چه خبر از گردشگری پزشکی لهستان

لهستان به‌عنوان یکی از اقتصادهای در حال رشد منطقه شرقی اروپاست که طی ده سال اخیر توانسته جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری پزشکی برای خود دست‌وپا کند

وقتی صحبت از رشد و رونق گردشگری پزشکی می‌کنیم بازارهای نوظهور در اقصی نقاط دهکده جهانی وجود دارد که بعضاً می‌توانند به‌عنوان الگویی بسیار مناسب برای دیگران باشند.

به گزارش مدتور پرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، لهستان یکی از کشورهایی است که در شرق قاره سبز امروزه به‌عنوان مقصدی قابل‌اعتماد برای گردشگران خارجی جهت دریافت خدمات پزشکی شناخته می‌شود، ازاین‌رو بد نیست به برخی از سیاست‌گذاری‌های لهستان که توانسته این کشور را به جایگاه فعلی برساند مطلع باشیم تا موفقیت از نوع لهستانی را بتوانیم در راستای اهداف خودمان به‌کارگیریم.

دکتر مگدالنا روتکفسکا، یکی از مدیران ارشد گردشگری پزشکی لهستان در این زمینه می‌گوید: بازار گردشگری سلامت لهستان اکنون به‌عنوان یکی از مطمئن‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بخش‌های گردشگری این کشور است، اما کسی تاکنون از خود نپرسیده چطور این اتفاق افتاده است؟

روتکفسکا در ادامه می‌افزاید: بطور کلی لهستان به‌عنوان یکی از اقتصادهای در حال رشد منطقه شرقی اروپاست که طی ده سال اخیر توانسته جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری پزشکی برای خود دست‌وپا کند به‌این‌ترتیب که سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۵۵ هزار گردشگر خارجی خدمات درمانی موردنیاز خود را در مراکز درمانی لهستان دریافت کرده‌اند و سال گذشته میلادی گردشگران پزشکی لهستان به مرز ۲۱۰ هزار نفر رسیدند.

    مطالب مرتبط:

به گفته وی اصلی‌ترین خدمات موردنیاز گردشگران خارجی در مراکز گردشگری پزشکی و گردشگری سلامت لهستان مربوط به جراحی‌های زیبایی، خدمات دندانپزشکی و سالن‌های تندرستی و آبگرم‌های طبیعی بوده و بیشترین گردشگران ورودی نیز از کشورهای اسکاندیناوی، اوکراین، ازبکستان، قزاقستان، انگلستان و آلمان بوده‌اند.

وی معتقد است دستیابی به این روند روبه‌رشد گردشگری پزشکی لهستان دستاورد برنامه‌ریزی دقیقی بوده که برخی از کشورها ممکن از است آن غافل بوده و بدون توجه به مواردی کلیدی تنها به استفاده از شیوه‌های سنتی جهت دستیابی به سهم بالاتر اقتصاد گردشگری پزشکی تلاش کرده‌اند که طبیعتاً دستاورد بالایی برای آنها ایجاد نشده است.

این مدیران ارشد گردشگری پزشکی لهستان معتقد است مشکل اصلی کشورهایی که هنوز دستاورد بالایی در این زمینه نداشته‌اند تفکر سنتی در بازاریابی بوده و براین باورند که مترجمان و تبلیغات می‌تواند در جلب نظر گردشگران پزشکی خارجی مفید باشد و البته  سیاست‌های نوین دیگری لازم است تا کشوری بتواند در راستای اهداف تعیین‌شده گردشگری پزشکی خود موفق عمل کند.

    مطالب مرتبط:

اشتباهات رایج چیست؟

بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات انجام‌شده آن دسته از کشورها که در امر بازاریابی گردشگری پزشکی زیاد موفق عمل‌نکرده‌اند معمولاً بدون برنامه و استراتژی خاصی وارد میدان رقابت با سایرین شده‌اند، به همین دلیل می‌بینیم دستاوردهای گسترده‌ای از این بازار برای خود نمی‌توانند متصور باشند.

این درحالی‌که است که گزارش‌های منتشرشده از روند روبه رشد لهستان تأکید براین دارد که این کشور با استفاده از سیاست‌های زیر توانسته قابلیت‌های خود را در راستای سهم بالاتر از گردش مالی گردشگری پزشکی افزایش دهد.

  • مطالعه دقیق بازارهای هدف و تعریف استراتژی‌های انحصاری برای تک‌تک آنها
  • ارائه بسته‌های پیشنهادی با در نظر گرفتن نیازهای بازار هدف
  • سرمایه‌گذاری گسترده برای استفاده از شبکه‌های اطلاع‌رسانی محلی بخصوص شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده از زنجیره بیمارستانی دقیق برای ارائه کلیه خدمات موردنیاز بازار‌های هدف
  • مطالعه دائمی موفقیت‌های ایجادشده و تثبیت آنها

نمونه‌های موفق گردشگری پزشکی  لهستان

حالا که باسیاست‌های کلی کشور لهستان برای دستیابی به سهم بیشتر از گردش مالی اقتصاد گردشگری پزشکی آشنا شدیم بد نیست نیم‌نگاهی هم به نمونه‌های موفق این کشور داشته باشیم تا شاید این موفقیت‌ها الهام‌بخش فعالان عرصه گردشگری پزشکی دیگر کشورها باشد. برای این منظور نمونه‌های موفق در بخش‌های پر تقاضای گردشگری پزشکی لهستان معرفی خواهند شد.

گردشگری سلامت در لهستان
دندانپزشکی یکی حوزه‌های موفق و پر تقاضای گردشگری پزشکی در لهستان است.

 

  1. خدمات دندانپزشکی

مرکز دندانپزشکی DENTestetica در کراکوف، استراتژی خود را فقط برای بازار نروژ تدوین کرده است. این مرکز ابتدای برای دستیابی به سهم بالاتر بازار هدف نروژ یک وب‌سایت با دامنه همان کشور (دامنه نروژ) ایجاد کرده که درواقع یک نمونه بسیار دقیق از سایت اصلی مرکز لهستانی است. به‌این‌ترتیب کلینیک موردنظر توانست شرایط بهتری برای انجام SEO و SEM در بازار داشته و امتیاز بالاتری نسبت به سایر رقبای خود که با استفاده از سایت اصلی وارد این بازار شده بودند به دست آورده باشد.

اما این پایان کار نبود به این دلیل که کلینیک یادشده برای تکمیل روند ورودش به بازار هدف نروژ دفتری را در این بازار با استفاده از کارمندان محلی ایجاد کرد به این دلیل که زبان، فرهنگ و همچنین شناخت دقیق این کارمندان محلی امتیازی بود برایشان که می‌توانستند از آن به نفع رشد اقتصادی خود استفاده کنند.

اتخاذ سیاست‌های یادشده از سوی کلینیک DENTestetica از سال ۲۰۱۵ میلادی تا امروز باعث شده که اکنون ۶۰ درصد از بیماران مرکز یادشده دارنده پاسپورت کشور نروژ باشند و سهم بالاتری از بازار این بخش اسکاندیناوی در اختیار DENTestetica قرار داشته باشد.

  1. مرکز پزشکی کارولینا

اما امتیاز دیگری که کشور لهستان در بازار گردشگری پزشکی برای خود دست‌وپا کرده مربوط به ارائه خدمات ارتوپدی به بیماران خارجی است. ازاین‌رو برخی مراکز ارائه‌دهنده چنین خدماتی توانسته‌اند دربازارهای خارجی موفقیت‌های قابل قبولی برای خود ایجاد کنند که یکی از آنها مرکز درمانی کارولینا در شهر ورشو است. اما نکته قابل‌توجه درباره مرکز درمانی کارولینا این است که این مرکز هرگز به فکر ارائه یک بسته بزرگ خدمات پزشکی نبوده بلکه با استفاده از اطلاعات و بازاریابی خود تنها یک پیشنهاد شگفت‌انگیز برای بازارهای هدف خود در نظر گرفته که آن‌هم ارائه خدمات ارتوپدی به متقاضیان است.

مدیران و سیاست‌گذاران مرکز یادشده براین باورند که اصولاً ارائه یک خدمت به‌صورت تخصصی می‌تواند امتیاز بالاتری برای انتخاب باشد تا اینکه ده‌ها خدمت به‌صورت هم‌زمان ارائه شود. پس با در نظر گرفتن تقاضای خارجی مرکز کارولینا تصمیم گرفته تنها به ارائه خدمات تخصصی ارتوپدی بسنده کرده و همواره در این زمینه گام بردارد.

متقاضیان دریافت خدمات ارتوپدی هنگامی‌که به وب‌سایت بیمارستان کارولینا مراجعه می‌کنند به‌جای اینکه با انبوهی از اطلاعات پراکنده درباره انواع و اقسام درمان روبرو شوند فقط اطلاعاتی تخصصی و کامل درزمینهٔ ارتوپدی خواهند دید و نکته اینجاست که برخی از خدمات ارائه‌شده واقعاً در سایر مراکز نه‌تنها ارائه نمی‌شود بلکه متخصصی هم برای این منظور ندارند.

به‌این‌ترتیب ارائه مشاوره‌های تخصصی درباره خدمات بسیار منحصربه‌فرد توانسته تقریباً رشدی معادل ۱۵ درصد طی سه سال برای مرکز درمانی کارولینا در جذب گردشگران خارجی ایجاد کند.

ترجمه: شیدا رمزی

1 نظر
  1. ششهرام پژوهنده می گوید

    ممنون از مطالب جامع و خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.