مراکز درمانی برای فالوآپ کردن بیماران، مشتاق حضور استارتاپ‌ها هستند

در گفت‌وگو با مسئول بخش گردشگری سلامت در بیمارستان امام خمینی تهران مطرح شد

بیمارستان امام خمینی تهران یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بیمارستان‌های پایتخت ایران است که اغلب بخش‌های تخصصی موردنیاز یک ارائه‌دهنده خدمات درمانی را داراست. ابوالفضل ثباتی، پرستار و مسئول بخش گردشگری سلامت این بیمارستان در رابطه با فعالیت‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت در این مرکز انجام شده است به سوالات خبرنگار مدتورپرس پاسخ‌ داده است.

برای شروع، کمی از سابقه گردشگری سلامت در بیمارستان امام خمینی توضیح دهید.

مدت زیادی است که در بیمارستان تهران کار گردشگری سلامت و جذب بیماران خارجی انجام می‌شود ولی طبق برنامه‌هایی که وزارت‌خانه و دانشگاه داشتند، جدیدا به صورت منسجم فعالیت ما در زمینه جذب بیماران بین‌المللی شروع شده است. ما در بیمارستان امام خمینی در این زمینه تلاش‌های زیادی هم داشته‌ایم چون همانطور که می‌دانید بیمارستان امام بزرگترین بیمارستان کشور و حتی در بعضی منابع از بیمارستان امام خمینی به عنوان بزرگترین بیمارستان خاورمیانه هم یاد شده است. بیمارستان امام خمینی با حدود ۱۴۰۰ تخت و پرسنل و انواع بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی پتانسیل خوبی در گردشگری سلامت دارد؛ البته سال‌هاست که این کار در بیمارستان امام انجام می‌شود ولی الان به صورت منسجم‌تر و مشخصا با واحد IPD و رسمی‌ انجام می‌شود.

این که می‌گویید سال‌هاست کار گردشگری سلامت در بیمارستان امام خمینی انجام می‌شود، حدودا چند سال است؟

اینکه می‌گویم گردشگری سلامت در بیمارستان امام خمینی خیلی قدمت دارد، یعنی ما اساتیدی که داریم که با سابقه‌های ۲۰ ساله، می‌گویند که ما چنین فعالیت‌هایی در بیمارستان داشتیم ولی خوب نه با این شکل منسجم. مثلا یک دریافت‌کننده خدمت پزشکی از خارج از کشور می‌آمد، خدمت موردنظر خود را دریافت می‌کرد و می‌رفت. البته در تمام موارد، درخواست از آن طرف بوده یعنی عملا ما کار خاصی برای جذب گردشگران سلامت انجام نمی‌دادیم. ولی امروز فعالیت‌های ما در این حوزه، به صورت منسجم و رسمی‌تر انجام می‌شود و در حال فعالیت هستیم.

برای جذب گردشگران سلامت در بیمارستان امام خمینی انواع جراحی‌های پیوند مثل  پیوند کبد، قلب، کلیه و پیوند مغز استخوان انجام می‌شود؛ در رابطه با انواع سرطان‌ که یک ساختمان مجزا ۴۵۰ تخته داریم که همه امور مربوط به سرطان در آن مرکز انجام می‌شود. انواع جراحی‌های زیبایی فوق‌تخصصی، لیزر و تمام اقدامات تخصصی که در بخش پوست انجام می‌شود و در حالت کلی، بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی دیگر، هر موردی که فکرش را بکنید در بیمارستان امام انجام می‌شود.

بیشتر برای دریافت چه خدماتی یا چه موضوعاتی به بخش بین‌الملل بیمارستان امام خمینی مراجعه می‌شود؟

ما در تمام گروه‌ها و بخش‌ها و برای انواع خدمات درخواست داریم ولی در حالت کلی، در بخش سرطان و پیوند کبد، مراجعات خیلی زیادی داریم. چون جراح‌های کنسر ما همه در سطح کشور برند هستند. ما هر هفته یک یا دو مراجعه برای پیوند کبد داریم که به این منظور از خارج به ایران می‌آیند. البته این موارد همه مربوط به زمانی است که هنوز بحث مجوز و موارد این چنینی در حوزه گردشگری سلامت و مراکز بین‌المللی ارائه‌دهنده خدمات درمانی مطرح نشده بود.

گردشگران سلامت بیشتر از چه کشورهایی به ایران مراجعه می‌کنند؟

در این مورد باید بگویم که در گذشته، تعداد مراجعات ما از بین بیماران و گردشگران بین‌المللی خیلی بیشتر بود و از کشورهای ترکیه و آذربایجان و عراق و امثال این‌ها مراجعه می‌کردند. ولی طی یک سال گذشته، اگر بیشترین تعداد مراجعاتمان را اگر بخواهم بگویم، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدشان از عراق بوده‌اند. البته هنوز از ترکیه یا کشورهای دیگر هم مراجعه داریم ولی بیشترین تعداد گردشگران سلامت عراقی هستند.

ابوالفضل ثباتی: ما بیماران زیادی از کشورهایی مانند آذربایجان و گرجستان و امثالهم داشتیم که اخیرا به سمت ترکیه کوچ کرده‌اند و از طرف شرق ایران هم گردشگران بیشتر به سمت هند می‌روند. این موردی است که به تازگی واقعا برای ما به یک معضل تبدیل شده است.

آیا برنامه‌ای برای آینده گردشگری سلامت در بیمارستان امام خمینی و بخش IPD و جذب بیشتر گردشگران سلامت دارید؟

همانطور که اشاره کردم، فعالیت ما در این حوزه منسجم‌تر شده است برای مثال اصلا واحد IPD در بیمارستان امام وجود نداشت و تقریبا ۳ یا ۴ ماه از راه‌اندازی و فعالیت بخش بیماران بین‌الملل یا همان واحد IPD در بیمارستان می‌گذرد. این بخش فعالیت خود را با ارائه یک سری خدمات محدود شروع کرده و به مرور سعی در تکمیل و توسعه آن داریم؛ برای مثال بخشVIP با ۱۲ تخت برایشان تجهیز کردیم و می‌دانیم که چنین بخشی برای مریضان خارجی خیلی مهم است؛ یا پزشکان دیگری را برای ارائه خدمات بیشتری که شاید در لیست ما نیست ولی امکان ارائه خدماتش را داریم را آورده‌ایم که قادر به ارائه آن خدمات هم باشیم.

به نظر شما وجود سامانه‌های آنلاین که امکان ارتباط مستقیم گردشگران سلامت با مراکز ارائه‌دهنده خدمات را برقرار می‌کند، چه تاثیراتی می‌تواند روی فعالیت‌ در زمینه گردشگری سلامت و فعالیت‌های بین‌المللی واحدهای درمانی داشته باشد؟

قطعا راه‌اندازی چنین سامانه‌هایی باعث می‌شود کارهای مربوط به گردشگری سلامت و جذب بیماران خارجی خیلی مطمئن‌تر و بهتر انجام شود. اولین اثر آن هم فکر کنم حذف دلالان از این حوزه باشد.

فکر کنم بهتر باشد با مثالی نتیجه آن را برایتان بگویم؛ چند ماه پیش بیماری برای پیوند داشتیم، ما قیمت حدود ۷هزار دلاری برای انجام آن کار داشتیم ولی دلال قیمت ۱۵هزار دلاری به بیمار اعلام کرده بود. در این بین ۸هزار دلار برای خودش درنظر گرفته بود.

فکر می‌کنید چه خدمات دیگری می‌توان در این زمینه ارائه کرد که به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای بهبود روند جذب بیمار بین‌المللی کمک کند؟

به نظر من شناساندن بیمارستان‌ها و خدماتشان به بیماران خارجی بهترین گزینه برای فعالیت است و اینکه امکانی فراهم شود تا مریض‌ها و گردشگران سلامت خودشان بتوانند بین ارائه‌دهندگان خدمات مقایسه و انتخاب کنند. برای مثال اگر خدمتی را سه بیمارستان در ایران انجام می‌دهند، بیمار بتوانند جستجو کرده و از بین آنها طبق شرایط و سلیقه‌اش یکی را انتخاب کند.

اخیرا گردشگری سلامت در بیمارستان امام خمینی چه چالشی داشته‌ است؟

ما بیماران زیادی از کشورهایی مانند آذربایجان و گرجستان و امثالهم داشتیم که اخیرا به سمت ترکیه کوچ کرده‌اند و از طرف شرق ایران هم گردشگران بیشتر به سمت هند می‌روند. این موردی است که به تازگی واقعا برای ما به یک معضل تبدیل شده است.

فکر می‌کنید علت این اتفاق چیست؟

در رابطه با هند می‌‌دانم که مسئله قیمت است؛ درست است که کیفیت خدمات در هند پایین‌تر از ایران است ولی به این دلیل که قیمتشان ارزان‌تر از ماست، بسیاری از مریض‌ها هند را انتخاب کرده و به آن کشور می‌روند.

 می‌گویید با احتساب نرخ ارز و دلار در کشور ما بازهم قیمت ‌در هند نسبت به ما کمتر است؟

بله خیلی کمتر است. قیمت آنها نسبت به ما متفاوت است چون خدماتی که ما می‌دهیم را آنها ارائه نمی‌دهند. آنها کیفیت خدمات را پایین آوردند و مطمئنا قیمت هم پایین‌تر خواهد بود.

موفقیت ترکیه در جذب گردشگران سلامت و بیماران بین‌المللی هم به دلیل قیمت‌های پایین‌تر است؟

موفقیت ترکیه هم همین است، ولی خدمات غیردرمانی و توریستی هم در آن بی‌تاثیر نبوده، اینها مواردی است که باعث جذب گردشگران سلامت به ترکیه شده است و با اینکه در بعضی آیتم‌ها و خدمات قیمت بیشتری از ما دارد ولی بیماران، ترکیه را انتخاب می‌کنند که هم سیاحت کنند و هم درمان شوند.

نظرتان در رابطه با حضور و فعالیت استارتاپ‌ها در این حوزه چیست؟ توصیه می‌کنید روی چه بخش‌ها و ایده‌هایی کار کنند؟

مطمئنا حضورشان در صنعت خوب است. راستش تا الان خیلی به این موضوع فکر نکرده‌ام ولی تبلیغات، ارائه پکیج خدمات و حتی بحث‌های آموزشی می‌تواند حوزه‌های خوبی برای شکل‌گیری استارتاپ‌ها در صنعت گردشگری سلامت باشد و البته بحث فالوآپ‌هایی که ما با مریض‌ها داریم یکی از نیازهای ما است که اگر استارتاپ‌ها بتوانند در این زمینه به ما کمک کنند قطعا مشتاق همکاری با آنها خواهیم بود.

 گفت‌وگو: عالیه عزتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.