طب سنتی چین جهانی می‌شود؟

چین مراکزی در کشورهای مختلف برای توسعه گردشگری سلامت مبتنی بر طب کهن خود راه انداخته است

پایان سال گذشته میلادی فدراسیون جهانی انجمن‌های پزشکی چین براساس برنامه‌های توسعه گردشگری سرزمین اژدها ضمن تشکیل کمیته‌ای ویژه مجموعه‌ای از اصول و شیوه‌های نوین را به عنوان دستورالعملی واحد برای این بخش تعیین کرد.

به گزارش مدتو رپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، این کمیته ویژه‌ TCM در راستای ترویج گردشگری سلامت چین تشکیل و قرار براین شد که در سراسر دهکده جهانی دفاتری مخصوص به این هدف را تاسیس کند. ایان یانگمن تحلیلگر صنعت گردشگری بین‌المللی در این زمینه تحقیقاتی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم.

بطور کلی طب سنتی چین در دوره باستان این کشور شکل‌گرفته و با استفاده از تکنیک‌هایی که طی هزاران سال به دست آمده توانسته بیماران زیادی را درمان کند. نکته قابل توجه اینجاست که این نوع درمان براساس عوامل طبیعی و بدون استفاده از درمان‌های شیمیایی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال طب سوزنی، ماساژدرمانی، درمان رژیم غذایی و تای شی از جمله این نوع درمان‌ها است.

مسئولان گردشگری TCM براساس برآوردها و سیاست‌گذاری خود تصمیم گرفته‌اند با استفاده از تبلیغات گسترده در کشورهای مختلف سهم ۵۰ میلیارد دلاری از صنعت گردشگری سلامت بین‌المللی را در اختیار خود بگیرند. در این زمینه دو شهر پکن و هاینان به عنوان دو مقصد اصلی پذیرایی از گردشگران سلامت داخلی و خارجی به ویژه برای گردشگران تایوانی، هنگ کنگ، ماکائو بوده است.

چین برنامه‌ریزی دقیقی برای دستیابی به سهم یادشده در صنعت گردشگری سلامت جهان انجام داده که طی آن ۱۵ منطقه گردشگری سلامت با استفاده از شیوه‌های طب سنتی دقیقا همانند هاینان در دیگر نقاط کشور نیز تا سال ۲۰۲۰ میلادی ساخته شود.

طبق آمارهای منتشر شده سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی آکادمی گردشگری چین؛ تقریبا ۲ درصد از بازدیدکنندگان هنگ‌کنگی و ماکائویی طی سال ۲۰۱۷ میلادی برای درمان با روش‌های طب سنتی چین وارد خاک این کشور شده‌اند؛ این درحالی است که تنها ۹/۰ درصد از گردشگران دیگر نقاط جهان به همین منظور بار سفر به چین بستند که در مجموع ۱۴۰ میلیون تقاضای سفر ثبت شده چین ارقام یاد شده مربوط به خدمات گردشگری پزشکی آنهم با طب سنتی بسیار قابل‌توجه است.

چینی تصمیم گرفته‌اند با استفاده از تبلیغات گسترده در کشورهای مختلف سهم ۵۰ میلیارد دلاری از صنعت گردشگری سلامت بین‌المللی را در اختیار خود بگیرند. در این زمینه دو شهر پکن و هاینان به عنوان دو مقصد اصلی پذیرایی از گردشگران سلامت داخلی و خارجی به ویژه برای گردشگران تایوانی، هنگ کنگ، ماکائو بوده است.

لازم به یادآوری است سال گذشته میلادی کشور چین با توجه به سیاست احیای جاده ابریشم طرحی به نام «کمربند و جاده چین» را در سراسر جهان اجرایی کرده است که یکی از اهداف آن توسعه صنعت گردشگری پزشکی آنهم با استفاده از طب سنتی چین بود. در این زمینه از ابتدای ۲۰۱۷ تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی قرار است ۳۰ مرکز جذب گردشگران سلامت با استفاده از شیوه‌های طب سنتی چین در بازارهای هدف تشکیل شود و هم اکنون بیش از ۱۲ مرکز در شهرهایی مثل بارسلون، بوداپست، دبی و ایتالیا افتتاح شده است.

از ابتدای ۲۰۱۷ تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی قرار است ۳۰ مرکز جذب گردشگران سلامت با استفاده از شیوه‌های طب سنتی چین در بازارهای هدف تشکیل شود و هم اکنون بیش از ۱۲ مرکز در شهرهایی مثل بارسلون، بوداپست، دبی و ایتالیا افتتاح شده است.

برخی از فعالیت‌های TCM برای جهانی شدن

پس از تصویب طرح دستیابی به سهم بازار بالای گردشگری پزشکی چین، مسئولان کمیته گردشگری پزشکی این کشور با استفاده از شیوه‌های طب سنتی بازارهای هدفشان را در ۶۷ کشور شناسایی کرده و در نهایت برای دستیابی به جذب حداکثری گردشگران سلامت اینگونه برنامه‌ریزی کردند.

  • انتشار اعلامیه‌های مختلف مبنی بر توجه چین برای ارتقاء بهداشت جهانی با استفاده از شیوه‌های سنتی و همچنین ثبت آن در سازمان بهداشت جهانی به این هدف که دیگران با سیاست‌های انسان‌دوستانه چین آشنا شوند.
  • ایجاد ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای درمانی بازارهای هدف جهت شناساندن استانداردها و قوانین و مقررات مربوط به بهداشت کشور چین که می‌تواند باعث اطمینان خاطر بازارهای هدف باشد و در نهایت سیستم بیمه آن را برای تحت پوشش قرار دادن به رسمیت بشناسد.
  • گره زدن متخصصان طب سنتی چینی به پروژه‌های بین‌المللی بخصوص برای یافتن درمان بیماری‌های همه‌گیر و ناشناخته مثل پروژه درمان ایدز.
  • به رسمیت شناختن طب سنتی چینی در میان متخصصان این کشور و همچنین ورود شیوه‌های درمانی آن به مراکز علمی و آموزش آکادمیک پزشکی.
  • تقویت ارتباط مرکز TCM با تمامی نهادهای درمانی در سراسر جهان و همچنین برگزاری جلسات و نشست‌های دوره‌ای.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.