نقش شرکت‌های بیمه در توسعه گردشگری پزشکی

به واسطه در دسترس بودن خدمات بهداشتی جایگزین و با کیفیت در خارج از کشور آن هم با نرخ‌های مقرون به صرفه و بسیار رقابتی، تقاضای رو به رشدی برای دریافت خدمات پزشکی در فراسوی مرزها به وجود آمده است. در این میان کارفرمایان و نیز بیمه‌گذاران از این موقعیت برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بهره می‌برند. به عبارت دیگر، این روزها نقش شرکت‌ های بیمه در توسعه گردشگری پزشکی ، بسیار حیاتی است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، گشتن به دنبال خدمات پزشکی در خارج از دنبال کردن همان خدمات در کشور مبدا، خیلی اوقات بسیار مقرون به صرفه‌تر در می‌آید. این حساب و کتاب حتی پس از درنظر گرفتن متغیرهایی نظیر هزینه سفر، اقامت و روزهای مرخصی بدون حقوق باز هم برای بیماران با پس انداز مقدار بیشتری پول همراه خواهد بود. همین موضوع، دلیل هجوم آمریکایی‌ها به دیگر کشورها نظیر سنگاپور، تایلند و ترکیه را توجیه می‌کند.

مسافرت پزشکی که پیش از این در قلمرو بیماران بدون بیمه یا محروم از بیمه بود اکنون در اختیار شرکت‌های یپشگام بیمه نظیر Aetna و CIGNA است.

شرکت‌های بیمه سلامت در سراسر جهان می‌کوشند با پوشش فرا مرزی و بین‌المللی پزشکی، در صنعت توریسم درمانی نیز نقش پررنگی داشته باشند. ایده چنین طرح‌هایی این است که اشخاص بیمه شده می‌توانند برای دریافت خدمات خاص پزشکی در کلینیکی که طبق سیاست‌های بیمه تعریف شده است به کشور دیگری بروند. آنها می‌توانند هزینه‌های پزشکی خود را به طور کامل یا قسمتی از آن را توسط تامین‌کنندگان بیمه دریافت کنند. چنین برنامه‌هایی به بیمار اعتماد لازم در مورد کیفیت مراقبت در کشور مقصد را هدیه می‌دهد.

شرکت‌های بیمه از سهمی از پس انداز اساسی که از چنین برنامه‌هایی حاصل می‌شود استفاده می‌کنند تا دست به تهیه مشوق‌هایی برای بیمارانی بزنند که آرزو دارند برای درمان به خارج بروند. برخی از این مشوق‌ها عبارتند از ویو کردن هزینه‌های همراه با مالیات سلامتی و پوشش هزینه‌های سفر برای بیمار و یک شرکت مسافرتی. بخش اعظم این سیاست‌های بیمه در راستای همکاری با پزشکان بخش‌های دیگر جهان آغاز شده است.

کارفرمایان از این روند متدوال بیرون گذاشته نمی شوند به طوری که چندین شرکت از نوع Fortune 500 برای کاهش دادن هزینه‌های خدمات درمانی کارمندان، دست به برون سپاری عمل‌های پزشکی به مراکز و بیمارستان‌های خارجی می‌زنند.

یکی از فاکتورهای عمده که در این تغییر پارادایم دخیل است تعداد رو به فزون تسهیلات پزشکی در جنوب شرق آسیا است که با استانداردهای پزشکی کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا و کانادا همسو است.

سیاست‌های استاندارد ارائه شده از سوی شرکت‌های گردشگری پزشکی عموماً این موارد را پوشش می‌دهد: عوارض مراقبت سلامت، حمل بیمار با آمبولانس، لغو سفر، بیماری‌های بحرانی و جراحاتی که ممکن است در طول سفر برای بیمار و شرکت مسافرتی ایجاد شود.

چهار شرکت بزرگ بیمه در آمریکا درحال حاضر نیز برای گسترش پوشش خود در سطح برنامه‌های بین‌المللی بر اساس مقرون به صرفه‌بودن خدمات پزشکی در کشورهای خارجی دست به اقداماتی زده اند. آنها عبارتند از: Aetna، UnitedHealth، WellPoint و Humana.

با بیش از ۱۴ میلیون بیمار که سالانه برای دریافت خدمات درمانی مسافرت می‌کنند، گردشگری پزشکی همچنان به عنوان یک صنعت رو رشد در نظر گرفته می‌شود. با این وجود همانطور که پیشرفت‌های فناورانه و نیز همکاری و مشارکت بهتر از سوی شرکت‌های بیمه در مراقبت سلامت جهانی به کار خود ادامه دهد، گردشگری پزشکی برای رسیدن به جایگاه یک صنعت بدون مرز رشد خواهد یافت.

 

ترجمه: تمنا منصوری

نظرات بسته شده است.