با قیمت فعلی دلار، فرصت حضور در گردشگری سلامت مانند سال 97 درخشان است
پنل «جذب سرمایه و شتابدهی کسبوکارهای حوزه سلامت و گردشگری» با حضور دکتر بهروز حاجیان تهرانی،علی کشفی، هادی شجاری و دکتر امیرحسین کارآگاه برگزار شد
پنل «جذب سرمایه و شتابدهی کسبوکارهای حوزه سلامت و گردشگری» به عنوان یکی از بخشهای اصلی ششیمن همایش بزرگ گردشگری سلامت (MTT6th) توسط مدتورپرس و در تاریخ پنجم اسفندماه ۱۴۰۱ و با حضور جمعی از فعالان و کسبوکارهای پیشرو حوزهی گردشگری و سلامت در سالن همایشهای بینالمللی بیمارستان پیامبران برگزار شد. در این پنل تخصصی، دکتر بهروز حاجیان تهرانی، مدیرعامل پیشتاز طب و شتابدهنده سیناپس و زینو، امیرحسین کارآگاه، مدیرعامل شرکت پرسیسژن، شتابدهنده و مرکز رشد در حوزه تولید داروهای هایتک و علی کشفی همبنیانگذار فلایتیو و هادی شجاری مدیرعامل ارزیشو و از اعضای هیئت مدیره آریامدتور برگزار شد.
پنل جذب سرمایه و شتابدهی کسب و کارهای حوزه سلامت و گردشگری، که هدایت آن توسط هادی شجاری انجام میشد با طرح این پرسش از سخنرانها در خصوص تجربه و فعالیت اخیرشان در حوزهی گردشگری آغاز شد.
علی کشفی از راهاندازی «فلایتیو ایکس» به عنوان جدیدترین بخش فلایتیو خبر داد و گفت: «فلایتیو ایکس با هدف کمک به استارتاپهای نوآور گردشگری در قالب سرمایهگذاری راهاندازی شدهاست و تمرکز ما این است که به استارتاپهای فعال گردشگری برای رشد در حوزه بینالمللی یاری برسانیم.»
کشفی در ادامه با عنوان کردن این موضوع که در تاریخ زمین موجوداتی زنده ماندهاند که بیشترین انعطاف را داشتهاند به اهمیت انعطافپذیری کسبوکارهای فعال در گردشگری در شرایط بحرانی فعلی پرداخت.
وی افزود: «خدمتی که کرونا به نیروهای انسانی کرد این بود که فرهنگ دورکاری و انعطاف کاری را جا انداخت و این فرصت خوبی است که تیم و ساختار شرکت در ایران باشد و شما با یک ساختار حقوقی ساده به خارج از ایران بروید در حالیکه کسب و کار خود را نیز در ایران حفظ کردهاید. ظرفیتهای کار استارتاپی در منطقه بسیار بالاست و میتوان از این فرصت استفاده کرد.»
علی کشفی در ادامه به فقدان ادبیات کافی در موضوع کار بینالمللی در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلاتی که به نظر میرسد وجود دارد این است که به دلیل آنکه سالها درها بسته بوده باید ادبیات کار با جهان را یاد بگیریم چرا که کار کردن در منطقه با منطقه با یکدیگر متفاوت است. کشورهای حوزه خلیج فارس سبک شان انگلیسی و آمریکایی است و در اروپا و کانادا و انگلیس نیز تفاوتهایی وجود دارد ولی میشود حتی با یک کولهپشتی به کشوری که مدنظر است سفر کرد و برای مدتی محیط آن کشور و قوانین و دستورالعملها و موانع را تجربه کرد و برآورد کرد که آیا میتوان آن محصول، خدمت و سرویس را در آن بازار ارائه داد یا خیر.»
علی کشفی از راهاندازی «فلایتیو ایکس» به عنوان جدیدترین بخش فلایتیو خبر داد و گفت: «فلایتیو ایکس با هدف کمک به استارتاپهای نوآور گردشگری در قالب سرمایهگذاری راهاندازی شدهاست و تمرکز ما این است که به استارتاپهای فعال گردشگری برای رشد در حوزه بینالمللی یاری برسانیم.»
کشفی همچنین در مورد موضوعات بازدارنده برای سرمایهگذار خارجی در حوزه گردشگری گفت: «معمولا کشورهای خارجی بر روی سرمایهگذاریهای خارجی ریسک نمیکنند و مدت زیادی طول میکشد تا پذیرنده باشد و حتی در آنجا بحث رگولاتور بازدارنده نیست بلکه فرهنگ غالبی که نسبت به اغلب برندهای ایرانی وجود دارد، این بازدارندگی را ایجاد کردهاست.»
وی افزود: «اغلب شرکتهای اروپایی خیلی سخت اعتماد میکنند اما وقتی این اعتماد شکل بگیرد و احساس کنند از لحاظ کیفیت می تواند برایش به صرفه است موانع را از جلوی پای سرمایه گذار خارجی برمیدارد و همه جوره شرایط را تسهیل میکند.»
حاجیانتهرانی مدیرعامل پیشتازطب: «به نظر من سرمایهگذاران باید در کشورهای پذیرنده حضور یافته و ببینند بر اساس دانش و تجربه خود چه سرویسی را میتوانند فراهم کنند. اتفاقا ایرانیها این کار را خیلی خوب انجام میدهند زیرا در ایران سختیهای زیادی کشیدهاند و فولاد آب دیده شدهاند. به عنوان مثال، برای اخذ یک مجوز در اسپانیا یا آمریکا تصور میشود قوانین سختگیرانهای وجود دارد در حالیکه یک ایرانی به راحتی میتواند مجوزها را اخذ کند زیرا قبلا با پیچیدگیهای قوانین ایران برخورد کردهاست.»
پس از آن، دکتر حاجیانتهرانی در خصوص وضعیت امروز گردشگری سلامت گفت: «به نظر میرسد با بیارزش شدن پول ایران، برای گردشگر خارجی در حوزه گردشگری سلامت، مزیت رقابتی ایجاد شدهاست، در حالیکه وقتی گردشگر بخواهد وارد ایران شود با موانعی مواجه میشود که این موانع، تمایل او را برای ورود به ایران کم میکند.»
مدیرعامل پیشتازطب همچنین با اشاره بر اینکه چون انسان ایرانی امروز در معرض اطلاعات و تکنولوژی قرار دارد پس تردیدی وجود ندارد که در کشور ما همچنان موقعیت کار وجود دارد گفت: «خود ما در مجموعه پیشتازطب تمرکز ما بیشتر بر روی پیشبینی و پیشگیری از بیماریهاست و فرض بر این است که آدمها می توانند سلامتی خود را با ابزارها و پلتفرمهایی که وجود دارند و به تازگی وارد حوزه سلامت شده، مدیریت کنند.»
حاجیانتهرانی در خصوص حضور سرمایهگذاران ایرانی حوزه سلامت در کشورهای خارجی افزود: «به نظر من سرمایهگذاران باید در کشورهای پذیرنده حضور یافته و ببینند بر اساس دانش و تجربه خود چه سرویسی را میتوانند فراهم کنند. اتفاقا ایرانیها این کار را خیلی خوب انجام میدهند زیرا در ایران سختیهای زیادی کشیدهاند و فولاد آب دیده شدهاند. به عنوان مثال، برای اخذ یک مجوز در اسپانیا یا آمریکا تصور میشود قوانین سختگیرانهای وجود دارد در حالیکه یک ایرانی به راحتی میتواند مجوزها را اخذ کند زیرا قبلا با پیچیدگیهای قوانین ایران برخورد کردهاست.»
امیرحسین کارآگاه مدیرعامل پرسیسژن: «پاندمی کرونا سبب شد ما بتوانیم عیار صنعت سلامت و داروی خود را بسنجیم و متوجه شدیم درمان دارویی هر بیماری که در دنیا مطرح شده ظرف یک یا دو ماه در ایران ساخته شده و به تولید انبوه خواهد رسید و حتی به کشورهای دیگر نیز صادر میشود. همینجا بایستی این خبر خوب را بدهم که ایران علاوه بر رفع نیاز داخلی، اکنون صادرکننده دانش فنی در حوزه داروهای هایتک به خارج از کشور است.»
سخنران دیگر پنل دکتر امیرحسین کارآگاه بود که وی نیز با انتقاد از اینکه امروزه مدیران کسبوکارهای فعال به جای پرداختن به راهحلهای کلیدی در زمینهی رفع موانع گردشگری سلامت بیشتر غر میزنند گفت: «به نظر من ما به عنوان بنیانگذار و راهبر یک مجموعه نباید فقط غر بزنیم و باید بحثهای کابردی را به عرصههای عمومی بکشانیم. چراکه ما وظیفه داریم انرژی را پمپاژ کنیم و انتشار ناامیدی کمکی به حل مشکلات کشور نمیکند. البته میتوان از وضع موجود شکایت داشت اما باید دید این وضعیت قابل حل شدن است یا محدود به لفظ و آیا میتوان برای حل آن راهی پیدا کرد؟»
وی افزود: «استارتاپهای بزرگی مانند دیجیکالا، اسنپ، تپسی و فلایتیو و .. در همین شرایط بیثباتی که اکنون درباره آن صحبت میکنیم شکل گرفتهاند بنابراین نباید ناامید بود و ناامیدی را در سطح جامعه پمپاژ کرد.»
کارآگاه در ادامه در خصوص نقاط مثبت در حوزه داروهای «هایتک» که کسب و کار پرسیسژن نیز بر آن متمرکز است افزود: «برای توسعه یک صنعت به یکسری پارامتر نیاز داریم و اکنون میتوان با قاطعیت گفت دانش تولید همه نوع داروی هایتک را در ایران داریم.»
وی افزود: «پاندمی کرونا سبب شد ما بتوانیم عیار صنعت سلامت و داروی خود را بسنجیم و متوجه شدیم درمان دارویی هر بیماری که در دنیا مطرح شده ظرف یک یا دو ماه در ایران ساخته شده و به تولید انبوه خواهد رسید و حتی به کشورهای دیگر نیز صادر میشود. همینجا بایستی این خبر خوب را بدهم که ایران علاوه بر رفع نیاز داخلی، اکنون صادرکننده دانش فنی در حوزه داروهای هایتک به خارج از کشور است.»
مدیرعامل پرسیسژن در مورد جذابیتهای حوزهی درمان و سلامت ایران برای توریسم خارجی تاکید کرد: «در حوزه سلامت فقط دریافت خدمات ارزان نیست که حائز اهمیت است بلکه ارائه خدمات باکیفیت است که افراد خارجی را بخصوص از حوزه کشورهای حوزه خلیج فارس روانه بیمارستانهای ایران کردهاست.»
وی در پایان در زمینهی سرمایهگذاری در حوزهی سلامت نیز گفت «با اینکه شرایط سرمایهگذاری در حوزه سلامت اندکی دشوار شده با این حال دانشجویان زیادی در دانشگاههای شریف یا امیرکبیر هستند که به شدت این پتانسیل را دارند بر روی آینده صنعت سلامت که ترکیب سلامت و هوش مصنوعی است کار کنند. بهرغم تمام ابهامات، سرمایهگذار در این حوزه وجود دارد و فقط نیاز به همت و تلاش داریم. منتها باید دقت کرد که در حوزه فروش و سرمایهگذاری در کشورهای حوزه خلیج فارس، روابط دیپلماسی اهمیت زیادی دارد و در کنار آن بحث پذیرش برند ما نیز اهمیت دارد تا بتوان کار را پیش برد.»
هادی شجاری عضو هیئت مدیره آریامدتور: «یکی از نقاطی که سال ۹۷ باعث رشد آریا مدتور شد، افزایش قیمت دلار در آن برهه بود. گاهی نباید موفقیتها و شکستها را تنها به خودمان نسبت دهیم. بخشی از آن به شانس بستگی دارد و یا ممکن است به این دلیل باشد که در زمان مناسب در جای درست قرار داشتهایم. من منکر مشکلات فعلی کشور بخصوص در بخش گردشگری و سلامت نیستم اما با قیمت فعلی دلار، فرصت حضور در گردشگری سلامت مانند سال 97 درخشان است.»
هادی شجاری نیز در این پنل با اشاره به اینکه یکی از نقاطی که سال 97 باعث رشد آریا مدتور شد، افزایش قیمت دلار در آن برهه از زمان برشمرد و افزود: «گاهی نباید موفقیتها و شکستها را تنها به خودمان نسبت دهیم. بخشی از آن به شانس بستگی دارد و یا ممکن است به این دلیل باشد که در زمان مناسب در جای درست قرار داشتهایم.»
وی همچنین در پایان افزود: «من منکر مشکلات فعلی کشور بخصوص در بخش گردشگری و سلامت نیستم اما با قیمت فعلی دلار، فرصت حضور در گردشگری سلامت مانند سال 97 درخشان است.»
مطالب مرتبط:
رویداد مدتورتاک ششم با حضور فعال شرکتها و استارتاپهای حوزه گردشگری و سلامت برگزار شد