پتانسیل ناشناخته گردشگری سلامت در زیمبابوه

زیمبابوه آخرین کشور آفریقایی است که دکترهای آن می خواهند از میزان مسافرت گردشگرانی که با مقاصد پزشکی به خارج سفر می‌کنند بکاهند. اما پتانسیل‌های گردشگری این کشور چرا نتواند جایگاه گردشگری سلامت در زیمبابوه را ارتقا دهد؟

با این وجود آمارها نشان می‌دهد که بیماران این کشور در جستجوی درمان به خارج از مرزها می‌روند و به همین دلیل انجمن پزشکی زیمبابوه از دولت این کشور خواسته است در زیرساخت پزشکی محلی این کشور سرمایه گذاری کنند. پزشکان نگران افزایش تعداد گردشگرانی از زیمبابوه هستند که به دنبال درمان‌های پزشکی به خارج از کشور می‌روند و از شرکای عمومی و خصوصی خواسته‎‌اند در مسیر کاهش نرخ خروجی مسافران همکاری کنند.

به گفته یکی از استادان دانشگاه این کشور، بیماران به این دلیل به خارج از کشور سفر می‌کنند که ما در مقایسه با کشورهای آسیایی که از مراکزی با تجهیزات کامل برخوردار هستند هیچ ظرفیتی نداریم. اگر زیمبابوه هم زیرساخت مناسب داشته باشد می‌تواند به عنوان مقصد اول در گردشگری سلامت در جایگاه هند، آفریقای جنوبی و سنگاپور قرار بگیرد و درآمد کسب کند. ما تعدا زیادی بیمار داریم که به خارج سفر می‌کنند درحالی که خودمان به عنوان بخش پزشکی و کشور به طور کلی هیچ سودی نمی‌بریم. ما نیازمند انتقال دانش هستیم که بتواند زیمبابوه را به مقصد مهمی در گردشگری پزشکی تبدیل کند و با آوردن پزشکان بومی به داخل که در کشورهای دیگر شاغل هستند درآمدهای داخلی را افزایش دهد.

اگر بتوان بیماران را به صورت محلی و در داخل درمان کرد هم برای تأمین کنندگان اعتبارات مقوله بهداشت و سلامت، ارزان‌تر تمام می‌شود و هم چالش کمتری در مورد بیماران سرپایی پیش می‌آید. اما تجهیزات زیمبابوه با درنظر گرفتن آسیا که بهترین تسهیلات را ارائه می‌کند در حد و اندازه فروشگاه است زیرا دست اندرکاران بهداشت در زیمبابوه همچنان می‌خواهند پزشک منفرد و جدا باقی بمانند.

یکی از پزشکان این کشور نیز معتقد است مردم زیمبابوه به این دلیل به هند و آفریقای جنوبی سفر می‌کنند که ما هیچ تسهیلاتی نداریم. آفریقای جنوبی همه چیز دارد اما گران است و از طرف دیگر هند نیز خیلی دور است. چالش اصلی این است که بیماران دوباره به این کشورها باز می‌گردند تا چک نهایی را انجام دهند و این اتفاق هزینه‌های پنهانی را به ما تحمیل می‌کند که در صورت برخورداری از تسهیلات داخلی می‌توانستیم از آن صرف نظر کنیم.

گردشگری سلامت در زیمبابوه و فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری در گردشگری پزشکی

این درحالی است که سرمایه‌گذاران هندی به رونق گردشگری پزشکی در هراره، پایتخت زیمبابوه و بولاوایو، یکی دیگر از شهرهای این کشور خوشبین هستند و می‌کوشند از تجربه های هند در سرمایه‌گذاری برای گردشگری سلامت در زیمبابوه نیز استفاده کنند. به گفته سفیر هند در زیمبابوه، گردشگری پزشکی بخش پویایی در هند است و سهم قابل ملاحظه‌ای در تولید ناخالص داخلی داشته است.

زیمبابوه به لحاظ استراتژیکی در سادک (جامعه توسعه جنوب آفریقا) واقع شده است. این موقعیت باعث می‌شود این کشور به قطب منطقه برای گردشگری سلامت تبدیل شود؛ مرکزی که با داشتن یک صنعت پویای دارویی کامل می‌شود.

با اینکه زیمبابوه درحال حاضر نیز یکی از مقاصد اولیه برای گردشگری است. درحال حاضر بسیاری از مردم زیمبابوه برای پیوند کلیه، جراحی قلب یا درمان سفر، هند را به عنوان مقصد اولیه خود انتخاب می‌کنند. همچنین بسیاری نیز برای زایمان و جراحی آب مروارید چشم به سنگاپور می روند. اما زیمبابوه به خودی خود از پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به مقصدی برای گردشگری پزشکی نیز برخوردار است. زیرا می‌تواند درحالی که آفتاب آفریقا، تماشای گله گورخر و زرافه را به بیماران هدیه می‌دهد فرصت منحصر‌به‌فردی را برای گذران دوران نقاهت پس از جراحی برایشان فراهم کند.

گفتنی است گردشگری سلامت در زیمبابوه به دلیل دسترسی به مواد گیاهی برای افزایش میل جنسی و باروری هم ناشناخته و هم ریشه در اسطوره ها دارد. در نتیجه قابلیت تجاری محرک‌های جنسی بومی و گیاهانی که به افزایش باروری کمک می کنند هم برای گردشگری سلامت و هم به طوری کلی برای بخش بهداشت در کشور زیمبابوه ناشناخته است.

نظرات بسته شده است.