درک درست مدیران بیمارستانهای اروپایی از مسئله مهم بازاریابی
حاشیهنگاری از آنچه که در رویداد گردشگری سلامت اروپا -EMT2023
یادداشتی از
رضا جمیلی-بنیانگذار مدتورپرس
یکی از تاکیداتی که در ۶ سال گذشته در مدتورپرس برای توسعه برندهای حوزه سلامت ایران از جمله بیمارستانها و کلینیکها و دیگر مراکز درمانی داشتهام موضوع بازاریابی بوده است. موضوعی که همیشه و به روشهای مختلف آن را تکرار کردهام این بوده که باید در کنار همه مسائلی که یک مدیر ارشد بیمارستان یا هر مرکز درمانی دیگر روزانه با آنها درگیر است باید بخش مهمی از وقت، انرژی و تمرکز خود را روی توسعه بازار و مارکتینگ و قدرتمندتر کردن برند خود بگذارد. شاید در ایران تنها بتوان از برندهایی چون مرکز چشمپزشکی نور و بیمارستان عرفان نام برد که تا حدی در این ماجرا درست و اصولی رفتار کردهاند و با کمال تاسف بسیاری دیگر از برندهای درمانی ایران ازجمله بیمارستانهای بزرگ خصوصی کشور و مدیران ارشدشان در این خصوص نمره مردودی میگیرند.
وقتی در رویداد گردشگری سلامت اروپا (EMT 2023) در کارگاهی با عنوان متاورس و وب۳ و آینده صنعت سلامت میزبان تعدادی از مدیران و روسای مهمترین بیمارستانهای اروپایی و آمریکایی بودم فکر میکردم به دلیل پیچیدگی مفهوم و جدید بودن فناوریای که درباره آن حرف میزنم بحث برای بسیاری از آنها سخت و کمی حوصلهبر باشد. اما در کمال تعجب دیدم که هم در خلال ارائه من و هم در پایان کارگاه با سوالات گوناگون خود میخواهند از تاثیر وب ۳ روی کسبوکار درمانیشان بیشتر بدانند.
مشخص بود که بسیاری از آنها برای اولین بار است که درباره وب ۳و تاثیر آن بر صنعت سلامت در آینده نزدیک میشنوند اما نکته جالب ماجرا اینجا بود که میخواستند ببینند به عنوان مدیر ارشد یک برند درمانی از همین فردا باید برای مواجهه با این فناوری و دنیای جدید دیجیتال چه تغییراتی در استراتژیهای خود بدهند. بسیاری از آنها در گفتگوهای خصوصی بعد از آن کارگاه اولین چیزی که از من میپرسیدند این بود که اگر همین امروز بخواهیم برای ورود به دنیای وب ۳ کاری بکنیم یا بخشی از نیروهایمان را آموزش بدهیم باید از کجا شروع کنیم، از چه تیمی میتوانیم مشاوره یا کمک بگیریم و مدتورپرس چطور میتواند در این مسیر به آنها کمک کند.
وقتی در رویداد گردشگری سلامت اروپا (EMT 2023) در کارگاهی با عنوان متاورس و وب۳ و آینده صنعت سلامت میزبان تعدادی از مدیران و روسای مهمترین بیمارستانهای اروپایی و آمریکایی بودم فکر میکردم به دلیل پیچیدگی مفهوم و جدید بودن فناوریای که درباره آن حرف میزنم بحث برای بسیاری از آنها سخت و کمی حوصلهبر باشد. اما در کمال تعجب دیدم که هم در خلال ارائه من و هم در پایان کارگاه با سوالات گوناگون خود میخواهند از تاثیر وب ۳ روی کسبوکار درمانیشان بیشتر بدانند.
این شکل مواجهه مدیران بیمارستانهای شناختهشده کشورهایی چون ایتالیا و فرانسه و آلمان و اسپانیا و … یکبار دیگر من را یاد عفلت تاسفبار مدیران بیمارستانهای ایران از مسئله مارکتینگ و برندینگ و بازارسازی انداخت. اینکه اینقدر درگیر روزمره و گرفتاریهای سطح پایین میشوند که فراموش میکنند مهمترین وظیفه یک مدیر ارشد، شناسایی فرصتها و تهدیدهای پیشرو و تغییر به موقع راهبردهای کوتاهمدت و بلندمدت سازمان خود است. هنوز بسیاری از بیمارستانهای ایرانی یک صفحه درست و باکیفیت در شبکههای اجتماعی ندارند و شاید صحبت کردن از متاورس و وب ۳ و تغییراتی که دنیای دیجیتال و اینترنت دارد میکند کمی دور از ذهن باشد اما اینکه مهمترین کارکرد جایگاه مدیریتی یک برند که همانا مارکتینگ و بازارسازی و اضافه کردن بر مشتریان و بالا بردن درآمدهای سازمان و شرکت است جای خود را داده به لابیگریهای وزارتخانهای و روز را به شب رساندن شاید یکی از دلایلی باشد که هیچ مدیر بیمارستانی را در یکی از مهمترین رویدادهای گردشگری سلامت دنیا ندیدیم.