کرواسی؛ خاستگاه گردشگری سلامت در اروپا

اگر بگوییم که گردشگری سازمان یافته امروزی در اروپا ریشه در کشور کرواسی دارد باور می کنید؟ درست است، حقیقت دارد! در واقع جزیره خوار (Hvar) که آفتابی ترین جزیره اروپا است و در میان ۱۰ جزیره زیبای دنیا جای دارد مهد گردشگری اروپا را از سال ۱۸۶۸ تشکیل داد. این درحالی است که اسم جزیره خوار تنها در حلقه های نخبه وین و بوداپست به عنوان  Austrian Madeira یا چوب اتریشی شناخته می‌شود.

جزیره خوار به عنوان مهد گردشگری اروپا

رونق گردشگری در زاگرب، پایتخت کرواسی، در سال های اخیر سرعت یافته است اما همچنان یکی از حوزه‌های بالقوه رشد این شهر ناشناخته مانده است؛ سلامت. در اینجا خواهیم دید که چرا گردشگری سلامت در کرواسی از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در مسیر درآمدزایی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، با تشکیل جامعه سلامت خوار در سال ۱۸۶۸ گردشگری سلامت در کرواسی به دلیل اقلیم معتدل این کشور، به ویژه شهر زاگرب به صورت سازمان یافته آغاز شد. با اینکه امروز این جزیره مقصد کسانی است که اهل آفتاب گرفتن، پارتی رفتن و معاشرت فرهنگی هستند در آن زمان تنها و اصلی ترین جاذبه این جزیره آب و هوای لطیف و معتدلش بود که هنوز حضور هیچ گردشگری را روی زمین خود تجربه نکرده بود.

امسال به مناسبت برگزاری سالگرد ۱۵۰ سال گردشگری سازمان یافته در اروپا نقش اثرگذار کرواسی به عنوان آخرین زنجیره از گردشگری در این قاره مورد تأکید قرار گرفت. به طوری که پس از سال ها این کشور را به نقطه کانونی خودش و خواستگاه اصلی اش یعنی گردشگری سلامت بازگرداند.

جزیره خوار
جشن صد و پنجاهمین سالگرد آغاز گردشگری سازمان یافته در اروپا در جزیره خوار کرواسی برگزار شد.

با اینکه این انقلاب به آرامی رخ داد اما کرواسی و به ویژه پایتخت آن، زاگرب، اکنون درحال تثبیت خود به عنوان مقصدی با کیفیت در زمینه گردشگری پزشکی است و چندین عامل در آن دخیل هستند که به سرعت پتانسیل گردشگری سلامت در کرواسی را شتاب می‌دهند.

شهرت جهانی پزشکان کرواسی

کرواسی هرگز روی نقشه‌های متداول به عنوان مقصد گردشگری پزشکی علامت نخورده است، اما اگر کمی تحقیق کنید می‌بینید که تمام متخصصان سلامتی این کشور به نوعی نماینده این پتانسیل بالا هستند. برای مثال، همین سال گذشته بود که یک دکتر اهل کرواسی برای سرپرستی یک تیم پزشکی در یکی از بزرگترین باشگاه‌های فوتبال جهان، رئال مادرید، انتخاب شد. همچنین دکتر آلان ایوکویچ به عنوان اولین جراح در جهان شناخته شد که از سلول‌های بینی برای ترمیم غضروف زانوی آسیب دیده استفاده کرد. مورد دیگر مربوط به دکتر تومسیلاو میخائیلژویک، جراح قلب، می‌شود که به عنوان رئیس و مدیرعامل کیلینک کلولند آمریکا انتخاب شد.

جاذبه‌های کرواسی و نقش آن در رونق گردشگری سلامت

جاذبه کرواسی در چیست که می‌تواند به طور بالقوه به بیمارانی که از سراسر جهان به این کشور می‌آیند ارائه کند؟ بدون شک قیمت محرک بزرگی است به طوری که این فرصت را به مسافر می‌دهد تا هم برای درمان از این کشور بازدید کند و هم تعطیلاتش را در آن بگذراند.

کیفیت و مقرون به صرفه بودن دو فاکتور بسیار مهم را تشکیل می‌دهند اما بخش حیاتی پازل رونق گردشگری سلامت در کرواسی در دسترس بودن است. کرواسی یکی از مقاصد مهم مردم ایتالیا برای انجام خدمات دندان پزشکی است؛ به طوری که هر ساله هزاران ایتالیایی سفر کوتاهی به شبه جزیره ایستریا و بنرد رییکا ترتیب می‌دهند تا به دندان‌های خود برسند. یکی از کلینیک‌های این شهر بندری در حال حاضر ۱۲۰ دندان پزشک خبره دارد اما مهم این است که دسترسی هوایی به پایتخت کرواسی نکته کلیدی است. در واقع، این یکی از دلایلی است که داستان گردشگری پزشکی در زاگرب را جالب‌تر می‌کند.

با گسترش گردشگری در کرواسی فرودگاه‌های منطقه آدریاتیک این کشور در اسپلیت، دوبروونیک و زادار، رییکا و پولا با ترافیک انبوهی مواجه هستند اما در این میان، زاگرب به عنوان پایتخت درحال تجربه انفجار متفاوتی است و این اتفاق برای یک استراتژی منسجم به منظور ارتقای پتانسیل گردشگری سلامت در کرواسی ایده آل است.

فرودگاه شهر زادار در کرواسی
فرودگاه شهر زادار در کرواسی یکی از تسهیلگران سفرهای گردشگران بین‌المللی با مقاصد پزشکی است.

مخصوصاً با تمام شدن پروژه ترمینال جدید و ۳۳۰ میلیون یورویی در محوطه فرودگاهی زاگرب این شهر لیاقت آنچه از نظر گردشگری دارند را به دست آورده است. به طوری که در سال گذشته امارات یک پرواز روزانه از دبی به زاگرب در نظر گرفت. امارات این کار را پیرو مسیر قطر ایرویز انجام داد. قطر ایر ویز اخیراً اعلام کرد پرواز رفت برگشت را برای ده بار در هفته به زاگرب و قطر در نظر گرفته است. با همین دو مسیر هوایی، گردشگری سلامت در زاگرب به بازارهای پرسود آسیا و خاورمیانه متصل می‌شود. در همین حال، پرواز کره نیز در حال رایزنی برای راه اندازی پروازهای سالیانه به زاگرب است. این درحالی است که کشورهای اروپایی نیز تشویق شده‌اند که خطوط هوایی بیشتری را به سمت کرواسی و به ویژه شهر زاگرب و بندرها و جزایر آن اختصاص دهند. اسلونی، ایتالیا، سوئیس، اتریش و آلمان هم که دسترسی زمینی مناسبی به کرواسی دارند.

برای تبدیل کرواسی به عنوان یک برند در مقاصد برتر گردشگری پزشکی باید رویکرد منسجمی وجود داشته باشد. همانطور که دولت کرواسی نیز تدابیری اندیشیده است. وزیر گردشگری این کشور به تازگی طرح‌هایی را برای یک سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یوروریی در زمینه گردشگری سلامت اعلام کرد. این اولین مرتبه در تاریخ این کشور است که برای ارتقا سطح گردشگری سلامت حدود ۲۷۰ هزار یورو اختصاص داده شده است.

کلینیک‌های پیشرو برای گردشگری سلامت در کرواسی

با اینکه کلینیک‌هایی که در ادامه می‌آیند در زمینه‌های متفاوتی تخصص دارند اما برخورداری آنها از جراحان و متخصصان کاردان، این مراکز به بهترین نوع خود در اروپا با شهرت جهانی تبدیل کرده است.

بیمارستان سنت کاترین در زابوک کرواسی
بیمارستان تخصصی St. Catherine’s Specialty Hospital بدون شک نماد برتری پزشکی کرواسی است.

این بیمارستان در شهر زابوک واقع است و از نظر بین‌المللی در زمینه جراحی ارتوپدی و طب ورزشی، سلامت ستون فقرات، تصویربرداری پزشکی، عصب شناسی، مطالعه معده و روده و بیماری‌های آن، طب فیزیکی و بازپروری و بیهوشی و مدیریت درد تخصص دارد.

بیمارستان تخصصی Svjetlost
بیمارستان تخصصی در نزدیکی مرکز زاگرب یکی از مراکز بسیار پیشرفته در زمینه جراحی چشم است.

به رغم شهرت بیمارستان سنت کاترین در اروپا، کلینیک چشم Svjetlost (که در کرواسی به معنای «نور» است) قدمت چندانی ندارد. با اینکه کار خود را تنها با یک جراح و یک آپارتمان اجاره‌ای آغاز کرد اما اکنون به سرعت درحال ترقی است و در ساختمانی ۸ طبقه با ۲۰۰۰ متر مربع کار خود را ادامه می‌دهد. این کلینیک صد در صد تمامی درآمد خود را از مراجعان خصوصی تأمین می کند. نکته مهم این است که هزینه درمان چشم در این بیمارستان چندین برابر از هرکجای دیگر در اروپا ارزان‌تر است. بسیاری از عمل‌ها به سرعت انجام می‌شوند و مناسب برای کسانی است که می‌خواهند فرایند درمان را با گردش در خلیج زیبای کرواسی و زاگرب، پایتخت آن، ترکیب کنند.

تیم اصلی پلی کلینیک باگاتین در کرواسی
Bagatin در رقابت جوایز مسافرت پزشکی IMTJ در سال ۲۰۱۷ برنده طلای سال کلینیک بین‌المللی جراحی زیبایی و نیز برنز برای بهترین طرح بازاریابی شد.

Poliklinika Bagatin یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای گردشگری پزشکی در کرواسی است. این پلی کلینیک مناسب بیمارانی است که به دنبال لذت بردن از اقامتی امن در طول درمان هستند. این بیمارستان در چهار زمینه کلیدی فعالیت می‌کند: جراحی زیبایی، درماتولوژی، آرایش و دندان‌پزشکی.

قیمت، جاذبه گردشگری، دسترس پذیری- همگی کاری می‌کنند که ماجرای گردشگری پزشکی زاگرب با احتساب مهمترین فاکتور خود یعنی کیفیت مراقبت‌های پزشکی به نیروی پر قدرت و مهمی تبدیل شود و درست در همینجا است که گردشگری پزشکی زاگرب رنگ جالبی به خود می‌گیرد. از زمانی که نخبگان اتریش مجارستانی برای تشکیل جامعه سلامت خوار در سال ۱۸۶۸ به جزیره خوار کرواسی آمدند ۱۵۰ سال می‌گذرد. در این سال‌ها تغییرات زیادی رخ داده است اما تعهد کرواسی به دستاوردهای پزشکی به قوت خود باقی است. ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۲ جزیره خوار به عنوان پنجمین مقصد گردشگری در لونلی پلانت انتخاب شده بود.

منبع: Total Crotia News

نظرات بسته شده است.