رویدادی برای تقویت منافع مشترک کشورهای عضو اکو
دکتر محمد جهانگیری، رییس انجمن خدمات بینالمللی سلامت ایران از تلاش برای رشد متوازن کشورهای عضو اکو در صنعت گردشگری سلامت میگوید
تلاش برای رشد متوازن کشورهای عضو اکو در صنعت گردشگری سلامت، مبتنی بر بازی برد-برد است. این را دکتر محمد جهانگیری، رییس انجمن خدمات بینالمللی سلامت ایران میگوید. ایران در این راه از سنگ تمام گذاشتن برای جلسات B2B برای آشنایی و مذاکره و قرارداد، تلاش برای جذب سرمایهگذاران کشورهای علاقهمند به این رویداد، استفاده از فناوریهای نوین، برگزاری کارگاههای آموزشی و تبلیغات وسیع برای این رویداد فروگذار نکرده است. جهانگیری میگوید انتخاب اردبیل برای میزبانی این رویداد انتخابی هوشمندانه برای معرفی ظرفیتهای سلامت و درمان این استان است. دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در روزهای ۲۸ تا ۳۰ خرداد برگزار میشود.
آقای دکتر کمی درباره ابعاد و اهمیت دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو توضیح دهید.
کشورهای عضو اکو، کشورهای همجوار ما هستند و ما دارای تعهدات مشترک در حوزه توسعه هستیم و باید بتوانیم اقدامات مشترکی در عرصه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم. یکی از موضوعات مهم در میان این کشورها، موضوع انسان سالم و توسعه پایدار است. از طرف دیگر کشورهای عضو اکو نیازمند توسعه متوازن هستند. بر این اساس ما باید خدمات سلامت را در ابعاد مختلف آن در کشورهای اکو به اشتراک بگذاریم، نیازها و تواناییها را شناسایی کنیم و بر اساس یک برنامهریزی منسجم در این مجموعه کشورها، از ظرفیتهای یکدیگر برای رفع نیازهای موجود کشورهای اکو استفاده کنیم. بسیاری از کشورهای عضو اکو نیازمند دریافت خدمات سلامت هستند و از طرفی همین کشورها در ارائه برخی خدمات در منطقه سرآمد هستند. پس ما باید نیازها و تواناییهایمان را به اشتراک بگذاریم. بنابراین یک هدف این رویداد، شناسایی تواناییها و نیازها است تا بر اساس آن برای بهرهوری بهتر در این حوزه برنامهریزی کنیم. در راستای این هدف نیاز است که چنین رویدادهایی به صورت دورهای برگزار شود. این دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو است که با محوریت اتاق اکو در اردبیل برگزار خواهد شد. مراودات اقتصادی در بخش خصوصی اصولا با اتاقهای کشورها انجام میشود. در اینجا اتاق اکو نقش محوری در مبادلات اقتصادی و برنامهریزیهای کشورهای عضو اکو دارد.
ما میدانیم که خدمات سلامت داخل کشورها غالبا دولتی است. ولی ارائه خدمات سلامت به کشورهای دیگر قطعا باید توسط بخش خصوصی انجام شود. زیرا هر کشور فرانشیز، سوبسید و سرمایه را برای مردم کشور خود مصرف میکند. ظرفیتهای بخش خصوصی در کشورها مشخص است و همکاری از طریق اتاقها و با نظارت و مشارکت نهادهای دولتی مانند وزارت بهداشت یا نهاد مسئول هر کشور انجام میشود. این برنامهریزی به صورت منسجم درحال انجام است تا نخست در حوزه ارائه خدمات بهینه، دوم در حوزه اعتباربخشی و اعتلای خدمات و سوم در حوزه بیمه خدمات سلامت داشته باشیم. باید در صنعت بیمه هم خدمات فعالی برای گردشگران سلامت کشورهای عضو اکو ایجاد کنیم و توسعه دهیم. نهایتا اینکه با استارتاپهای کشورمان و با استفاده از فناوری اطلاعات و ارائه خدمات از راه دور این صنعت را بهبود بخشیم. این مواردی است که ما در این کنفرانس به دنبال آن هستیم و امیدواریم که با نشستهای B2B میان شرکتهای ارائهدهنده خدمات و کشورهای مختلف حاضر در رویداد، تفاهم، هماهنگی و همآوایی ایجاد کنیم تا با هم همکاری موثری داشته باشند.
پس در این کنفرانس نه تنها منافع ایران از گردشگری سلامت، که منافع مشترک کشورهای عضو اکو دنبال میشود تا این منطقه از دید خدمات بینالمللی درمانی با هم رشد کنند.
بله قطعا همینطور است. در حوزه سلامت اگر کشوری بخواهد تنها به منافع خود فکر کند، موفق نخواهد بود. باید منافع مشترک دنبال شود تا موفقیت دو سر برد به دست آید. به همین دلیل در حوزه سلامت فرهنگ فاخری وجود دارد که باید بهترین و مناسبترین خدمات را ارائه دهیم و به دیگران کمک کنیم تا خدمات خود را ارتقا دهند. تفکرات نادرستی که در برخی از بیزینسهای دیگر وجود دارد، اگر به حوزه سلامت وارد شود، مخرب خواهد بود. ما باید با همآوایی میان کشورها از رسوخ روشهای مخرب پیشگیری کنیم. ضمن اینکه یک بیزینس پاک و صادقانه خواهیم داشت و علاوه بر اینکه همه به منافع مشترک فکر میکنند، ذینفعان عام آن ملتها هستند و سلامت آنها محور است.
ما ظرفیتهای خوبی در حوزه آموزش، تجهیزات پزشکی، دارو، خدمات و خدمات از راه دور داریم که باید این ظرفیتها را به اشتراک بگذاریم تا این خدمات در منطقه توسعه پیدا کند. ضمن اینکه هم نیازهای خودمان را در منطقه رفع کنیم و هم گردش اقتصادی این حوزه به کشورها بهویژه کشور خودمان منفعت میرساند و فعالان بر این اساس برنامهریزی میکنند. این صنعتی است که اشتغالزایی، درآمدزایی و سلامت دارد. کمتر صنعتی پیدا میشود که این همه مواهب در آن باشد. ضمنا خود گردشگری تبادل فرهنگی و نزدیک شدن کشورها را در پی دارد.
به نشستهای B2B و اهمیت آن اشاره کردید. این نشستها قرار است میان نمایندگان کشورهای اکو برای اهدافی که اشاره کردید، برگزار شود یا میان فعالان کشور، استارتاپها، مراکز درمانی و نهادهای مسئول هم برگزار خواهد شد؟
این جلسات در سطوح مختلف برگزار میشوند. علاوه بر گفتوگو، مذاکره و آشنایی با نمایندگان کشورهای عضو اکو، فعالان داخل کشور با هم این جلسات را خواهند داشت. مثلا شرکتهای تسهیلگر و بیمارستانها، میتوانند با هم مذاکره کنند و به عقد قرارداد برسند. یا بیمارستان با بیمارستان برای اشتراک خدمات و توانمندیهای خود به تفاهماتی برسند. ما در این رویداد در کنار خدمات پزشکی، خدمات سلامت را پیگیری میکنیم تا به برنامهای برای ارتقای خدمات سلامت در کشورهای عضو اکو برسیم. میانگین سنی این کشورها درحال بالا رفتن است و باید برای سالمندان خدمات مفرح و باکیفیت داشته باشیم. این افراد نیازمند مراکزی با آرامش کافی، محیط زیبا، آبوهوای پاک، تغذیه سالم و خدمات سلامت مناسب هستند. ما میتوانیم این خدمات را در کشورهای عضو اکو به اشتراک بگذاریم و با کسانی که در زمینه تندرستی و سلامت مانند آبهای درمانی و شهرکهای سلامت سرمایهگذاری کردند، همکاری کنیم.
چرا اردبیل را برای این رویداد انتخاب کردید؟
این انتخاب چند دلیل دارد. استان اردبیل از نظر موقعیت جغرافیایی دسترسی خوبی به کشورهای عضو اکو دارد. سرزمینی است که از نظر زیبایی و طبیعت ظرفیتهای بسیار خوبی دارد و میتواند برای حوزه سلامت و تندرستی سرامد باشد. آبهای گرم متنوع، آبوهوای متنوع، کوهستانی بودن، منابع غذایی غنی، پرورش عسل، تنوع گیاهی و غیره ظرفیتهای باارزش این استان هستند. شهرستانهایی مانند مشکینشهر هم آبوهوای خوب و طبیعت زیبا دارند. ما قهرمانان زیادی از این خطه داشتیم و قطعا سرزمین خوبشان در این موضوع اثر دارد. برای توسعه این استان غنی از طبیعت، باید علاوه بر معرفی آن، ظرفیتهای دیگر استان شناسایی و توجه سرمایهگذاران به آن جلب شود. به همین دلایل دومین رویداد گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو با سرمایهگذاری اتاق اردبیل، حمایت بسیار موثر استاندار اردبیل و تمام دستگاههای این استان برگزار میشود تا کشورهای عضو اکو هم متوجه این ظرفیتها باشند. من در همین جا از مهندس بهنامجو استاندار محترم اردبیل و جناب آقای پیرموذن رییس اتاق اردبیل که ریسک این کار را پذیرفتند و با در گرو گذاشتن سرمایه، از این رویداد حمایت کردند، تشکر میکنم.
محورها و موضوعات کنفرانس اعلام شده است ولی موضوع و تم اصلی این کنفرانس چیست؟
تمهای اصلی مشارکت مفاهیم در عرصه ارائهدهندگان خدمات است. موضوعات کلاسترها، فرهنگ، تندرستی، خدمات پزشکی و موضوعاتی مانند برندینگ و مارکتینگ مهم هستند. یکی از موضوعاتی که بطور جدی دنبال میکنیم این است که استارتاپها و فناوریهای نوین این عرصه بتوانند در این رویداد حرکتی رو به جلو داشته باشند. فرهنگ مشارکت در این صنعت را افزایش دهیم، جذب سرمایه به این حوزه را تسهیل کنیم و از همه مهمتر مراودات B2B را میان ارائهدهندگان خدمات افزایش دهیم.
هر آنچه که میخواهید از رویداد اکو بدانید
کسانی که میتوانند به عنوان سرمایهگذار به این صنعت وارد شوند، دعوت شدهاند؟ فکر میکنید چه نهادها یا اشخاصی بیشتر به این بخش از صنعت ورود کنند؟
ما به همه کسانی که در کشورهای عضو اکو و سایر کشورها میتوانند به عنوان سرمایهگذار در این حوزه نقش داشته باشند، اطلاعرسانی کردیم. تعدادی از آنها استقبال کردند و امیدواریم در این فرصت باقی مانده استقبال بهتری شود. بسیاری از آنها ممکن است در مرحله نخست برای مطالعه، آشنایی و شناخت ظرفیتها در این رویداد شرکت کنند که همین هم فرصت مغتنمی است. این سرمایهگذاران میتوانند ویسیها باشند که بیشتر در حوزه استارتاپی وارد میشوند. دیگری بانکها و موسسات مالی و اعتباری هستند که برخی از آنها از این حوزه استقبال کردهاند. اشخاص و شرکتهای توسعهدهنده و سرمایهگذار و برخی در قالب اتحادیه نیز به این صنعت علاقه نشان دادهاند.
شاخه گردشگری سلامت در اتاق اکو چه زمانی تشکیل شده و چه کارهایی میکند؟
خود اتاق اکو که سالهاست در اتاق ایران فعالیت میکند و مدیرکل آن آقای دکتر کرباسی هستند. صنعت گردشگری سلامت در برنامهها و فعالیتهای اکو و دبیرخانه اکو ثبت شده است. برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در این اتاق مصوب شده است. اتاق اکو متشکل از همه اتاقهای ۱۰ کشور عضو اکو است. نخستین کنفرانس در رامسر برگزار شده بود و دومین کنفرانس قرار بود در پاکستان برگزار شود که مصوب شد دوباره در ایران برگزار شود و اردبیل برای این کار انتخاب شد. انجمن خدمات بینالمللی سلامت هم در اتاق ایران به عنوان یک تشکل اقتصادی و ملی ثبت شده و بازوی اجرایی شورای راهبری گردشگری سلامت است.
در نهایت انتظار شما از این رویداد چیست و فکر میکنید دستاورد واقعی آن چه خواهد بود؟
همانطور که گفتم این ایونت از ایونتهای بزرگ و مهم کشور ما است که با محوریت اتاق اکو و اکو رقم میخورد. بجز کشورهای عضو اکو، نمایندگانی از چندین کشور دیگر در این رویداد حضور دارند. فعالان گردشگری سلامت از کشورهای افریقا و اروپا درخواست کردند که در رویداد شرکت کنند و ما استقبال کردیم. برای ما مهم است که میان ارائه دهندگان خدمات تعامل به وجود آوریم و با نشستهای B2B به یک کار تیمی خوب در حوزه خدمات سلامت در میان کشورهای عضو و کشورهای همجوار آنان برسیم و شاهد رونق گردشگری سلامت در کشورهای اکو باشیم. ما ظرفیتهای خوبی در حوزه آموزش، تجهیزات پزشکی، دارو، خدمات و خدمات از راه دور داریم که باید این ظرفیتها را به اشتراک بگذاریم تا این خدمات در منطقه توسعه پیدا کند. ضمن اینکه هم نیازهای خودمان را در منطقه رفع کنیم و هم گردش اقتصادی این حوزه به کشورها بهویژه کشور خودمان منفعت میرساند و فعالان بر این اساس برنامهریزی میکنند. این صنعتی است که اشتغالزایی، درآمدزایی و سلامت دارد. کمتر صنعتی پیدا میشود که این همه مواهب در آن باشد. ضمنا خود گردشگری تبادل فرهنگی و نزدیک شدن کشورها را در پی دارد.
مطالب مرتبط:
رویداد گردشگری سلامت اکو اگر به درستی مدیریت شود می تواند یک دستاورد بزرگ برای مدیکال توریسم ایران باشد. امیدوار پزشکان و بیمارستان ها و شرکت ها بتوانند هم افزایی خوبی در این نمایشگاه داشته باشند
چرا درباره مشکلات فعلی ویزای شرکت های تسهیل گر گردشگری سلامت از ایشان سوالی پریسیده نشده
این گفتوگو تنها درباره اکو بود. درخصوص ویزا گزارش مفصلی تهیه شده است که میتوانید در اینجا مطالعه کنید.