بازیگران مختلف برندینگ گردشگری سلامت
بیمارستان و شرکت تسهیلگر و واسطهها چطور میتوانند به تقویت برند درمانی یک کشور کمک کنند؟
امین بادامچیزاده، فعال گردشگری سلامت| هنگامی که از برندینگ صحبت میکنیم، یکی از اولین چیزهایی که در ذهنمان مجسم میشود، رابطهای احساسی میان یک فرد یا یک بنگاه اقتصادی با مشتریانش است. اما برندینگ تنها در این رابطه احساسی خلاصه نمیشود و عوامل بسیاری دیگر همچون رابطهای عاشقانه قوی و حقیقی نیز به هم کمک میکنند تا پیوندی با اصالت و درست میان مشتری و بنگاه اقتصادی شکل گیرد.
مواردی همچون رنگ سازمانی، لوگو، طرح و مدارک و نمادها، هدف، پیام برند، نحوه تعامل با مشتری، و… .
بعد از مطالعه این متن برخی از دوستانم در حوزه درمان ممکن است به دفاع از خود یا سازمانشان در برابر یک یا چند مورد از نیازهای ذکرشده برای برندینگ بیمارستانی بپردازند. اما دوستانه به آنها متذکر میشوم که در واقع آنها دارند به دفاع در برابر برندینگ خود و یا مجموعه درمانیشان در داخل کشور میپردازند ونه نقشی که در حوزه برندینگ گردشگری سلامت دارند!
برندینگ گردشگری سلامت، فراتر از درمان
وقتی صحبت از نقش مراکز درمانی در برندینگ گردشگری سلامت میشود، انتظارات باید فراتر از مراکز درمانی باشد. شبیه این است که در ساخت یک سریال خوب و باکیفیت تنها از بازیگران انتظار داشته باشیم. این در حالی است که عوامل متعددی از کارگردان و تصویربردار گرفته تا نیروی تدارکات و خدماتی به نحوی در ساخت خوب و اتمام سریال طبق برنامه زمانبندی نقش دارند.
در بحث برندینگ گردشگری سلامت نیز اینگونه است. برند ما، هویت ما و اعتبار ماست و این اعتبار با خدماتی که ارایه میکنیم معنا مییابند. خدمات در گردشگری سلامت محدود به درمان و یا مرکز درمانی نیست بلکه بازیگران دیگر هم باید به خوبی نقش خود را ایفا کنند تا خدماتمان کامل و به یادماندنی شود.
از درمان و لجستیک و صدور ویزا گرفته تا فالوآپ بعد از درمان و… . برخی موارد هم در تمام بخشها مشترک هست. مانند نوع رفتار با مشتری یا اعلام نرخ تقریبی یک رویه درمانی قبل از سفر به بیمار!
وقتی صحبت از نقش مراکز درمانی در برندینگ گردشگری سلامت میشود، انتظارات باید فراتر از مراکز درمانی باشد. شبیه این است که در ساخت یک سریال خوب و باکیفیت تنها از بازیگران انتظار داشته باشیم. این در حالی است که عوامل متعددی از کارگردان و تصویربردار گرفته تا نیروی تدارکات و خدماتی به نحوی در ساخت خوب و اتمام سریال طبق برنامه زمانبندی نقش دارند.
همکاری متقابل بیمارستانها و شرکتهای تسهیلگر
تا اینجای کار به این موضوع پرداختیم که برندینگ و خلق ارزش برای مشتری چیزی نیست که تنها از یک مرکز و یا گروهی خاص انتظار داشته باشیم. اما سوال مهمتر این است که تعامل و هماهنگی و همکاری بین بازیگران این صنعت به چه شکلی باید باشد؟
بهتر است پاسخ این سوال را با یادآوری نیاز به درک متقابل شروع کنیم. هر بیمارستان و مرکز درمانی با چندین شرکت تسهیلگر و هر شرکت نیز با چندین بیمارستان و مرکز درمانی کار میکنند. هر یک از این بازیگران باید خود را به عنوان یک بنگاه اقتصادی بپذیرند که مستلزم داشتن استراتژیهای خاصی برای مجموعههایشان در راستای خدماتدهی به قصد کسب درآمد است.
در حقیقت همه بیمارستانها و مراکز درمانی و شرکتهای تسهیلگر چنین هدفی دارند. درک این اشتراکات و تفاوتها سبب خلق استراتژی نزدیک به هم خواهد شد که اساس و پایه بحث برندینگ نیز محسوب میشود. نتیجه رعایت و توجه به چنین اصلی این خواهد بود که مشتری با دو برند با سبک عمل و طرز تفکر متفاوت روبرو نخواهد بود.
اگر بخواهیم ارکان و اجزای برندینگ خدمات گردشگری سلامت را دستهبندی کنیم، درست است که بخش اصلی اصلی و حساس کار بر عهده مرکز درمانی است، با این حال قسمت عمده ارایه خدمات بر عهده شرکت تسهیلگر است و بیشتر وزن خلق زنجیره ارزش بر دوش این شرکتهاست.
همانطور که شرکت برای تکمیل زنجیره به بیمارستان نیاز دارد، مرکز درمانی نیز برای ارایه خدمات بیشتر در واحد زمانی به صورت رسمی به شرکت وابسته است. بنابراین توصیه میشود بیمارستان ها و مراکز درمانی در برندینگ گردشگری سلامت تمرکز اصلی خود را بر ارایه خدمات مطلوب و بهبود یافته به بیمار بگذارند و این قسمت از پازل برندینگ را کامل کنند و پس از آن بقیه قسمتها را به واحدهای دیگری همچون شرکتهای تسهیلگر و در آیندهای نه چندان دور به مدیکال مارکترهای مستقر در بیمارستانها بسپارند وخودشان بر این قبیل فرآیندها نظارت کنند.
از طرفی دیگر نیز لازم است شرکتهای تسهیلگر به وظایف خود در حوزه برندینگ واقف باشند که در آینده به نقش و نحوه عملکردشان درباب این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.
واسطهها در برندینگ گردشگری سلامت فراموش نشود
واقعیت این است که در هیچ کسبوکار و بیزنسی نمیتوان نقش دلالها و واسطهها را نادیده انگاشت. از فوتبال و رستورانداری گرفته تا برندینگ گردشگری سلامت واسطهها نقش تاثیرگذاری دارند.
در این میان بیمارستانهایی هم هستند که تصمیم به ارایه جامع خدمات میگیرند و بخش اعظمی از فرآیندهایی را که باید شرکتهای تسهیل گر انجام دهند، خودشان انجام میدهند. در این شرایط نقش بیمارستان در برندینگ گردشگری سلامت تنها تمرکز در ارایه خدمات درمانی نیست بلکه به نیازهای دیگری نیز باید پرداخته شود. مواردی همچون حضور پررنگ و مهندسیشده در شبکههای اجتماعی و جستوجوهای اینترنتی کشور هدف، استقرار نمایندگی در بازارهای آفلاین کشور هدف، داشتن مترجم در مرکز درمانی و…
شاید مطالب زیر هم برای شما مفید باشد:
این سطح از عملکرد به بیمارستانهای زنجیرهای و مجتمعهای بیمارستانی که سیستم خدماتدهی و برندینگ مهندسیشده دارند، توصیه میشود که با این وجود باز هم از واسطهها و شرکتها کمک خواهند گرفت و نمیتوان نقش آنها را نادیده گرفت.
به طور قطع با تمرکز کردن هر یک از بازیگران به تخصص اصلیشان در زنجیره برندینگ گردشگری پزشکی شاهد رشد روز افزون مراکز درمانی و شرکتهای ایرانی این صنعت خواهیم بود. اگر چنین شود ایران به یکی از نخستین مقاصد برای دریافت مشاوره و استفاده از خدمات درمانی به ذهن گردشگران سلامت خواهد رسید.
اگر بخواهیم ارکان و اجزای برندینگ خدمات گردشگری سلامت را دستهبندی کنیم، درست است که بخش اصلی اصلی و حساس کار بر عهده مرکز درمانی است، با این حال قسمت عمده ارایه خدمات بر عهده شرکت تسهیلگر است و بیشتر وزن خلق زنجیره ارزش بر دوش این شرکتهاست.