گزارش شانزدهمین دوره آموزشی مهارتی گردشگری سلامت

با حضور دکتر سعید هاشم‌زاده، دکتر محمد جهانگیری، دکتر آرش انیسیان و ۲۵ نفر از فعالان گردشگری سلامت برگزار شد

شانزدهمین دوره آموزشی مهارتی گردشگری سلامت برگزار شد. در این دوره آموزشی دکتر سعید هاشم‌زاده رئیس گردشگری سلامت وزارت بهداشت، دکتر محمد جهانگیری رئیس انجمن گردشگری سلامت، دکتر آرش انیسیان رئیس بیمارستان ابن سینای تهران و چند تن از فعالان دیگر این حوزه به عنوان مدرس حضور داشتند و مباحثی همچون مدیریت ارتباط با بیمار، نقش فضای مجازی در توسعه گردشگری سلامت، آشنایی با قوانین صدور ویزا و … مطرح شد.

صحبت‌های دکتر سعید هاشم‌زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، در حاشیه ۱۶امین دوره آموزشی مهارتی گردشگری سلامت

در این رویداد که به مدت ۳ روز از تاریخ ۳۰ بهمن تا ۲ اسفند ۹۷ در دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران که با همت دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان برگزار شد، بیش از ۲۵ نفر از مدیران بخش IPD مراکز درمانی، روئسای بیمارستان‌ها، مسئولینی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و… از سراسر ایران شرکت کردند.

گردهمایی روسای بیمارستان‌های دارای بخش بین‌الملل

اساتید دوره آموزشیدکتر سعید هاشم‌زاده در گفتگو با مدتورپرس در حاشیه این رویداد با اشاره به اینکه هیچ رشته دانشگاهی  مشخصی در حوزه گردشگری سلامت در ایران وجود ندارد گفت: « این دوره آموزشی تنها دوره‌ای است که با نظارت و هدایت وزارت بهداشت وکاملا حرفه‌ای در زمینه گردشگری سلامت در ایران برگزار می‌شود. این نوع رویدادها و کارگاه‌های آموزشی بستر و زیرساختی است تا فعالان حوزه گردشگری سلامت، مراکز درمانی و شرکت‌های فعال این صنعت، یکدیگر را بشناسند و تجربه‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند. تمامی این افراد و مراکز بازیگران اصلی صنعت گردشگری سلامت هستند و باید با یکدیگر تعامل و کار کنند.»

او در ادامه افزود: «ایده برتر کشورهای موفق در گرشگری سلامت، ایده خوشه‌ها است. ایده خوشه‌ها با تشکل‌های کاری و حرفه‌ای شکل خواهد گرفت. به‌این صورت که در یک منطقه چند بیمارستان و چند شرکت با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اتصال این دو بخش با هم باعث ایجاد یک روند مثبت و سازمان‌دهی شده برای ورود بیمار از کشورهای هدف به ایران خواهد شد.»

 

شرکت کنندگان دوره آموزشی گردشگری سلامتدکتر نیوشا شهیدی مسئول برگزاری این دوره‌های آموزشی است. او در گفتگو با مدتورپرس درخصوص مدرسین و موضوعات آموزشی که در این کارگاه‌ مطرح می‌شود، گفت: «براساس تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت که درخصوص برگزاری دوره‌های آموزشی گردشگری سلامت داریم، کلیه مدرسین می‌بایست از حوزه‌های مربوط به گردشگری سلامت مانند انجمن گردشگری سلامت، وزارت امورخارجه و … و همچنین دارای سابقه اجرایی در این حوزه نیز باشند. زیرا این دوره صرفا تئوری نبوده و باید مهارت‌ها به شرکت‌کنندگان آموزش داده شود. همچنین ما در این دوره‌ها تجربه مراکز درمانی و شرکت‌های موفق را با شرکت‌کنندگان به اشتراک می‌گذاریم. یکی از مشکلات عمده ما در گردشگری سلامت، بازاریابی در این حوزه است عمده مباحث آموزشی دراین دوره‌ها درباره بازاریابی است و باقی موضوعات هم مواردی هستند که بیمارستان‌ها و شرکت‌ها به آن نیاز دارند مانند موضوعات قانونی و حقوقی.»

اساتید در حال ارائه نکات آموزشیشهیدی در ادامه با اشاره به اینکه در طی ۱۶ دوره آموزشی نزدیک به ۴۸۰ نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند گفت: «متاسفانه بیشتر شرکت‌کنندگان در طی این۱۶ دوره، اطلاعات کافی درباره گردشگری سلامت را نداشته‌اند و همچنین مسلط به زبان دیگری نیستند. این درحالی است که فعالان و کارشناس حوزه گردشگری سلامت در کنار اشتیاق کار در این حوزه باید غیراز زبان مادری به یک یا دو زبان دیگری نیز مسلط باشد.»

لازم به ذکر است که دوره‌های پیشرفته گردشگری سلامت طبق فراخوان این مرکز در بهار ۹۸ با مشارکت وزارت بهداشت در همین مکان برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.