کشورهای پیشرو در درمان ناباروری

کدام کشورها توانسته‌اند درمان ناباروری را بخشی از برند گردشگری سلامت خود کنند؟

 یکی‌ از عوامل نسبتاً مهم در موفقیت هر کشور در گردشگری سلامت، امتیازهای فروش خاص یا منحصربه‌فرد آن‌ها است. در عموم موارد این امتیازهای فروش ولی نه انحصارا درمان‌هایی هستند که پزشکان یک کشور در آن‌ها تبحر خاصی دارند، تا حدی که اختلاف مهارت بین آن‌ها و کشورهای دیگر‌قابل اغماض نباشد. درمانی که در مطلب امروز به عنوان امتیاز ویژه این کشورها به شما می‌رود درمان ناباروری است. هر سیکل درمان ناباروری با درصد موفقیتی حداکثر ۵۰ درصدی همراه است و پیچیدگی‌‌های فراوانی دارد.

بنابراین مهارت یک کشور در چنین رشته پیچیده‌ای، علی‌رغم سرمایه‌گذاری چندنسلی‌ای که می‌طلبد، در نهایت یک امتیاز فروش منحصربه‌فرد بالقوه برای کشور موردنظر خواهد بود و می‌تواند به تنهایی یک کشور را به یک قدرت در گردشگری سلامت منطقه خود تبدیل کند. اما کدام کشورها توانسته‌اند با موفقیت به چنین جایگاهی برسند؟

سنگاپور

سنگاپور قدرت اول درمان ناباروری در شرق آسیاست. هر چند در نگاه اول محدود کردن حوزه قدرت این کشور به شرق آسیا ممکن است توان آن در درمان ناباروری را کم جلوه دهد، اما وقتی متوجه می‌شویم که این کشور با رقبایی چون کره جنوبی، ژاپن و تایلند سروکله می‌زند، به قدرت آن در درمان ناباروری پی می‌بریم.

سنگاپور از دهه ۷۰ میلادی به تحقیق و توسعه مستنر برای درمان ناباروری در سطح ملی کشور خود مشغول بوده و تنها بعد از چندین دهه آزمون و خطا و رساندن سطح کیفی ورمان ناباروری خود به حد اعلی این درمان را وارد لیست درمان‌های بین‌المللی خود کرده است. بر اساس آمار وزارت بهداشت این کشور، درصد موفقیت هر سیکل IVF  ۴۵ درصد است که در میان ده کشور دنیا محسوب می‌شود.

سطح بالای کیفی درمان ناباروری در مراکز درمانی فوق پیشرفته سنگاپور مانند بیمارستان الیزابت، از دلایل اصلی رشد و موفقیت این کشور در حوزه گردشگری سلامت جنوب شرق آسیاست. سنگاپور از کشورهایی مانند اندونزی، مالزی و چین بیشترین تعداد گردشگر سلامت جویای درمان ناباروری را جذب می‌کند.

رژیم اسرائیل

در مطلبی جداگانه به ظهور رژیم اسرائیل به عنوان رقیبی خطرناک برای قدرت‌های گردشگری سلامت خاورمیانه با جزئیات پرداخته‌ایم. از دیرباز، به دلایل سیاسی و خصوصا پس از جنگ جهانی دوم رژیم اسرائیل به دنبال حفظ و افزایش جمعیت خود بوده است.

شهرت دانشمندان یهودی این کشور در این زمینه نیز زبانزد خاص و عام است. درمان‌های ناباروری یکی از تمرکز‌های اصلی هم در بخش خصوصی و هم بخش دولتی اسرائیل است. رژیم اسرائیل همچنین تنها کشور دنیا با درصد موفقیت بالای ۵۰ درصد برای هر سیکل IVF  است. هر سیکل این درمان در اسرائیل ۵۲ درصد شاخص موفقیت دارد که این رقم بالاترین در دنیا است. یکی از دلایل موفقیت اسرائیل در به چالش کشیدن قدرت‌های سنتی گردشگری سلامت خاورمیانه مانند ایران، ترکیه و امارات، مارکتینگ موفق توان بالای این کشور در درمان‌های ناباروری است.

یکی از مخاطبین و بازار‌های هدف اصلی گردشگری سلامت در اسرائیل، کشور قبرس است که عموم گردشگران سلامت خروجی این کشور به رژیم اسرائیل، انحصاراً به دنبال درمان‌های ناباروری به این کشور می‌روند. امری که بیش از پیش بر توان درمان‌های ناباروری به عنوان یک امتیاز فروش بسیار قدرتمند در گردشگری سلامت مهر تأیید می‌زند. موفقیت رژیم اسرائیل در درمان‌های ناباروری محدود به مرزهای این کشور نیست. بلکه در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی، رشد علم درمان‌های ناباروری در اروپا نیز مدیون دانشمندان مهاجر این کشور بود.

ایران

هرچند ایران نتوانسته آن طور که باید از ظرفیت‌های کلان درمان‌های ناباروری در جذب گردشگران سلامت استفاده کند، اما در محافل پزشکی بین‌المللی کلینیک‌ها و پزشکان ایرانی در حوزه ناباروری شهرت خاصی دارند. ایران یکی از قدیمی‌ترین کشورهای فعال خاورمیانه در زمینه ناباروری است.

ریشه این درمان در ایران به اواخر دهه ۵۰ و در شهر یزد بازمی‌گردد. شهری که کماکان یکی از مراکز علمی برتر این حوزه است و به عنوان پایتخت درمان‌های ناباروری در ایران شناخته می‌شود. نقش یزد در تکامل حوزه ناباروری فرای مرزهای ایران و بین‌المللی است. برای مثال یکی از هیجان‌انگیز‌ترین شیوه‌های درمان ناباروری که از آن به عنوان آینده این حوزه یاد می‌شود، درمان ناباروری از طریق جنین منجمد است که بیمارستان یاس در یزد در میان اولین بیمارستان‌‌های موفق جهان در انجام آن بود.

امروزه نقش درمان‌های ناباروری در ایران به شهر یزد محدود نیست و ساری و تهران نیز با کلینیک‌‌های نامداری چون کلینیک رویان و مرکز درمان ناباروری حضرت مریم هم به مردم ایران و هم به گردشگران سلامت خدمات درجه یک ارائه می‌دهند. هرچند ایران به طور کلی بسیار عقب‌تر از ظرفیت‌های بالقوه گردشگری سلامت خود است، اما موفقیت نسبی آن در این حوزه نیز تا حدی محدود درمان‌های ناباروری است. ایران از اکثر همسایگان خود، مانند آدربایجان، عراق، پاکستان و ترکمنستان به طور فعال گردشگر سلامت جویای درمان ناباروری وارد و درمان می‌کند. این درمان‌ها همچنین توسط شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت مانند آریامدتور نیز به خوبی ترویج و تبلیغ می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.