گردشگری سلامت؛ تقاطع دو صنعت پردرآمد!

تعریف انستیتو سلامت جهانی از گردشگری سلامت و گزارش رشد آن

وقتی صحبت از گردشگری سلامت و فرصت‌های قابل توجه اقتصادی آن می‌کنیم، لازم است در نظر داشته باشیم این بخش جدید از صادرات نامرئی در واقع محل تلاقی دو صنعت بسیار سودآور قرن حاضر یعنی سلامت و گردشگری است. اما تعریف انستیتو سلامت جهانی از گردشگری سلامت و گزارش رشد سرمایه‌گذاری در این صنعت جنبه‌های دیگری را هم روشن خواهد کرد.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران؛ کارشناسان در این زمینه با استناد به گردش مالی جداگانه سال گذشته میلادی صنعت گردشگری و صنعت سلامت می‌گویند: آمارها بیانگر این نکته است که صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶/۲ تریلیون دلار و خدمات سلامت در همین دوره ۴/۲ تریلیون دلار گردش مالی به خود دیده‌اند. فقط گردشگری به شکل مستقیم ۱۱۸ میلیون فرصت شغلی ایحاد کرده است.

این گروه تاکید دارند با توجه به سهم اشتغالزایی و همچنین تولید ناخالص بین‌المللی گردشگری سلامت، نمی‌توان به‌اثرگذاری این بخش از گردشگری در اقتصاد جهان بی‌تفاوت بود و در این زمینه سیاست‌گذاری غیراصولی داشت. چون هرگونه تصمیم‌گیری اشتباه می‌تواند فرصتی طلایی در عصر حاضر را تبدیل به هیچ کند و سرمایه‌‌های زیادی را از بین ببرد.

کارشناسان و تهیه‌کنندگان گزارش انستیتو سلامت جهانی معتقدند رونق گردشگری سلامت در واقع امتیازی برای رشد سرمایه‌گذاری در فرصت‌های املاک و مستغلات، سلامتی محل‌کار، اسپاها، چشمه‌های آب معدنی، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های مدیتیشن، مراکز تغذیه، طب سوزنی، خدمات پیشگیرانه و بهداشتی و سالن‌های زیبایی شناخته می‌شود که قبلا شاید اصلا جایگاهی در گزینه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری نداشتند و اصولا سرمایه‌گذاران این بخش توجهی به فرصت‌های مقابل خود نداشتند.

انستیتو سلامت جهانی GWI نوامبر گذشته در این زمینه گزارش‌هایی را منتشر کرده است که در اغلب آنها از گردشگری سلامت به عنوان تقاطع دو صنعت گردشگری و صنعت سلامت جهان یاد شده و به امتیاز بالای آن متناسب با تمام دستاوردهای اخیرش تاکید شده است.

گردشگری سلامت چیست؟

در این زمینه بد نیست توجه داشته باشیم تعریف انستیتو سلامت جهانی از گردشگری سلامت چیست که درباره اهمیت سرمایه‌گذاری آن یادآوری کرده است؟ موسسه سلامت جهانی GWI در واقع با درنظر گرفتن تعاریف مختلفی که از این شاخه وجود دارد یک تعریف واحد را در نظر گرفته و می‌گوید: «گردشگری سلامت در واقع نوعی از سفر است که طی آن پیگیری، حفظ یا ارتقاء سلامت شخصی نیز درنظر گرفته شده باشد.»

کارشناسان سلامت این موسسه تاکید دارند قبل از این که بخواهیم گردشگری سلامت را تعریف کنیم باید توجه داشت معمولا مسافران یا گردشگران عمومی طی سفر خود درگیر بی‌نظمی‌هایی می‌شدند که نه تنها سلامتی بلکه سبک زندگی آنها را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌داد.

گردشگری سالم و گردشگری ناسالم

گردشگری ناسالم

گردشگری سالم

ناسالم و بیش از حد خوردن

استرس سفر

خواب ضعیف

اختلال روتین تناسب اندام

استراحت و جوان سازی

پیشگیری و مدیریت بیماری

گسترش و کشف شیوه زندگی سالم

تجربیات واقعی و تحول آمیز

تفاوت گردشگری سلامت و گردشگری پزشکی چیست؟

در بسیاری از موارد گردشگران یا فعالان عرصه گردشگری تعبیر نادرستی از گردشگری سلامت داشته و بعضا آن را با سفر برای دستیابی به خدمات بهتر پزشکی یکی می‌پندارند. درحالی که گردشگری پزشکی و گردشگری سلامت (تندرستی) هرکدام شاخه‌های متفاوتی از سفر و گردشگری هستند. این درک اشتباه در بسیاری از موارد نه تنها خود گردشگر را با چالش جدی روبرو می‌کند بلکه فعالان و سرمایه‌گذاران این شاخه را نیز سردرگم خواهد کرد. اگر بخواهیم بر اساس تعریف انستیتو سلامت جهانی از گردشگری سلامت دیدگاه دقیقی از تفاوت این دو  بخش داشته باشیم بد نیست به جدول زیر توجه داشته باشیم.

گردشگری سلامت

گردشگری پزشکی

گردشگران برای بهتر شدن وضعیت سلامتی خود با توجه به سبک زندگی فعلی‌شان بار سفر می‌بندند گردشگران در این بخش صرفا برای دریافت خدمات پزشکی بار سفر می‌بندند
انگیزه سفر کاهش استرس، بهبود شرایط روحی و آرامش است انگیزه سفر در این بخش تنها دستیابی به خدمات پزشکی بهتر و ارزانتر است
گردشگران در این بخش تحت نظر متخصص نیستند و هرگز در جریان دریافت خدمات پزشکی نخواهند بود گردشگران از نظر پزشکی در شرایط نامناسب هستند و قطعا این نوع سفر تحت نظر یک متخصص انجام می‌شود

بر اساس تعریف انستیتو سلامت جهانی از گردشگری سلامت این صنعت چه ویژگی‌هایی دارد؟

هنگامی که تصمیم ‌به تعریف گردشگر سلامت داریم معمولا این تصور اشتباه وجود دارد که این بخش از گردشگران از طبقه‌‌ای خاص و ثروتمند هستند درحالی که آمارها و اسناد موجود بیانگر این نکته است که طی دو دهه گذشته این نوع گردشگری در میان اغلب مسافران شایع شده و همه نوع مسافر حتی بک‌پکرها نیز از خدمات گردشگری سلامت استفاده می‌کنند.

در گزارش و تعریف انستیتو سلامت جهانی از گردشگری سلامت همچنین اضافه شده گردشگران سلامت امروز تنها در بخش ثروتمند جامعه خلاصه نشده‌اند بلکه تمامی اقشار جامعه به نوعی برای دریافت خدمات گردشگری سلامت هزینه می‌کنند، اما یک تقسیم‌بندی دقیق میان آنها وجود دارد که به این ترتیب است.

گردشگران سلامت اولیه: این گروه در واقع گردشگرانی هستند که از همان ابتدا به قصد دریافت خدمات سلامت به سفر می‌روند. در واقع قبل از سفر می‌دانند که چه خدمات درمانی یا سلامتی را می‌خواهند دریافت کنند و به همین منظور دست به مسافرت می‌زنند.

گردشگران سلامت ثانویه: این بخش نیز شامل گردشگرانی می‌شود که ابتدا قصد انجام یک سفر تفریحی یا همان بخش عمومی گردشگری را داشته‌اند اما حین سفر خود تصمیم‌ می‌گیرند که از خدمات سلامتی مثل اسپاها یا سالن‌های ورزشی و زیبایی نیز استفاده کنند.

متخصصان انستیتو بهداشت جهانی تاکید دارند توجه به تقسیم‌بندی یاد شده و جدا کردن مسافران برای سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری سلامت الزامی است. چون می‌توانند براساس آن شیوه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین تبلیغاتشان را مدیریت کنند تا سهم بالاتری از بازار هدفشان داشته باشند. در تعریف انستیتو سلامت جهانی از گردشگری سلامت دو نوع گردشگر تفکیک شده‌اند.

گردشگران سلامت ثانویه

گردشگران سلامت اولیه

هنگام سفر تجاری به دنبال دریافت خدمات سلامتی مثل اسپا یا ماساژ هستند

طی یک سفر تفریحی، خانواده تصمیم به تجربه آبگرم محلی می‌گیرد

در یک سفر تفریحی استفاده از خدمات آبگرم یا سالن‌های ورزشی دربرنامه گنجانده می‌شود

هنگام استفاده از خدمات کشتی تفریحی از خدمات تناسب اندام استفاده می‌شود

یک گردشگر ماجراجو تصمیم ‌می‌گیرد بخشی از سفر را با دوچرخه طی کند

هنگام برگزاری یک تور گردشگری تفریحی بخشی از اوقات فراغت در یک دهکده سلامتی سپری می‌شود

سفر به مقصدی خاص برای دستیابی به خدمات سلامتی یک شرکت ارایه‌دهنده مشخص خدمات گردشگری سلامت

استفاده از چشمه آبگرم در تعطیلات آخر هفته

اقامت در یک دهکده کوهستانی با توجه به خدمات مدیتیشن

اقامت در یک اقامتگاه طبیعی برای کاهش استرس زندگی شهرنشینی

اقامت در یک مرکز بومگردی دهکده‌های سلامتی

استفاده از خدمات کشتی‌تفریحی که طی سفر خدمات سلامتی ارائه می‌کند

رزو بلیت برای اقامت جنگلی، ساحلی، کویری به‌منظور بهبود وضعیت سلامت

رزرو بلیت برای تور یک هفته‌ای غذای سالم، زندگی سالم و…

براساس تعریف انستیتو سلامت جهانی از گردشگری سلامت و تقسیم‌بندی فوق می‌بینیم هر مقصد گردشگری قطعا خدماتی برای ارائه به گردشگران سلامت چه از نوع اولیه و چه ثانویه دارد که تصویر زیر بیانگر این واقعیت است.

گردشگری سلامت؛ تقاطع دو صنعت پردرآمد!

ترجمه: شیدا رمزی

۳ نظرات
  1. ايمان مدرس غروي می گوید

    فراهم کردن این زیرساخت ها برای گردشگران خارجی ، برای مردم ایران هم مفید فایده خواهد بود و نهایتن آن ها هم از این خدمات گردشگری سلامت استفاده خواهند…
    برای رسیدن و دستیابی به این مطلوب نیازمند ایجاد علاقه در بین سرمایه گذاران هست که بیایند و در این حوزه سرمایه گذاری کنند به دلیل این که در انتها به نظر میاد بازگشت سرمایه قابل توجهی هم داشته باشند.

    1. شیدا رمزی می گوید

      بهترین راهکار معرفی پتانسیل‌ها و امتیازات است چون بدون تردید سرمایه راه خود را پیدا خواهدکرد البته ایران دارای پتانسیل‌های گسترده‌ای در این بخش بخصوص در گردشگری پیشگیرانه است چون دارای ۴ فصل است و می‌توان هر ۴ فصل را تنها در یک روز تجربه کنیم کویر خود امتیازی است که می‌توان از آن استفاده گسترده کرد ولی متاسفانه تاکنون نادیده گرفته شده است امروز غارهای نمکی منبع درآمد گسترده‌ای برای درمان بیماری‌های تنفسی در آلمان شناخته می‌شود که اتفاقا نمکش از استان هرمزگان ایران می‌رود ولی آیا چنین سرمایه‌گذاری در ایران ثبت شده است یا اینکه گل درمانی و حمام‌های نفت خام که در جمهوری آذربایجان رونق گرفته و اتفاقا ما هم در این زمینه امکاناتی مثل گل‌افشان‌های سیستان یا چشمه‌های نفت طبیعی در استان خوزستان داریم ولی…

      1. miem ghalam می گوید

        به نظر میرسد رسانه در این زمینه وظیه ی بسیار خطیری دارد. رسانه ها باید به میدان بیایند و به خوبی این ظرفیت ها را در کانال های خودشان معرفی کنند . در مرحله ی اول برای مردم ایران که این اطلاعات میتواند به زبان فارسی باشد و در مرحله دوم شناساندن این جاهای بکر و مغفول مانده به زبان های دیگر نظیر انگلیسی، اسپانیولی، فرانسوی، عربی، روسی و … باشد. مساله اصلی عدم وجود تصویر مشخص از ایران در دنیاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.