صنعت رو به رشد گردشگری سلامت در جهان

برای آن‌هایی که به دنبال مخاطبان جدید در برنامه های سفر و گردشگری خود هستند لازم است بدانند که مسافران درحال حاضر بیش از هرچیز از سرزمین‌های خارجی‌ استقبال می‌کنند تا تجربه ای توأم با سلامتی را در خاطراتشان ثبت کنند؛ همان چیزی که ما به آن صنعت گردشگری تندرستی می‌گوییم. اما این سؤال همچنان باقی است که گردشگران برای مسافرت‌های پزشکی به کجا سفر می‌کنند؟

لونلی پلانت: گردشگری تندرستی سریع‌ترین بخش صنعت گردشگری سلامت است

به گزارش لونلی پلانت، انتشارات شناخته شده راهنمای مسافرت،«گردشگری تندرستی» در جهان پر از استرس امروز ما سریع‌ترین بخش درحال رشد صنعت گردشگری است به طوری که در سال جاری با افزایش ۱۰ درصدی خود توانست بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار به بازار وارد کند. با این توصیف، بخش تخصصی پزشکی حتی با سرعت بسیار بیشتری درحال رشد است، به طوری که مسافران در تلاش هستند تا صورت حساب‌ها یا زمان انتظار را کاهش دهند. پیش بینی‌ها مختلف است اما شنیده‌ها حاکی از این است که این رقم تا حدود ۲۰ درصد به صورت سالانه افزایش یابد و درحال حاضر ارزش ۴۵ میلیارد دلار تا ۷۲ میلیارد دلاری دارد.

 

سوسی الیس، مدیر عامل مؤسسه تندرستی جهانی (Global Wellness Institute (GWI) در مورد رشد گردشگری تندرستی می‌گوید «ترکیب‌های جدید و متعددی از مقاصد سفر وجود دارد که بر تجربه‌های سالم تأکید می‌کنند و هم برای مردان و هم زنان جذابیت دارند و با قیمت‌های بسیار مقرون به صرفه عرضه می‌شوند.»

به نظر می رسد که درحال حاضر، مایندفولنس یا «توجه آگاهی» دارد جای خود را به «تندرستی» یا حال خوب می‌دهد و ظاهراً پیشنهاد دیگری نیز وجود ندارد. حتی می تواند به برنامه «توجه آگاهی در مسافرت» که از سوی هواپیمایی بریتیش ترتیب داده شده اشاره کرد که در نظر دارد پروازی آرام و طولانی بر فراز اقیانوس اطلس راه اندازی کند و در طی آن ویدئوهای مراقبه به نمایش درآورد. هواپیمایی‌های اتحاد، امارات و ویجین آتلانتیک از جمله خطوط هواپیمایی هستند که خدمات اسپا نیز در سالن‌های بزرگ خود برای انتظار فراهم می‌کنند. هواپیمایی حیات، گروه اسپای خود را با نام Miraval راه اندازی کرده است و گروه هتل‌های درون قاره ای با برند EVEN برای هتل‌های خودش خدمات گردشگری تندرستی را ارائه می‌دهد.

به گفته مؤسسه تندرستی جهانی، آمریکا بزرگترین بازار «گردشگری تندرستی» را تاکنون داشته است (در آخرین شمارش سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار و بیشتر بود) و پس از آن آلمان قرار دارد (با ۶۰ میلیارد دلار) اما چین درحال کسب درآمدهای هنگفت است به طوری که آخرین آمارها جهشی سالانه از مرز ۱۲ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار را نشان داده‌اند. به لحاظ جهانی بخش اعظم سفرها داخلی هستند (۸۳ درصد) اما سفرهای بین‌المللی و ورودیکه با هدف حال خوب انجام می‌شود با نرخ بسیار بیشتری درحال رشد بوده است. آخرین آمارها از این مؤسسه، رشد ۲۲ درصدی در تعداد سفرها و افزایش ۲۰ درصدی عواید حاصل از سفرهای بین المللی را نشان داد درحالی که این ارقام برای سفرهای داخلی به ترتیب ۱۷ درصد و ۱۱ درصد هستند.

صنعت گردشگری تندرستی
به گفته GWI ارزش اقتصاد تندرستی در سراسر جهان ۳٫۷ تریلیون دلار است.

در بریتانیا که طولانی ترین زمان انتظار برای بیمار در خدمات بهداشت عمومی در یک دهه داشته است، تعداد مسافران با اهداف پزشکی از ۴۸ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ به حدود ۱۴۴ هزار نفر افزایش داشته است. سایت Medigo که پایگاه اینترنتی سفر پزشکی است گزارش داده است که صف نوبت‌ها برای دریافت ارتوپدی ۲۰۰ درصد افزایش داشته است و تعداد روزافزونی به کشورهایی نظیر فرانسه و سوئیس مسافرت می‌کنند.

رشد تصاعدی در صنعت گردشگری تندرستی

بر اساس یافته های Orbis Research در آمریکا از نظر بین‌المللی، پرتکرارترین و سودرسان‌ترین خدمات در این بخش از گردشگری پزشکی عبارتند از خدمات دندان پزشکی، جراحی اختیاری، درمان باروری و جراحی زیبایی. کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، آلمان، انگلیس، ژاپن، کانادا و فرانسه درمان‌های بسیار پیشرفته ارائه می‌کنند و بیماران را از کشورهایی که خدمات درمانی مناسبی ندارند جذب می‌کنند. این درحالی است که کشورهای درحال توسعه درحال تمرکز بر گردشگری پرشکی به عنوان یک صنعت رو به رشد هستند.

با توجه به شاخص گردشگری پزشکی سال ۲۰۱۶ دبی درحال حاضر در جهان عرب شماره اول و در سطح جهانی رتبه ۱۶ را در این صنعت دارد و درصدد است که تا سال ۲۰۲۰ نیم میلیون نفر را به سمت خود بکشاند. آفریقای جنوبی نیز به مقصد محبوبی بدل شده است. تایلند برای کشورهای آسیای شرقی مقصد پزشکی خوبی است و انتظار می‌رود در سال جاری میلادی به عنوان بخشی از راهبرد گردشگری خود پذیرای حدود یک میلیون گردشگر بین المللی با مقاصد پزشکی باشد. مالزی نیز درحال ارتقا گردشگری پزشکی خود در سطح بین‌المللی بوده است. هند هزینه بسیاری را برای به دست آوردن سهم بازار این صنعت کرده است و دریافت ویزا را برای این مقصود آسان کرده است.

وبسایت پزشکی هندی به نام CareGuru به نقل از دکتر راچی گوپتا، مؤسس و مدیرعامل مرکز تشخیص پزشکی ۳hcare نوشته است «حتی با اینکه کشورهای آسیایی مانند تایلند، مالزی و سنگاپور آغاز به پیشی گرفتن از هند کرده اند، تسهیلات متمایز در مراقبت بهداشتی و اقداماتی که از سوی نخست وزیر هند انجام شده است رشد تصاعدی این صنعت در هند را در سال‌های پیش رو نشان خواهد داد. انتظار می رود این بازار تا سال ۲۰۲۰ به چهاربرابر خود یعنی ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برسد.»

به گفته بیماران فراسوی مرزها (Patients Beyond Borders) که یک انتشاراتی در زمینه سفر بین‌المللی پزشکی مستقر در آمریکا است برترین مقاصد جهان به ترتیب حروف الفبا در صنعت گردشگری تندرستی عبارتند از؛ کاستاریکا، هند، اسرائیل، مالزی، مکزیک، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ترکیه، ایالات متحده آمریکا. همچنین در پایگاه اینترنتی آن آمده است «تخمین ما این است که با احتساب بیماران ورودی که بیش از هرکجا به سمت مکزیک، آسیایی جنوبی و جنوب شرقی روانه می‌شوند، بازار جهانی گردشگری پزشکی با نرخ ۱۵ تا ۲۵ درصد درحال رشد باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.