «متوسط» برای هر بیمارستان در نظر گرفته است. این رقم شامل ۳۷ هزار دلار پایه برای اخذ گواهی و باقی آن نیز هزینههای متوسط برای اصلاحات موردنیاز بیمارستانها برای اخذ مهر طلایی است. به غیر از اینها هر بازرسی که سه سال یکبار تکرار میشود نیز ۱۸ هزار دلار هزینه دارد.
درآمد کمیسیون مشترک و جایگاه آن در گردشگری سلامت
بر اساس آخرین آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۳، سود کمیسیون مشترک از اخذ هزینههای صدور مهر طلایی، بالغ بر ۱۴۷ میلیون دلار بوده است.
با وجود انتقادات فراوان و وجود شبهات در فعالیتهای کمیسیون مشترک، مهر طلایی این شرکت همچنان معتبرترین گواهی اعتباربخشی مراکز درمانی فعال در گردشگری سلامت است.
این مطالب را هم درباره اهمیت اعتباربخشی بیمارستانها بخوانید
- IPD ما، اعتباربخشی آنها
- اعتباربخشی و نقش آن در گردشگری سلامت
- با کسب اعتباربخشی بینالمللی به استقبال پساکرونا برویم
جلب گواهی JCI چالشی برای مراکز درمانی محسوب میشود و اخذ آن با توجه به پرستیژ، دشواری تایید و هزینههای بالا، اعتباری منحصربهفرد به مراکز درمانی میبخشد و میتواند آینده و پورتفلیوی یک مرکز درمانی را به شکلی ماندگار تغییر دهد.
Поиск в гугле