۱۰ گام برای راه اندازی استارتاپ گردشگری پزشکی

هر کسی که به بازار گردشگری پزشکی وارد می‌شود (اعم از بیمارستان، کلینیک، پزشک، متخصص مشاور، دندانپزشک، مرکز بازپروری، اسپا، مرکز تندرستی، مرکز تالاسو یا بالنئوتراپی و آژانس یا تسهیلگر معرف) باید تصمیم‌های بسیاری بگیرد و تاکتیک‌ها و راهبردهای بسیاری تدوین کند. تمام این تصمیم‌ها و تاکتیک‌ها خیلی بیشتر از آموزش حرفه‌ای و تجربه متخصصان بالینی و تسهیلگران برای راه‌اندازی و سودآوری در زمینه استارتاپ‌های تولید و خدمات گردشگری می‌ارزد. آنچه می‌خوانید توصیه‌های خانم ماریا تاد، مشاور و کارشناس راه‌اندازی استارتاپ گردشگری پزشکی است.

برای راه اندازی استارتاپ گردشگری پزشکی این گام‌ها را بردارید:

  1. محصول یا خدمتی را برای توسعه پیدا کنید که از موقعیت گوشه در بازار برخوردار باشد،
  2. این ایده را به محصولی ملموس و بازاری شده توسعه دهید که از شاخص هزینه و قیمت برخوردار باشد،
  3. گروه متمایزی از مصرف کنندگان را هدف قرار دهید که به چیزی که می‌فروشید، نیاز داشته باشند، آن را بخواهند و یا از پس خرید آن بر بیایند،
  4. شبکه مطلوب خودتان که متشکل از تأمین کنندگان بالینی و غیر بالینی و شرکا هستند را به صورت یک «محصول» منحصربه فرد هدایت کنید که از تمامی رقبای شما در این عرصه متفاوت باشد،
  5. زیرساخت اجرایی برای ارائه خدمات بسازید، که شامل انتخاب کردن نرم‌افزار هدفمندی باشد که از تجربه کاربری و لاجستیکی، پیگیری کاربران و مقیاس‌های برآیندها پشتیبانی کند،
  6. تجربه کاربری را در قالب محصولی قابل توصیف که از قیمتی پیشبینی پذیر و قابل ذکر برخوردار است طراحی کنید،
  7. استراتژی بازاریابی و کمپین‌های منحصر به فرد را حاوی پیام‌های اقناع کننده، نتایج قابل اندازه‌گیری و اقدام‌های مؤثر طراحی کنید،
  8. ساخت ابزارهای بازاریابی و تبلیغات، گرافیک، تصاویر، ویدئو، شعار و خطوط برچسب، رسالت، چشم‌انداز و بیانیه‌های ارزشی و گواهی برای مشتریان طوری انجام شود که برند منحصر به فرد شما را توصیف کرده و از آن پشتیبانی کند،
  9. با دریافت مدرک ایزو ۹۰۰۱ تا ۲۰۱۵ که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده و قابل پیاده‌سازی در توسعه کسب‌وکار گردشگری سلامت هستند به کیفیت کار و خدمات و نیز تفکر خطر پذیر خود اعتبار  ببخشید؛ و
  10. برای رسیدن به قابلیت سوددهی، در ظرف فروش خود از بسته‌های گردشگری پزشکی، سفر سلامتی و سفر تندرستی به اندازه استفاده کنید.

چطور برای برداشتن این ۱۰ گام آماده شویم؟

سؤال اینجاست که شما برای اینکه پروژه خود را از مرحله ایده پردازی تا سودآوری پایداری برسانید چه مراحلی باید طی کنید؟

راه اندازی استارتاپ گردشگری پزشکی
استارتاپ Medical Departures یک استارتاپ سنگاپوری در زمینه گردشگری پزشکی است.

اولین گام این است که کمی در مورد این موضوع بخوانید و مطالعه کنید. کتاب Medical Tourism Program Development درحال حاضر پرفروش‌ترین منبع در مورد چگونگی ورود به گردشگری پزشکی است.

شما با خواندن این کتاب از پرداخت هزینه‌های گزاف برای مشاوره درمورد راه اندازی استارتاپ گردشگری پزشکی خلاص خواهید شد. بهتر است اولین مرتبه نگاهی کلی به صنعت و کسب‌وکار گردشگری پزشکی و سفرهای پزشکی بیندازید و دومین بار با یک قلم و کاغذ به جانش بیفتید تا تمام سؤال‌هایی که نیاز دارید پاسخ داده شود یادداشت کنید. در واقع اگر در یک اکسل این موارد را وارد کنید به خودتان لطف بزرگی کرده‌اید و زمان فرایند راه اندازی استارتاپ گردشگری پزشکی را کاهش داده‌اید:

ستون الف: سؤال یا دغدغه شما

ستون ب: چه کسی برای تحقیق کردن در مورد جواب سؤال یا راه حل آن دغدغه انتخاب خواهد شد؟

ستون ج: چه کارشناسی ممکن است به شما جواب یا راه حل مرتبط با مقتضیات خاص شما را در اختیارتان بگذارد؟

ستون د: جزئیات تماس آن کارشناس و اطلاعات او در مورد هزینه‌هایی که برای مشاوره دادن در نظر گرفته اند.

زمانی که این چهار مورد را مشخص کردید حالا وقت آن است که هرکدام از ردیف‌های اکسل خود را دوباره اولویت بندی کنید. هنگامی که این کار را انجام دهید متوجه خواهید شد که چقدر ایجاد کردن یک نقشه مشورت سفارشی شده، خطی و فنی که با اولویت‌های منحصر به فرد شما و مقتضیاتتان برای استفاده بهتر از زمان و بودجه‌ای که دارید آسان است.

در مرحله بعد، همانطور که به هر آیتمی که می‌رسید و خط می‌زنید کاملاً در مورد موضوع تحقیق کنید و برای رسیدن به چشم‌انداز مطلبوبتان با یک کارشناس حرف بزنید. با این کار شما بهتر به منایع مالی و زمانی که برای مشاوره حرفه‌ای خودتان حس می‌کنید نیاز دارید و نه پذیرش صرف پیشنهادهای مشاور برای چیزی که می‌خواهید بفروشید مجهز می‌شوید. این کار شما را به مشتری کم ارزشی در کتابچه تماس‌های یک مشاور تبدیل نمی‌کند. بلکه شما از یک مشتری چالش زا و شاید دشوار به نوعی از مشتری تبدیل می‌کند که به معنای واقعی کلمه می‌توان از کار کردن با او لذت برد: یعنی کسی که آماده و متمرکز است.

هنگامی که چنین کنید کنترل توسعه کسب‌وکارتان از همان ابتدا نیز در دست خودتان خواهد بود. شما همچنین از تعیین بهتر حوزه عمل یک پروژه نیز سود خواهید برد زیرا می‌توانید به مشاورتان اطلاع دهید که «این چیزی است که من در این زمان در آن نیاز به مشاوره دارم و این همان چیزی است که قرار است شما تولید کنید؛ نه بیشتر و نه کمتر.» و وقتی چیزی که بخواهید را دریافت کنید و آن چیز به موفقیت شما کمک کند، عنصر اعتماد میان مشتری و مشاور به صورت طبیعی تقویت می‌شود.

از درس‌های پر هزینه‌ای که در راه اندازی استارتاپ گردشگری یاد گرفته‌اید دوری کنید!

اغلب اوقات دلیل اصلی شکست و تشویش استارتاپ‌های گردشگری پزشکی این است که به مشتری در حالتی ناشیانه اجاره یک استند در یک رویداد گردشگری پزشکی فروخته شده است، یا استندهایی در رویدادهای اشتباه اجاره داده شده است. در واقع زمان و پولی که باید ابتدا برای توسعه کسب‌وکار و طراحی خدمات سرمایه‌گذاری می‌شد و در مرحله بعد برای بازاریابی محصول تولیدشده به مخاطب هدف به هدر رفته است.

پرتکرارترین مشکلی که ماریا تاد به عنوان کارشناس راه اندازی استارتاپ گردشگری پزشکی و مربی توسعه کسب و کار شناسایی می‌کند این است که مشتری، کسب و کار گردشگری پزشکی را در سطح یک رویکرد بیش از اندازه ساده انگارانه تقلیل می‌دهد. آنها از مرحله ایده‌پردازی به مرحله اجرایی کردن جهش می‌کنند؛ آنهم بدون آنکه محصول یا تولیدی را توسعه دهند.

بسیاری از استارتاپ‌های گردشگری پزشکی هرگز از این اشتباه نابودکننده و پرهزینه بهبود پیدا نمی‌کنند؛ چرا که سرمایه‌ای که برای آن استارتاپ و راه‌اندازی‌اش برای تبدیل شدن به صنعت گردشگری پزشکی تمام شده است و دیگر چیزی برای نمایش ندارد. برخی از دیگر استارتاپ‌ها از همان ابتدا سرمایه خود را تمام کرده اند زیرا تمام ۱۰ گام بالا را تمام نکرده‌اند. در نتیجه این بی‌تجربگی از مرحله ایده‌پردازی به مرحله تبلیغات جهش کرده‌اند؛ انگار که اصلاً از وجود این ۱۰ گام برای راه‌اندازی استارتاپ گردشگری پزشکی خبر هم نداشته‌اند.

منبع: Ask Maria Todd

نظرات بسته شده است.