با برندسازی خدمات زیبایی سهممان را از ترکیه پس بگیریم (پاسخ به کمپین)
دکتر علی وفائی متخصص پوست و مو و مدیر کلینیک تخصصی پوست و مو سپهر
در سالهای اخیر و به دلیل تفاوت ارزش ریال با دلار جاذبههای پزشکی ایران برای خارجیها دوچندان شده است؛ زیرا اعمال تشخیصی، درمانی و روشهای جراحی بسیار گرانقیمت و پیچیده با هزینه حدود یک ششم جهان و یک چهارم قیمت منطقه و با کیفیت بسیار عالی و معمولا بالاتر از نرمال جهانی در ایران انجام میشود.جراحی زیبایی ایران در دنیا زبانزد است.
این ارزان بودن نه تنها برای طبابت و درمان، بلکه برای سایز هزینهها مانند رفتوآمد، هتلینگ، غذا، دارو، مراقبتهای پرستاری و سایر مسایل جنبی در ایران (نسبت به دنیا و کشورهای منطقه) بسیار پایینتر است.
برخی از درمانهای پزشکی که در بسیاری از کشورها ممنوع بوده و یا انجام آنها با محدودیتهای فراوانی مواجه است در ایران به سهولت قابل دسترسی هستند مانند درمانهای مرتبط با سلولهای بنیادی، حاملگیهای بدون استفاده از سلول پدر و مادر و بعضی از انواع پیوند اعضا.
پزشکی زیبایی ایران در همه زمینهها مانند جراحی پلاستیک، اعمال جراحی صورت، لیزر، کاشت موی طبیعی، تزریقات زیبایی (بوتاکس و ژل)، جراحیهای پوست و زیبایی، سوختگیها و اختلالات مادرزادی از کیفیت و کمیت قابل ملاحظهای برخوردار بوده و فاکتور قیمت (هم در زمینه طبابت و هم در مورد هزینههای غیرپزشکی) بر جذابیت آن برای بیماران خارجی خواهد افزود. اما عدم برندسازی و معرفی درست این خدمات در دنیا بهخصوص کشورهای بازار هدف، باعث حرکت گردشگران زیبایی به سمت کشور ترکیه شده است. کلینیکهای پوست، مو و زیبایی کشور باید بیش از گذشته و بهصورت ویژه به موضوع جذب بیماران خارجی بپردازند که لازمه آن اصلاح ساختارهای سازمانی، برندسازی خدمات و توسعه روابط بینالملل خواهد بود.
مطالب مرتبط:
- نامه به رئیس جمهور
- ترکیه در درمان رقیب ایران نیست
- بازاریابی هوشمند ابزار ماست
- ۴ رویکرد استراتژیک و ۷ اقدام عملیاتی برای گردشگری سلامت ایران
بدون شک برندسازی اینگونه خدمات در کنار ظرفیتهای بالقوه تخصصی حوزه زیبایی میتواند جایگاه ایران را در جذب بیماران خارجی بهویژه در رقابت با کشور ترکیه فراهم آورد.
شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن در سراسر جهان با وجود تبعات ناخوشایند آن، فرصتی مغتنم برای فعالان حوزه زیبایی بهشمار میرود.تا با نگاهی راهبردی، از آن بهرهبرداری کرده و خود را برای حضوری موثر و همه جانبه در بازارهای بینالمللی مهیا کنیم. رشد چشمگیر عملهای زیبایی در سایر کشورها چشماندازی روشن برای جذب بیماران خارجی فراهم میآورد که لازمه دستیابی به آن حضور و فعالیت متخصصان زیبایی ایران در عرصههای بینالمللی است.
در این راه حضور رسانه تاثیرگذار بسیار موثر است. رسانههای تخصصی حوزه گردشگری سلامت مانند مدتورپرس باید در این مسیر پیشگام بوده و فعالان این بخش را با تولید محتواهای تخصصی در همه بخشهای درمانی بهویژه حوزه زیبایی در جهتگیری هدفمند و سریع در زمینه برندسازی خدمات و فراهم ساختن زیرساختهای مناسب برای پذیرش بیماران بینالملل یاری کنند.