آینده گردشگری سلامت ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها در مسیر اعتمادسازی بین‌المللی

گفت‌وگوی اختصاصی مدتورپرس با عاطفه زارع- هم‌بنیان‌گذار سفیران سلامت- درباره‌ی تجربه‌‌ حضور در EMT2023 و چشم‌انداز ایران در گردشگری سلامت

در دنیای پرتلاطم امروز که سلامت به مهم‌ترین دغدغه بشری تبدیل شده است، نقش گردشگری سلامت بیش از پیش پررنگ شده‌ است. سفیران سلامت، به‌عنوان یکی از پرچم‌داران ایرانی در صنعت گردشگری سلامت، با حضور فعال و مستمر خود در عرصه‌های بین‌المللی، نشان داده‌اند که می‌توانند با وجود همه چالش‌ها، پیشگام تعالی و نوآوری باشند. در گفت‌وگویی اختصاصی با عاطفه زارع از مدیران ارشد شرکت سفیران سلامت کویر، که طی آن از مرور تجربیات گذشته تا برنامه‌ریزی‌های آینده‌نگرانه مورد بحث قرار گرفته، به چشم‌اندازی گسترده از آینده گردشگری سلامت در ایران و نقش تاثیرگذار سفیران سلامت در این مسیر دست می‌یابیم. این مصاحبه بیانگر داستانی از پشتکار، نوآوری، و همت بلند برای حفظ و ارتقاء جایگاه ایران در بازار روبه‌رشد گردشگری سلامت جهانی است.

در رویداد مهم گردشگری سلامت اروپا (EMT2023) که در بازه‌ی 16 و ۱۷ نوامبر در شهر چیانچیانوی ایتالیا برگزار شد، بار دیگر همچون سال‌های پیش شاهد حضور پررنگ شرکت «سفیران سلامت کویر» به عنوان شرکت‌کننده و همکار برگزاری این رویداد بودیم. رویداد امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟ چه تفاوت‌هایی بین این رویداد با EMT2022 وجود داشت؟

بله همانطور که اشاره کردید، شرکت سفیران سلامت به عنوان نماینده رسمی بوکینگز مد، نه تنها در این رویداد حضور داشت بلکه در زمینه اجرا و دعوت میهمانان از تسهیلگران و مراکز درمانی و ولنس فعالانه مشارکت داشت. هدف EMT برقراری شبکه‌ای گسترده و ایجاد رونق در صنعت گردشگری سلامت است و امسال، شرکت‌کنندگان بسیاری از آمریکا و آسیا به نمایشگاه آمده و حضور داشتند که این امر نشان‌دهنده تقویت و گسترش شبکه کاری ما است.

سال گذشته، این رویداد در مجموعه‌های مدرن و شیک هتل ابنوترمه برگزار شد و مخاطبین عملاً با معنا و اهمیت خدمات Welness و پکیج‌های آن در صنعت گردشگری سلامت آشنا شدند. و تمام تلاش خانم ماریا آنتونیتا پرنسیواله و همکاران‌شان در برگزاری رویداد سال گذشته، فراهم ساختن زمینه همکاری و رقابت مثبت بین کشورها و تسهیلگران مختلف بود.

امسال، رویداد در چیانچیانو ترمه که شهری با پتانسیل‌های فراوان است، برگزار شد. این رویداد شرایط و هدف‌های متفاوتی داشت و مدیر این رویداد یعنی خانم پرنسیواله با دعوت از مقامات دولتی و مسئولین شهری، مسیر سرمایه‌گذاری آتی در این شهر را هموار ساخت که از نظر بنده این کار بسیار شایسته‌ی قدردانی است. این اقدامات نشان‌دهنده دیدگاه وسیع ایشان به مسائل داخلی و بین‌المللی و تمایل ایشان به پیشرفت کشورشان و ایجاد ارتباطات است.

شرکت سفیران سلامت در بخش داوری رویداد نیز حضور داشت و در طی یک سال گذشته با دیگر داوران به بازدید و بررسی مراکز متعدد و استانداردهای مرتبط با گردشگری سلامت و همچنین بررسی نظرات مشتریان پرداختیم. با وجود متخصصان حرفه‌ای در این تیم، نظرات و مقالات ارائه شده برایم بسیار آموزنده بود. در شب اول، مراسم اهدای لوح و گواهینامه‌ها برگزار شد که نه تنها موجب تشویق بیشتر شد بلکه انگیزه‌ای برای رقابت و بهبود خدمات ایجاد کرد و به افراد تازه‌کار فرصت شناخت مراکز معتبر و برقراری همکاری را فراهم آورد.

سفیران سلامت به عنوان یک شرکت ایرانی موفق در‌ عرصه گردشگری سلامت همیشه در رویدادهای بین‌المللی مهم این صنعت حضور داشته است. دلیل آن را توضیح دهید.

بنا به باور من و همکاران در شرکت سفیران سلامت، هدف ما رشد و کار تیمی است. ما با حضور در عرصه‌های بزرگ بین‌المللی این صنعت، در راستای بزرگ‌تر کردن سهم بازار گردشگری سلامت ایران هستیم وفقط به فکر منافع و شرایط خودمان نیستیم. گرچه به دلیل اینکه در خارج از کشور زندگی می‌کنیم گرفتن ویزا برای ما با سهولت بیشتری انجام می‌شود اما برای حضور در رویدادها هزینه‌های جانبی بسیاری پرداخت می‌کنیم که اگر آن هدف جمعی مدنظر ما نبود در بسیاری از رویدادها نمی‌توانستیم به راحتی حاضر شویم.

 حضور عاطفه زارع نماینده شرکت سفیران سلامت در تیم bookingsMed و برگزارکنندگان رویداد EMT2023

از نظر شما چرا مهم است که شرکت‌ها در اینگونه رویدادهای بین‌المللی حضور داشته باشند؟و با چه تمهیداتی می‌توانند در این رویدادها بهترین نتیجه را بگیرند؟

به نظر من شرکت‌ها باید در این رویدادهای بین‌المللی حضور داشته باشند زیرا رویدادها پایگاه‌های مناسبی برای گسترش دامنه ارتباطات هستند. رویدادها فرصت‌هایی برای شناخت، ارتباطات و بازاریابی فراهم می‌کنند و این هم به دلیل آن است که ارتباطات حضوری محکم‌تر از ارتباطات آنلاین است. هر رویدادی نقاط قوت و ضعف خود را دارد. اگر هدف و برنامه مشخصی برای حضور در رویداد داشته باشید ، می‌توانید به اهدافتان برسید. شاید لزوماً نیاز نباشد که شما در تمام جلسات و یا غرفه‌ها حاضر شوید و با آنها گفتگو کنید. باید در نظر گرفت که نیازهای خود و نحوه رسیدن به نتایج مورد نظر چیست؟ یا اینکه چه افراد و گروه‌هایی هدف ما هستند؟ ما باید برنامه مشخصی داشته باشیم تا بتوانیم خود را به آنها با اطلاعات صحیح معرفی کنیم. شرط موفقیت در رویدادهای بین‌المللی این است که ما همانی باشیم که هستیم و هر آنچه در توانایی خود داریم بیان کنیم. شعار دادن و وعده‌های بیش از حد هم به نفع ما نخواهد بود و هم می‌تواند تأثیر منفی بر نام کشورمان داشته باشد.

من با مجریان چند رویداد در ایران، ترکیه ، عراق و حتی اروپا همکاری دارم. این تجربه به من نشان داده است که چه رویدادهایی واقعاً ارزش سرمایه‌گذاری و حضور دارند و چرا در برخی رویدادها نباید شرکت کرد. برخی رویدادها فقط به زیان گردشگری سلامت و منافع افراد خاص منجر می‌شود. به همین دلیل باید به دیگران نیز اعلام کرد که در آن رویدادها ثبت‌نام نکنند.

در‌مجموع آینده گردشگری سلامت ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درمجموع، آینده گردشگری سلامت در ایران را به خاطر وجود کوشش‌های فراوان برای معرفی ایران و خدمات درمانی آن به جهانیان، امیدوارکننده ارزیابی می‌کنم. با این حال، محدودیت‌ها در ایران و عدم پاسخگویی بین‌المللی در برخی موارد مانع پیشرفت می‌شود.

به نظر می‌رسد ایران ظرفیت بیشتری در ارائه خدمات سلامت و پیشگیری نسبت به درمان دارد و باید در آینده بیشتر در این صنعت سرمایه‌گذاری کند. ما شرکت‌های بسیار خوبی در ایران داریم و می‌توانیم به آینده این صنعت در ایران امیدوار باشیم. خیلی مهم است که شرکت‌های ایرانی در این روزهای خطیر، با توجه به ترندهای روز گردشگری سلامت جهان پتانسیل‌های خود را بازتعریف کرده و در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند. در واقع، باور داریم که شرکت‌های ایرانی توانایی برقراری ارتباطات مؤثر و بنیان‌گذاری همکاری‌های درخشان در سطح جهانی را دارند؛ تنها نیازمند برداشتن گام‌های استوار در راه تحقیق، نوآوری و ایجاد فضای سالم تبادل دانش است.ما نیز به عنوان تیم سفیران سلامت نیز در این میان، مسئولیت خود را در این راستا با شناسایی و استفاده از ترندهای روز به منظور ارتقاء صنعت گردشگری سلامت در ایران، می‌پذیریم.

در مورد آینده گردشگری سلامت در ایران، همچنان با امید به پیشرفت نگاه می‌کنم. زیرا، حوزه‌های فراوانی برای بهبود و پیشرفت موجود است. شمار متخصصینی که سرمایه‌گذاری در این عرصه را ضروری می‌دانند و متعهد به ارتقاء کیفیت خدمات در این سکتور هستند، رو به افزایش است. پتانسیل بالقوه ایران در ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیری به دلیل دسترسی به منابع درمانی و توانایی‌های پزشکی قابل توجه، فرصت‌های جدیدی برای رشد و تعالی می‌افریند.  اما متاسفانه موانعی هم وجود دارد که تعدادشان کم هم نیست.

به موانع اشاره کردید؛ مایلیم از نگاه شما فضای فعلی موجود در اکوسیستم گردشگری سلامت ایران را کمی آسیب‌شناسی کنیم. چه فرصت‌ها و تهدیدهایی در این صنعت ایران می‌بینید؟

بی‌ شک در ایران موسسات و افرادی توانا وجود دارند که هم تجربه کافی دارند و هم به دنبال اهداف مشخص هستند. اما یکی از عمده‌ترین ضعف‌های ما ایرانی‌ها، غرور و اعتماد به نفس بی‌جا در برخی موارد است. کمتر به مطالعه و بررسی می‌پردازیم و به صورت کورکورانه تقلید می‌کنیم. امروز کسی را الگو قرار می‌دهیم و فردا او را ترک می‌کنیم. گاهی کار تیمی بلد نیستیم و گاهی پس از مدت کوتاهی، در راستای منفعت‌طلبی فردی، به همکاری‌های صادقانه تیمی پایان می‌دهیم. باور قلبی و واقعی به این موضوعات نداریم و تحمل شنیدن نقد از یکدیگر را نیز زیاد نداریم. این موارد مانع از آن می‌شود که مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر پیشرفت کنیم. در زمینه آموزش گردشگری سلامت و مسائل حقوقی مرتبط با بیمار و گردشگر درمانی و فرهنگ برخورد با بیماران (خارجی و داخلی) عقب هستیم. یکی از مزیت‌های رقابتی ایران، قیمت پایین خدمات بود اما اکنون قیمت‌ها افزایش یافته‌است. ترکیه در برخی موارد به حقوق بیماران و خطاهای درمانی پاسخگو است اما ایران نیست. امنیت سیاسی و اقتصادی وجود ندارد و بیشتر پسرفت می‌بینیم تا پیشرفت. مهاجرت کادر درمانی ما را ضعیف می‌کند. و سوال مهمی که در ذهن خیلی‌ها پیش می‌آید این است که چرا باید به ایران اعتماد کرد؟ چرا باید بیماران ارزشمندترین دارایی خود یعنی سلامتی و جان خود را در معرض خطر قرار دهند؟

دلیل اصلی این بی‌اعتمادی را در چه می‌بینید؟

عامل اصلی این موضوع نبود حمایت‌های دولتی و سازماندهی مناسب بخش‌های اصلی گردشگری سلامت در کشورمان است و وجود مدیران و انجمن‌های متعددی که هیچ‌کدام مسئولیت و حمایتی را نمی‌پذیرند.

به همه‌ی این موانع بیافزایید اینکه امسال مشکلاتی در زمینه‌ی اخذ ویزا برای هموطنانمان بیش از قبل وجود داشت. برای مثال متأسفانه با تمام تلاش‌ها برای حضور مراکز درمانی و تسهیلگران ایرانی که علاقمند به حضور در رویداد گردشگری سلامت اروپا بودند، موانعی برای دریافت وقت سفارت و مواجهه با ریجکت شدن درخواست‌ها وجود داشت.

در پایان لطفا در زمینه فعالیت‌های فعلی سفیران سلامت توضیح دهید و بگویید در‌ یکی دوسال اخیر و بعد از کوید ایا فعالیت‌های خود را توسعه داده‌اید؟

در زمینه فعالیت‌های سفیران سلامت باید بگویم که این شرکت در حال حاضر، با 11 کشور و 45 مرکز درمانی و welness و 8 آژانس بین‌المللی کار می‌کند. در این روزها، علاوه بر تداوم کار در آلمان و ترکیه، تمرکز بر توانبخشی و آموزش بیماران افزایش یافته و بیماران را به متخصصان و مراکز معتبر ارجاع می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که خدمات ارائه شده در خور انتظارات مشتری است.

در پیاده‌سازی اهداف سفیران سلامت، ثابت‌قدم هستیم تا با توسعه همکاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق، به تبادل تجربیات و استفاده از فرصت‌های بین‌المللی به‌نحو احسن بپردازیم. همت ما، علاوه بر تقویت پیوندها و معرفی پتانسیل‌های ایران در عرصه گردشگری سلامت، بر تسهیل دسترسی به خدمات درمانی مرغوب و مدرن متمرکز شده‌است. با ارزیابی‌های منطقی و ملموس از مراکز درمانی و تسهیلگران، سعی داریم تا استانداردهایی که مترادف با گردشگری سلامت است را برقرار سازیم و با ارائه خدماتی اصولی و با کیفیت، امکان دستیابی به بهترین گزینه‌های ممکن را برای مراجعین خود مهیا کنیم. با همه چالش‌هایی که پیش رو داریم، باید بر این مساله تأکید داشته باشیم که توجه به کیفیت، امنیت و رضایتمندی مراجعین، شهرت بین‌المللی صنعت گردشگری سلامت ایران را تقویت می‌کند.

نهایتاً، در خصوص فعالیت‌های سفیران سلامت، باید اشاره کنم که با شیوع کووید-19 بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌ها تحت تأثیر قرار گرفتند. ولی با این وجود، ما کوشش کردیم تا با استفاده از این دوران و فرصت‌های پیش آمده به منظور بررسی و بازسازی ساختارهای داخلی خود، رو به توسعه و تحکیم همکاری‌های بین‌المللی و تقویت زمینه‌هایی چون مشاوره، آموزش و پیگیری‌های بیماران قبلی بگذاریم.

کوشیدیم از این دوران به عنوان یک فرصت برای ارزیابی مجدد رویکردهای فعلی و آماده‌سازی خود برای دوران پس از همه‌گیری استفاده کنیم. بر توان بالفعل و بالقوه خود در شرایط بحرانی تمرکز نموده‌ایم تا بتوانیم در دوران بهبودی و رشد مجدد صنعت، بهترین خدمات را ارائه دهیم. به اعتقاد ما، توجه به انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری با شرایط سریع‌التغییر بازار، اهمیتی حیاتی در تحقق این هدف دارد.

از این رو، سفیران سلامت با توسعه همکاری‌های بین‌المللی و تکیه بر اصول اخلاق حرفه‌ای و استانداردهای بین‌المللی، در تلاش است تا موقعیت خود را به عنوان پیشگام این صنعت تحکیم ببخشد. با دنبال کردن تازه‌ترین فناوری‌ها و متدهای تشخیصی و درمانی، سعی در ارائه خدمات نوین و باکیفیت به مراجعین خود داشته‌ایم.

در این میان، ایجاد اعتماد و اطمینان در بین مراجعان، از جمله ابزارهای اصلی ما برای ماندگاری و موفقیت در صنعت پررقابت گردشگری سلامت است. در عصر اطلاع‌رسانی و دسترسی آزاد به اطلاعات، مشتریان امروزی به دنبال شفافیت و دقت هستند؛ بنابراین، ما نیز خود را متعهد به ارائه دقیق‌ترین و صادقانه‌ترین اطلاعات می‌دانیم.

نگاهی به آینده حاکی از آن است که باید به استراتژی‌های خود در زمینه بازاریابی دیجیتال، ایجاد شبکه‌های ارتباطی مؤثر و تبلیغ برتری‌های خود در عرصه بین‌المللی توجه ویژه‌ای کنیم. در نهایت، موفقیت سفیران سلامت در گرو تعهد ما به بهبود مستمر و درک نیازهای متغیر مراجعین است. با پیشرفت‌هایی که در دو سال اخیر حاصل شده، امیدواریم سفیران سلامت همچنان به عنوان الگویی موفق و نوآور در صنعت گردشگری سلامت مطرح بماند و به ارائه خدمات برتر خود برای سلامت و رفاه مردم ادامه دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.