اغلب چالش‌ها در تولید میان بخش‌های مختلف صنعت مشترک است

گفت‌وگو با یگانه کشوار، مدیر داخلی شرکت زیست‌فناوری کوثر و از فعالان زیست‌فناوری کشور در حاشیه رویداد ایران‌بایو

سومین کنگره و نمایشگاه بزرگ محصولات زیست‌پزشکی و صنایع وابسته (ایران‌بایو) ۱۷ تا ۱۹ خردادماه توسط انجمن «تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران» در راستای معرفی توانمندی و ظرفیت‌های فعالان این صنعت، فراهم‌کردن فضای تبادل اطلاعات و ارائه آخرین دستاوردهای زیست‌فناوری کشور در محل هتل المپیک تهران برگزار شد. ایجاد حلقه ارتباطی و افزایش هم‌افزایی میان پژوهشگران، متخصصان و فعالان زیست‌فناوری، زیست‌پزشکی و صنایع وابسته، ارائه آخرین دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و صنعتی، ایجاد ارتباط پژوهش و تحقیقات علمی با جریان روز صنعت، حمایت از صنایع تولیدی داخلی و گسترش بازار، افزایش فرصت‌های صادراتی، ایجاد بستر مناسب برای شبکه‌سازی و فراهم‌آوردن فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان از جمله اهدافی است که برگزارکنندگان این رویداد برشمرده‌اند. برپایی تورهای دانشجویی، بازدید از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و معرفی طرح‌های حمایتی از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه از جمله مواردی بود که بازدید دانشجویان و استادان دانشگاهی را از این نمایشگاه افزایش داده بود. در ادامه توصیفی از فضای فعالیت شرکت زیست‌فناوری کوثر، چالش‌ها و فرصت‌های فضای اکوسیستم زیست‌فناوری کشور و نیز دستاوردهای کنگره‌ی ایران‌بایو را از نقطه‌نظر یگانه کشوار، مدیر داخلی شرکت زیست‌فناوری کوثر می‌خوانید:

 

 

———–

یگانه کشوار، مدیر داخلی شرکت زیست‌فناوری کوثر:

شرکت ما یک شرکت زیست‌فناوری دانش‌بنیان است و در حوزه تولید محصولات زیست‌فناوری و ژنتیکی فعالیت دارد و به ارائه خدمات تخصصی در این حوزه‌ها می‌پردازد. همچنین تولید کیت‌های تشخیصی بیماری‌های ژنتیکی، آنیوپلوئیدی‌ها و همین‌طور کیت‌های تعیین هویت از دیگر محصولات ماست که علاوه بر عرضه آن در داخل، به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

 

وارد کردن مواد اولیه برای ما سخت‌تر شده است. از سویی کیفیت مواد اولیه داخلی نیز پایین آمده است. برای مثال میکروتیوبی که در حال حاضر در داخل کشور موجود است، کیفیت لازم را ندارد و تبخیر در آن افزایش یافته است. ما مجبوریم برای حفظ کیفیت‌ محصولات‌مان بسیاری از مواد اولیه مانند همین میکروتیوب‌ها و سرسمپلر و… را وارد کنیم. این موضوع باعث می‌شود هزینه بیشتری در روند تولید متحمل شویم؛ در نتیجه باید کیت‌هایمان را هم با قیمت بالاتری بفروشیم و همه این‌ مسائل باعث ایجاد چالش در حوزه کاری ما می‌شود.

 

برگزاری نمایشگاه «ایران‌بایو» و استقبال بازدیدکنندگان از آن خوب و قابل قبول بود. یکی از نکات قابل توجه این رویداد این بود که بیشتر بازدیدکنندگان را دانشجویان تشکیل می‌دادند. همچنین این نمایشگاه فضایی را فراهم کرد تا بتوانیم برخی همکاران‌مان در حوزه زیست‌فناوری را که در شهرهای مختلف فعالیت می‌کنند و با یکدیگر در ارتباط بودیم، ببینیم. علاوه بر برپایی غرفه، برگزاری کارگاه و سخنرانی از دیگر فعالیت‌های شرکت زیست‌فناوری کوثر در این نمایشگاه بود. در مجموع حضور در این رویداد را مفید ارزیابی می‌کنم و امیدوارم بازخوردهای بعد از نمایشگاه نیز برایمان مثبت باشد و بتوانیم با برخی افرادی که در نمایشگاه آشنا شدیم و حوزه کاری ایشان با ما مرتبط است، همکاری خوبی داشته باشیم.

البته این انتظار می‌رفت که طی برگزاری نمایشگاه هماهنگی‌ها به شکل بهتری صورت می‌گرفت. برای مثال در برنامه سخنرانی «دکتر زینلی» که توسط مجموعه ما برگزار می‌شد، با وجود اینکه ما در تبلیغ و اطلاع‌رسانی ساعت و مکان برنامه را که از پیش مشخص شده بود، اعلام کرده بودیم، اما در لحظه آخر از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه ساعت و مکان این سخنرانی تغییر کرد و این موضوع باعث شد ما بسیاری از مخاطبان برنامه را از دست بدهیم.

اگر بخواهم درباره چالش‌هایی که در حوزه کاری ما وجود دارد صحبت کنم، بخش زیادی از آن میان بخش‌های مختلف صنعت مشترک است. به هر حال حوزه فعالیت‌ ما نیز مانند سایر بخش‌های تولیدی کشور تحت تأثیر شرایط اقتصادی است. به‌طور طبیعی وقتی توان اقتصادی جامعه کاهش یابد، خرید محصولات نیز پایین می‌آید که این موضوع روی تولید تأثیر می‌گذارد. همچنین با توجه به شرایط، وارد کردن مواد اولیه برای ما سخت‌تر شده است. از سویی کیفیت مواد اولیه داخلی نیز پایین آمده است. برای مثال میکروتیوبی که در حال حاضر در داخل کشور موجود است، کیفیت لازم را ندارد و تبخیر در آن افزایش یافته است. ما مجبوریم برای حفظ کیفیت‌ محصولات‌مان بسیاری از مواد اولیه مانند همین میکروتیوب‌ها و سرسمپلر و… را وارد کنیم. این موضوع باعث می‌شود هزینه بیشتری در روند تولید متحمل شویم؛ در نتیجه باید کیت‌هایمان را هم با قیمت بالاتری بفروشیم و همه این‌ مسائل باعث ایجاد چالش در حوزه کاری ما می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط:

مهم‌ترین مسئله صنعت سلامت ساختن یک اجتماع است/ رگولاتوری از سرعت رشد تکنولوژی سلامت جا مانده است
حضور دانشجویان مهم‌ترین دستاورد «ایران‌بایو» بود
مراکز رشد فناوری در حال تکامل هستند

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.